У Сирії останнім часом стались події тектонічного характеру: в тій розбурханій війнами і протистояннями країні помінялась влада і на зміну режиму Башара аль-Асада прийшли опозиціонери-ісламісти. Як тепер буде складатись ситуація для сирійських християн, чи буде інклюзивною в етнічному та релігійному плані нова Сирія? Яку роль буде відігравати Антіохійський патріархат, який раніше не визнав автокефалії та томосу Православної церкви України (ПЦУ)? Чи є надії на зміну позиції древньої Антіохійської церкви зараз? Розбираємось у цьому.
Древній-древній
Антіохійський патріархат є одним з п’яти древніх патріархатів. У диптиху він на третьому місці після Константинопольського та Олександрійського патріархатів.
Заснували Антіохійський патріархат святі апостоли Петро і Павло. Петро згодом заснує і Римську кафедру, але Антіох – раніше.
У 451 році на Четвертому (Халкидонському) соборі архієпископ Антіоху отримав сан Антіохійського патріарха. До речі, нинішній титул патріарха такий: «Блаженніший патріарх Великої Антіохії і всього Сходу».
«Дійсно, Антіохійський патріархат був заснований апостолами. Антіохія – це Близький Схід, і тому ж такі певні повноваження, привілеї, престиж Антіохійського, ну, і Єрусалимського патріархатів. Антіох належить до древньої пентархії – п’яти найстарших патріархатів», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода релігієзнавець і коментатор з церковної тематики Дмитро Горєвой.
Саме місто Антіох розташоване зараз у південній Туреччині і вже довгий час Антіохійський патріархат за місцем є в Сирії, нині – в Дамаску. До речі, Антіох – древня столиця Сирії.
З Антіохійської церкви вийшов, наприклад, святитель і релігійний полеміст Іоанн Золотоустий, який пізніше став Константинопольським патріархом.
Із 7-го століття Антіохійська церква потрапила під владу арабів-мусульман і з того часу фактично існує як меншість серед більшості, і часом ця більшість є агресивно-войовничою, налаштованою проти християн. Так само згодом Антіох потрапив під владу Османської імперії, де дихалось трохи легше. Ну, а 20–21 століття – це вже Сирія.
Під Москвою, під РПЦ
Треба сказати, що древні патріархати через своє перебування в меншості і утиски, а також через свою бідність раніше покладалися на Росію. Ще Микола Другий, наприклад, виділяв кошти для Антіохійської церкви.
«Це пов’язано з ситуацією в Сирії, впливом Москви, бо ця церква має малу паству, і вони фактично розглядали російське православ’я як заступника, покровителя і фінансового донора. Бо вони існували в мусульманському середовищі, прямо скажемо, часом фундаменталістському», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода релігієзнавиця і філософиня Ірина Богачевська.
Але на політику Антіохійського патріархату впливала і «Арабська весна», і її придушення режимом Башара аль-Асада в тій країні. А також проголошення «халіфату» угрупованням «Ісламська держава» (ІДІЛ) на частині території Сирії.
Фактично відбулась анексія Антіохійського патріархату РосієюІрина Богачевська
Православний Антіохійський патріархат включає в себе церкви на Близькому Сході, і, окрім Сирії, під його юрисдикцію підпадають Ліван, Ірак та країни Аравійського півострова, а також церкви їхніх діаспор. У більшості із цих країн християни у меншості, а в деяких із них – як віднедавна в Сирії – їх переслідують через релігійні переконання.
Після початку громадянської війни в Сирії патріархат втратив кількох ієрархів – їх викрали бойовики-ісламісти у 2013 році біля Алеппо. Також непоодинокі випадки руйнування храмів і християнських цвинтарів.
Тому коли з 2015 року почався відлік російської військової присутності в Сирії, Антіохійський патріархат фактично потрапив під її вплив.
«Росія мала впливи на все політичне життя за часів диктатури Башара аль-Асада і також впливала на Антіохійський патріархат, який для них був важливий, бо це була противага Константинопольському патріархату, противага також патріархату Олександрійському. Для Росії зв’язки з Антіохійським патріархатом були важливі як на символічному рівні, так і не геополітичному», – каже в інтерв’ю Дмитро Горєвой.
У 2016 році Антіохійський патріарх не приїхав на Всеправославний собор, який зібрав керівників помісних православних церков на Криті, та припинив спілкування із Єрусалимським патріархом через підпорядкування Єрусалимом православних парафій в Катарі, які формально мали б належати Антіоху. Тоді собор на Криті проігнорувала й РПЦ.
Антіохійський патріархат наразі не визнав томосу для Православної церкви України, наданого в січні 2019 року, тобто не визнав автокефалії ПЦУ.
«Фактично відбулась анексія Антіохійського патріархату Росією. Фактично було створено закордонний філіал РПЦ. І це було підкріплено російською воєнною присутністю в Сирії», – каже в інтерв’ю Ірина Богачевська.
«Російські війська давали Антіохійському патріархату безпеку для православного священства і дещо для православної пастви. А взамін вони вимагали, щоб патріархат йшов у фарватері Росії в міжцерковних відносинах», – пояснює Богачевська.
Нова Сирія
Але в Сирії на початку грудня відбулись тектонічні зміни. 8 грудня 2024 року сили опозиційних повстанців взяли Дамаск, а Башар аль-Асад перед цим втік до Москви.
Зараз можна очікувати корекції позиції Антіохійського патріархатуМитрополит Євстратій
Нова влада декларує нову еру для Сирії і обіцяє, що буде толерантно ставитись до всіх сирійців – в тому числі й етнічних та релігійних меншин.
