Зусилля з метою вповільнити розповсюдження коронавірусу знову розпалили тисячолітні суперечки в християнстві.
Чи мають православні священники використовувати спільну ложечку, подаючи вірянам причастя?
Суперечка знову набула актуальності в час, коли безпрецедентні обмежувальні заходи через коронавірус змушують релігійні інституції в усьому світі тимчасово змінювати деякі традиційні практики.
Серед таких практик – спільні молитви великих зібрань людей, обіймання одне одного на службах Божих, цілування хрестів та ікон чи участь у таких релігійних ритуалах, як причастя, або євхаристія – споживання освячених хліба й вина, що символізують тіло і кров Христові.
В Італії, де по всій країні чинна заборона виходити з дому без досить поважних підстав із метою обмежити розповсюдження коронавірусу, Ватикан тимчасово зробив закритими церковні заходи напередодні Великодня, який за григоріанським календарем цього року святкується 12 квітня.
Деякі римо-католицькі храми в Італії можуть залишатися відкритими для індивідуальної молитви, але всі масові служби Божі на час карантину заборонені.
В Італії на цей момент найбільше заражених у всьому світі, а число померлих від коронавірусної хвороби друге в світі після Китаю: вже понад 2500.
Але розповсюдження коронавірусу не похитнуло позиції православної церкви в Росії, де живе значна частка православного населення світу.
«Я вам точно скажу, що ми не будемо ні закривати храми, ні скасовувати служби Божі» в будь-якому разі, незалежно ні від якого можливого рівня розповсюдження коронавірусу в Росії, сказав в ефірі державного телеканалу «Росія-24» голова відділу зовнішніх церковних зв’язків Московського патріархату РПЦ митрополит Іларіон (Алфеєв).
Але багато православних церковних лідерів погоджуються на деякі заходи, що мають на меті захистити вірян від зараження коронавірусом чи його розповсюдження.
В Україні православні церкви-суперники радять вірянам дезінфікувати образи і хрести, перш ніж цілувати їх, або тимчасово утриматися від цілування чи доторкання до святих реліквій, як то є звично.
Але консерватори-традиціоналісти в православних лавах, від Тбілісі до Атен, виступають проти скасування масових заходів чи зміни багатосотлітнього звичаю подавати причастя спільною для всіх ложечкою.
Це викликало занепокоєння посадовців у галузі охорони здоров’я напередодні Великодня, що його православні святкують цього року 19 квітня.
«Прийміть, споживайте» – ложкою?
Причастя, або євхаристія – один із визначальних ритуалів і православної, і католицької служби Божої.
Це церемонія, під час якої священник певним чином освячує хліб і вино, а потім подає їх своїм вірянам.
А вони споживають ті хліб і вино, і вірять, що таким чином споживають тіло і кров Христові на знак єднання з Господом. Бо так, за біблійним переказом, Ісус Христос зробив своїм 12 учням на Тайній вечері напередодні свого арешту, а потім і розп’яття. У Євангелії від Матвія цей момент Тайної вечері викладено так: «Як вони ж споживали, Ісус узяв хліб, і поблагословив, поламав, і давав Своїм учням, і сказав: Прийміть, споживайте, це тіло Моє. А взявши чашу, і подяку вчинивши, Він подав їм і сказав: Пийте з неї всі, бо це кров Моя Нового Заповіту, що за багатьох проливається на відпущення гріхів!»
У більшості римо-католицьких обрядів віряни п’ють освячене вино зі спільної чаші.
Православні священники вмочують освячений хліб у чашу з вином і з допомогою ритуальної ложечки подають ці промочені вином хлібні крихти до рота вірянам.
Релігієзнавці зазначають, що використання обрядової ложечки для причастя було одним із питань, які стали причиною Великої схизми 1054 року, що поділила християнську більшість на нинішніх католиків і православних.
Як кажуть історики, традиція використовувати ложечку виникла протягом VII сторіччя в Візантії і стала нормою для східних церков до XI сторіччя.
Кардинал Гумберт із Сільва-Кандіди, головний секретар папи Римського на час Великої схизми, 1053 року гостро розкритикував звичай причащати ложечкою.
У своєму творі він написав, що Христос на Тайній вечері не казав своїм учням: «Прийміть, споживайте ложкою!»
Розповсюдження хвороби?
Зараз, майже через тисячу років, ті, хто виступає проти спільної ложечки, привернули до цього увагу лікарів і фахівців у галузі охорони здоров’я, які наголошують, що така практика несе ризик розповсюдження коронавірусу.
