Варшава – У Польщі не на жарт розгорілася суперечка між політиками та ієрархією католицької церкви. Архієпископ Генрик Гозер пригрозив відлученням від церкви тим депутатам Сейму, які хочуть ухвалити закон про штучне запліднення. Частина польських депутатів такою рішучою позицією церкви неабияк збентежена. Польські ліві назвали позицію єпископату шантажем.
Такого гострого конфлікту між політиками та церквою у демократичній Польщі ще не було. Цього тижня депутати польського парламенту дискутуватимуть про те, чи повинна держава фінансово підтримувати штучне запліднення «у пробірці». Церква вважає цю процедуру такою, що суперечить християнській етиці. Мовляв, запліднення в пробірці нівелює поняття батьківства й материнства. Крім того, церква не погоджується з тим, що частину людських зародків медики фактично відбраковують.
Незадовго перед дебатами в Сеймі голова ради експертів польського єпископату з питань біоетики єпископ Гозер рішуче нагадав депутатам про позицію церкви. Він сказав, що ті політики, які ухвалюватимуть закон, що суперечить християнській етиці, автоматично опиняться поза церквою. Одночасно з цим польські церковні ієрархи надіслали листа до президента, прем’єр-міністра, голови парламенту та голів парламентських фракцій. Вони закликають владу не допустити до ухвалення закону, що суперечить Євангелії. Єпископи назвали заплідення в пробірці молодшою сестрою євгеніки – практики, що застосовувалась у нацистській Німеччині з метою створення «расової чистоти».
Чи можливий компроміс?
Така рішуча постава церкви спричинила бурхливу реакцію політиків. Польські ліві назвали дії польських єпископів скандалом.
Ми вважаємо, що це неприпустимий тиск на депутатів у процесі творення права, архієпископ повів себе як лоббіст, та він не зареєструвався як лоббіст, він діяв на межі шантажу», – заявила Катажина Пекарська, віце голова-парламентської фрації «Союзу лівих демократів».
Інший депутат від цієї ж партії Марек Балицький твердить, що єпископи порушують принципи світської держави, де законодавство не може творитися під впливом релігії. Балицький пропонує, щоб держава фінансувала штучне запліднення не тільки подружнім парам, а й тим парам, що живуть без офіційного шлюбу.
Свого збентеження не приховують депутати з проурядової «Громадянської платформи». Так, Малґожата Кідава-Блонська, автор законопроекту про штучне запліднення, сказала, що «гострі слова» церковників взяла дуже близько до серця. Мовляв, створюючи проект закону, вона намагалася максимально врахувати погляди церкви. Кідава-Блонська висловила сподівання, що єпископи змінять свою думку.
Натомість позицію церкви поділяють політики з партії «Право і справедливість». Вони пропонують взагалі заборонити штучне запліднення в Польщі, а також впровадити кримінальну відповідальність за виконання такої процедури.
Дискусію церкви й політиків коментують перші особи держави.
«У таких справах церква безкомпромісна. Проте я сподіваюся, що розумний і відповідальний компроміс, якого досягнуть політики, буде належно оцінений церквою», – висловив сподівання президент Польщі Броніслав Коморовський.
Розігріті емоції намагався остудити і віце-прем’єр Вальдемар Павляк. «Це справа сумління і рішення кожної людини, мене дивує та істерія, що здійнялася навколо архієпископа Гозера, бо кожен, а зокрема і єпископ, може висловити свою думку про цю справу», – заявив Павляк.
Польські єпископи, зі свого боку, також висловили сподівання, що політики прислухаються до їхнього голосу. Проте ті депутати Сейму, які підготували для розгляду в парламенті законопроекти про штучне заплідення, твердять, що церква повинна йти в ногу з часом.
Незадовго перед дебатами в Сеймі голова ради експертів польського єпископату з питань біоетики єпископ Гозер рішуче нагадав депутатам про позицію церкви. Він сказав, що ті політики, які ухвалюватимуть закон, що суперечить християнській етиці, автоматично опиняться поза церквою. Одночасно з цим польські церковні ієрархи надіслали листа до президента, прем’єр-міністра, голови парламенту та голів парламентських фракцій. Вони закликають владу не допустити до ухвалення закону, що суперечить Євангелії. Єпископи назвали заплідення в пробірці молодшою сестрою євгеніки – практики, що застосовувалась у нацистській Німеччині з метою створення «расової чистоти».
Чи можливий компроміс?
Така рішуча постава церкви спричинила бурхливу реакцію політиків. Польські ліві назвали дії польських єпископів скандалом.
Ми вважаємо, що це неприпустимий тиск на депутатів у процесі творення права, архієпископ повів себе як лоббіст, та він не зареєструвався як лоббіст, він діяв на межі шантажу», – заявила Катажина Пекарська, віце голова-парламентської фрації «Союзу лівих демократів».
Інший депутат від цієї ж партії Марек Балицький твердить, що єпископи порушують принципи світської держави, де законодавство не може творитися під впливом релігії. Балицький пропонує, щоб держава фінансувала штучне запліднення не тільки подружнім парам, а й тим парам, що живуть без офіційного шлюбу.
Свого збентеження не приховують депутати з проурядової «Громадянської платформи». Так, Малґожата Кідава-Блонська, автор законопроекту про штучне запліднення, сказала, що «гострі слова» церковників взяла дуже близько до серця. Мовляв, створюючи проект закону, вона намагалася максимально врахувати погляди церкви. Кідава-Блонська висловила сподівання, що єпископи змінять свою думку.
Натомість позицію церкви поділяють політики з партії «Право і справедливість». Вони пропонують взагалі заборонити штучне запліднення в Польщі, а також впровадити кримінальну відповідальність за виконання такої процедури.
Дискусію церкви й політиків коментують перші особи держави.
«У таких справах церква безкомпромісна. Проте я сподіваюся, що розумний і відповідальний компроміс, якого досягнуть політики, буде належно оцінений церквою», – висловив сподівання президент Польщі Броніслав Коморовський.
Розігріті емоції намагався остудити і віце-прем’єр Вальдемар Павляк. «Це справа сумління і рішення кожної людини, мене дивує та істерія, що здійнялася навколо архієпископа Гозера, бо кожен, а зокрема і єпископ, може висловити свою думку про цю справу», – заявив Павляк.
Польські єпископи, зі свого боку, також висловили сподівання, що політики прислухаються до їхнього голосу. Проте ті депутати Сейму, які підготували для розгляду в парламенті законопроекти про штучне заплідення, твердять, що церква повинна йти в ногу з часом.