Антіохійський патріарх Іоанн Х в кінці грудня перед Різдвом зустрівся в Дамаску, у своїй резиденції, з посланником нового сирійського уряду, доктором Абу Омаром, який передав йому вітання від фактичного керівника нової Сирії Ахмада Аль-Шараа.
Зазначалося, що «після повалення режиму Башара Асада в нових політичних умовах Антіохійській патріархії доведеться формувати свою політику без колишньої прямої підтримки з боку Росії».
«Антіохійський патріархат, як одна з найдавніших церков Сирії, заявляє про своє право брати участь у створенні нової конституції країни», – писали ЗМІ.
Також патріарх Іоанн Х мав зустрічі зі спеціальним представником ООН з питань Сирії, а на початку січня зустрівся з міністром закордонних справ Франції, який разом з німецькою колегою відвідував Дамаск.
Після падіння режиму Асада одним із перших, хто зустрівся в Лівані з патріархом Іоанном Х був грецький прем’єр Кіріакос Міцотакіс, ніби підкреслюючи давню природу Антіохійської церкви як церкви грецької.
«Християни – не гості на своїй батьківщині, а суттєва та невід’ємна частина соціальної тканини Сирії», – сказав патріарх Іоанн Х спецпосланнику ООН у Сирії Гейру Педерсену.
Визнання ПЦУ відбудеться не так швидко, як хотілося бСоня Кошкіна
Цікаво, що одним із перших, хто відвідав Дамаск після зміни влади, був глава МЗС України Андрій Сибіга, але він – наскільки відомо – не зустрічався з Антіохійським патріархом. Проте мав зустрічі з фактичним керівником Сирії Ахмедом аль-Шараа та новим керівником тамтешнього МЗС.
Україна допомогла Сирії гуманітарними вантажами з борошном, президент Володимир Зеленський розпорядився почати відновлення дипломатичних відносин з Дамаском після того, як вони були розірвані в червні 2022 року після визнання Асадом угруповань «ДНР» та «ЛНР».
Також в американській пресі промайнули повідомлення, що Головне управляння розвідки (ГУР) Міноборони України могло допомогти військовими інструкторами та дронами сирійській опозиції в листопаді-грудні 2024 року.
(Не) визнання ПЦУ
Православна церква України отримала томос в 2019 році і за цей час її визнало чотири церкви – сам Константинопольський патріархат, патріарх якого Варфоломій і надав томос, також древній Олександрійський патріархат, церкви Греції та Кіпру. І процес ніби зупинився.
Предстоятель ПЦУ митрополит Київський і всієї України Епіфаній сказав в інтерв’ю Радіо Свобода навесні 2024 року, що пауза з визнання ПЦУ іншими церквами пояснюється тим, що багато хто вичікує, чим завершиться російсько-українська війна.
Ну, і вплив, вочевидь, на процес визнання ПЦУ можуть мати такі епохальні події, як зміна влади в Сирії.
Визнання ПЦУ стало б важливим кроком у зміцненні єдності православного світуІван Верстянюк
«В цій ситуації зростають шанси, що Антіохійський патріархат може стати п’ятою Православною церквою, яка офіційно визнає молоду українську церкву. Таке рішення мало б історичне й символічне значення, адже Антіохійська кафедра, подібно до Римської, була заснована самим апостолом Петром, чим підкреслюється її давня апостольська спадщина», – вважає Іван Верстянюк, оглядач з релігійної тематики.
«Визнання ПЦУ стало б не лише жестом солідарності, але й важливим кроком у зміцненні єдності православного світу, який нині переживає непростий період через політичні та релігійні протиріччя… Можливість визнання ПЦУ – це не просто крок назустріч молодій автокефальній церкві, а й акт утвердження свободи, незалежності та єдності православного світу, акт вірного політичного вибору, акт свідомої протимосковської дії», – додав він.
Зміни в Сирії можуть посприяти зміні позиції Антіохійської церкви щодо визнання ПЦУ, переконують також релігієзнавці. «Ці події дають нам шанс все ж домогтися, щоб Антіохійський патріархат визнав ПЦУ. Але ситуація така, що нам не треба сидіти, склавши руки. Нам потрібно, можливо, зробити якісь дії назустріч. Зараз з’явився шанс, якого раніше не було» – каже в інтерв’ю Ірина Богачевська.
У ПЦУ розуміють всі складнощі ситуації, в якій перебував Антіохійський патріархат в попередні роки, коли там були російські війська.
«Було би дивно, якби на шкоду собі й своєму власному становищу, а можливо, навіть і безпеці, керівництво Антіохійського патріархату ухвалювало б такі рішення. Зараз із очевидністю можна очікувати корекції позиції Антіохійського патріархату, відповідно до того, що політичний тиск з боку сирійського керівництва та російські впливи будуть відігравати значно меншу роль у позиції Антіохійської церкви, аніж це було за останні десятиліття», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода, речник ПЦУ, митрополит Євстратій.
Соня Кошкіна, головна редакторка LB.ua , яка пише на церковні теми, вважає, що визнання ПЦУ все ж не відбудеться дуже швидко: «Не так швидко, як хотілося б. Надія, звичайно, є! Але сказати, що це станеться прямо завтра чи вже незабаром – цього не можна стверджувати. Прямо от зараз це питання на порядку денному не стоїть».
«Томос – це є реальність, і ця реальність не зміниться. А яка церква до цієї реальності долучиться – це питання відкрите, – пояснює митрополит Євстратій. – Я думаю, що останньою буде російська церква. Коли в Росії паде тиранія Путіна, коли в Росії зміняться зовнішні політичні умови, – тоді російська церква теж долучиться до визнання томосу. Коли це станеться? Колись та й станеться!»
Форум