Варшава – Римо-католики відзначають Велику або Страсну п’ятницю – день, коли, за християнським переказом, розіп’ято Ісуса Христа. З цієї нагоди у польських церквах встановлюють символічні Божі гроби – декорації, які нагадують про євангельську подію. Останнім часом ця польська традиція збагатилася сучасними мотивами. Поряд із скульптурою розіп’ятого Христа священики вміщують символи та предмети, нагадуючи важливі суспільні проблеми – наприклад, високу смертність на автошляхах, спричинену п’яними водіями.
Посеред сільської церкви – понівечений автомобіль. Всередині – скульптура закривавленого чоловіка, схожого на Ісуса Христа. На його обличчі – киснева маска. Композиція, встановлена Великої п’ятниці у селі Кциня, – не що інше, як сучасна версія Господнього гробу. Місцевий священик вирішив у такий промовистий спосіб нагадати вірянам про фатальні наслідки водіння машини у нетверезому стані.
Варшавський богослов Марек Бляза говорить, що польська традиція влаштовування Божих гробів – унікальна, такої, каже він, немає в жодній іншій католицькій країні. Народжувалася вона ще в середньовіччі.
Великодньої п’ятниці священики встановлюють посеред храму посудину із облатком, євхаристійним хлібом, який використовується у католицькій літургії. Поряд кладуть скульптуру знятого із хреста Божого Сина. Перед таким символом розіп’ятого Бога віряни моляться, очікуючи Великодня.
Старий звичай осучаснили, щоб перехитрити комуністів
Сучасні мотиви, пояснює Марек Бляза, з’явилися в цій польській традиції порівняно недавно. За словами теолога, в комуністичній Польщі католицька церква була єдиною легальною опозиційною до влади силою. Тому, каже богослов, тоді священики влаштовували символічні Божі гроби так, щоб передати суспільству якісь важливі сигнали.
Скажімо, у 1980-і роки поряд із скульптурою розіп’ятого Христа розміщували символи опозиційної профспілки «Солідарність». Такий звичай – осучаснювати стару традицію – сподобався полякам, тож поширився по всій країні.
Сьогодні священики охоче використовують його, намагаючись зміцнити мораль польського народу, а нерідко й для посилення патріотичних почуттів.
«Стосовно історії: зараз у Польщі є проблема, що польский паламент обмежив кількість уроків історії у школі, то в одному Божому гробі поставили різні підручники історії. А також Біблію, бо Біблія – це історія людства. Таким чином можна передати важливі сигнали для суспільства», – вважає Марек Бляза.
За словами польського богослова, одним із найчастіше вживаних сучасних мотивів у польській традиції Божого гробу є засудження абортів. Бляза розповів, що в одній із церков навколо скульптури розіп’ятого Христа встановили фігурки немовлят. Це, каже теолог, мало б нагадувати про важливість людського життя.
Христос у літаку зміцнює патріотичні почуття?
Дорота Соленґа, етнограф із Вроцлава, звертає увагу на те, що впродовж останнніх років особливо популярними в традиції Божого гробу стали два мотиви.
«Зустрічаємося з такими мотивами, як катинський злочин та смоленська катастрофа. Після 2010 року смоленська катастрофа з’явилася у польських церквах. Розіп’ятий Христос – це символ мучеництва. У нашому суспільстві, особливо в католицьких середовищах, жертви катинського злочину та смоленської катастрофи – це мученики за Польщу, патріоти, які загинули за Батьківщину», – зауважує Дорота Соленґа.
Посеред сільської церкви – понівечений автомобіль. Всередині – скульптура закривавленого чоловіка, схожого на Ісуса Христа. На його обличчі – киснева маска. Композиція, встановлена Великої п’ятниці у селі Кциня, – не що інше, як сучасна версія Господнього гробу. Місцевий священик вирішив у такий промовистий спосіб нагадати вірянам про фатальні наслідки водіння машини у нетверезому стані.
Варшавський богослов Марек Бляза говорить, що польська традиція влаштовування Божих гробів – унікальна, такої, каже він, немає в жодній іншій католицькій країні. Народжувалася вона ще в середньовіччі.
Великодньої п’ятниці священики встановлюють посеред храму посудину із облатком, євхаристійним хлібом, який використовується у католицькій літургії. Поряд кладуть скульптуру знятого із хреста Божого Сина. Перед таким символом розіп’ятого Бога віряни моляться, очікуючи Великодня.
Старий звичай осучаснили, щоб перехитрити комуністів
Сучасні мотиви, пояснює Марек Бляза, з’явилися в цій польській традиції порівняно недавно. За словами теолога, в комуністичній Польщі католицька церква була єдиною легальною опозиційною до влади силою. Тому, каже богослов, тоді священики влаштовували символічні Божі гроби так, щоб передати суспільству якісь важливі сигнали.
Скажімо, у 1980-і роки поряд із скульптурою розіп’ятого Христа розміщували символи опозиційної профспілки «Солідарність». Такий звичай – осучаснювати стару традицію – сподобався полякам, тож поширився по всій країні.
Сьогодні священики охоче використовують його, намагаючись зміцнити мораль польського народу, а нерідко й для посилення патріотичних почуттів.
«Стосовно історії: зараз у Польщі є проблема, що польский паламент обмежив кількість уроків історії у школі, то в одному Божому гробі поставили різні підручники історії. А також Біблію, бо Біблія – це історія людства. Таким чином можна передати важливі сигнали для суспільства», – вважає Марек Бляза.
За словами польського богослова, одним із найчастіше вживаних сучасних мотивів у польській традиції Божого гробу є засудження абортів. Бляза розповів, що в одній із церков навколо скульптури розіп’ятого Христа встановили фігурки немовлят. Це, каже теолог, мало б нагадувати про важливість людського життя.
Христос у літаку зміцнює патріотичні почуття?
Дорота Соленґа, етнограф із Вроцлава, звертає увагу на те, що впродовж останнніх років особливо популярними в традиції Божого гробу стали два мотиви.
«Зустрічаємося з такими мотивами, як катинський злочин та смоленська катастрофа. Після 2010 року смоленська катастрофа з’явилася у польських церквах. Розіп’ятий Христос – це символ мучеництва. У нашому суспільстві, особливо в католицьких середовищах, жертви катинського злочину та смоленської катастрофи – це мученики за Польщу, патріоти, які загинули за Батьківщину», – зауважує Дорота Соленґа.