І хоча такі переважно православні країни, як Росія і Грузія, запровадили деякі заходи проти великих скупчень людей, жодна з цих країн не заборонила релігійних зібрань, залишивши рішення щодо запобіжних заходів для охорони здоров’я церковним провідникам.
Російська православна церква 12 березня закликала своїх вірян до деяких таких заходів під час релігійних церемоній. Серед них – дезінфекція образів перед цілуванням чи доторканням до них, а також можливість принести на причастя власний посуд.
Як сказав митрополит РПЦ Іларіон 7 березня, православні вірять, що віруси і хвороби не можуть передаватися через причастя.
«Але якщо справа дійде до якихсь заборон чи до якихсь рекомендацій, які ми будемо зобов’язані виконувати, то я не виключаю того, що в якихсь випадках, наприклад, будуть використовуватися одноразові ложечки для причастя», – сказав він у своїй щотижневій передачі на каналі «Росія-24».
А тим часом РПЦ далі продовжує використовувати для причастя спільну ложечку.
Грузинська православна церква відкинула заклики перестати використовувати для причастя спільну ложечку.
Грузинські церковні діячі, як і митрополит РПЦ Іларіон, кажуть, що заразитися коронавірусом у такий спосіб неможливо, бо ж ложечка вмочується в освячене вино.
Дехто стверджує, що метафізичні властивості цього ритуального вина просто унеможливлюють розповсюдження хвороби.
Також православні священники з Росії, Білорусі і Грузії стверджували, що ритуальне вино містить досить спирту, щоб усі хвороби згинули.
Але медичні експерти відкидають це.
Вони зазначають, що найміцніше кріплене вино містить не більш ніж 20 відсотків спирту, а більшість вин – ближче до 12 відсотків.
До того ж вино для причастя обов’язково розбавляється водою, і цей момент має спеціальне богословське обґрунтування.
Американський Центр контролю і запобігання захворюванням звертає увагу, що етиловий спирт, який міститься в міцних алкогольних напоях, дійсно може знищувати деякі менш агресивні віруси. Але щоб подіяти на такий вірус, як грипу, концентрація спирту має бути принаймні 60–80 відсотків.
І, незважаючи на аргументи про метафізичний захист, Грузинська православна церква оголосила 14 березня, що вирішила дезінфікувати ікони і хрести, які цілують віряни.
Вона також повідомила, що тимчасово дозволяє вірянам приносити з собою власний посуд, щоб приймати причастя.
Грузинське, румунське, грецьке, болгарське православ’я єдині: ложка – одна для всіх!
Але грузинські православні священники при цьому продовжують користуватися однією ложечкою, щоб подати причастя у власний посуд тих вірян, хто його принесе.
А хто не принесе – отримає з тієї ж ложечки просто до рота. Тим часом багато грузинських вірян далі продовжують наполягати на тому, щоб отримувати причастя безпосередньо з обрядової ложечки.
Румунська православна церква оголосила про «надзвичайні заходи» проти коронавірусу 28 лютого. Вона каже, що віряни можуть, «як виняток, попросити священника скористатися власною ложкою», щоб отримати причастя, а не спільною, як вимагає традиція.
У Греції, де є одна з найдавніших і найвпливовіших гілок православного християнства, в суперечку про ложечку втрутилася Федерація профспілок клінічних лікарів.
Вона попередила, що з запроваджених державних приписів щодо охорони здоров’я не може бути ніяких винятків «із релігійних, обрядових чи метафізичних міркувань».
Але Священний синод Елладської православної церкви в Греції відкидає пораду лікарів своїми аргументами, спільними з іншими православними традиціоналістами.
Церква заявляє, що вставляння обрядової ложечки з освяченим вином у роти вірян «вочевидь не може спричинити розповсюдження хвороби».
Причастя грецька церква називає «актом любови», що долає страх, і обіцяє продовжувати давати причастя «з певністю, що воно єднає нас із життям і безсмертям».
Болгарська православна церква також запевняє своїх вірян, що заразитися коронавірусом, приймаючи освячене вино спільною ложечкою, аж ніяк не можливо.
«Священні таїнства не можуть бути носієм зараження чи будь-якої хвороби», – заявив патріарх Болгарський Неофіт 11 березня в листі до болгарських вірян і кліру.
Цього листа різко засудили критики в Болгарії, такі, як Любомир Аламанов, піар-консультант із Софії.
«Це абсолютно неприйнятне твердження, що межує з середньовічним навіженством і сумом про фінансові втрати», – написав він у фейсбуці.