Знайомство із харківської публікою – а це здебільшого молодь – театр «Крик» розпочав презентацією своєї нової роботи «Дослідження» («eksPLoracja»). Це своєрідний нарис про проблему вибору, перед яким людина стає щодня. На створення цієї вистави театр надихнули події у Польщі, які передували 1989 року, коли комуністичний режим зазнав краху і країна почала перехід до ринкової економіки. Режисер Марек Косьцюлек зізнався: це ще досить сирий матеріал, прем’єра вистави відбудеться у Польщі лише 21 квітня.
«Ця вистава для нас дуже важлива. Вона розповідає про той стан, коли людина дорослішає і змушена ухвалювати рішення і робити вибір. Це, звичайно, вистава про нас, про наші вибори і про вибір, який мають робити наші однолітки у Польщі», – розповів режисер театру «Крик».
Мова – не головне?
П’єсу «Дослідження» у Харкові презентували мовою оригіналу. Лише окремі фрагменти (про сенс буття та пошуки щастя) переклали російською.
«To widzieć wszystko. Rozumiesz?..Wszystko! Gdzie, jak i z kim…» – лунає з імпровізованої сцени.
Мова – це не головне, впевнений режисер. Слово по відношенню до дії має вторинний характер. Тож навіть не до кінця розуміючи текст, харківська публіка сприйняла виставу на ура!
– Я нічого не зрозумів, тому що я не розумію польську мову. Мені сподобалася гра акторів, так самозабутньо.
– Мені дуже сподобалося! Новаторство... Трошки новий стиль, його не завжди одразу розумієш, але емоції... Їх неможливо сфальшувати, вони або є, або ні.
Український театр = польський театр
Нічого нового у роботі польської трупи не побачила викладачка історії театру Харківської академії культури Ольга Ситник. На її думку, театри України та Польщі сьогодні розвиваються в одному напрямку.
«Я б не сказала, що вони кудись просунулися чи пішли далі в Європу... Ця вистава якраз на рівні тих вистав, які йдуть у Будинку актора, в нашому, харківському. Тобто це якісь пошуки, якісь експерименти. Такі вистави можуть виграти тільки за рахунок гри актора. Вони ж не можуть з собою з Польщі привозити якісь декорації, тому сценографії жодної, як на мене. Звичайно, гра акторів досить виразна. Але в мене таке відчуття, що цей театр досить молодий і перебуває у творчих пошуках», – зауважила викладачка.
Театру «Крик» 9 років. За цей час він зробив п’ять авторських постановок. Усі, окрім прем’єрного «Дослідження» були показані на важливіших фестивалях альтернативного театру в Польщі, їх високо оцінила публіка та критики. Режисер театру Марек Косьцюлек є випускником академії «Гардзеніце», яку заснував учень, а потім і послідовний опонент Єжи Гротовського, творець методики «екології театру» Влодзімеж Станевський. Пан Косьцюлек, як і ще кілька учасників трупи мають українське коріння. Саме цим режисер і пояснює свій інтерес до України.
«Звичайно, нам цікава і культура Білорусі, Росії, але Україна – це щось особливе на цьому шляху... У моєї бабусі прізвище Даричук. Вона народилася на Івано-Франківщині», – зауважив Марек Косьцюлек.
Харків не балують автентичними виставами
Польських театрів у Харкові не було досить давно, розповідає керівник «Театру на Жуках» Дмитро Терновий. Місто взагалі, за його словами, не балують автентичними виставами.
«Десь років 15 тому це була дуже модна тема. Багато приїжджало із Польщі акторів, режисерів, мистецтвознавців, які розповідали про польський театр. Вони привозили фільми про Гратовського, його метод… І я пам’ятаю, як ми ходили, і були повні зали. Люди дуже цікавилися тим, що відбувається у польському театрі. А потім все затихло. І з того часу нічого подібного в Харкові не було», – каже Терновий.
Окрім презентації двох своїх вистав, театр «Крик» проведе у Харкові відкриту репетицію, майстер-класи для студентів театрального відділення університету мистецтв, а також візьме участь у диспуті на тему сучасного театру. Візит трупи став можливим завдяки Польському інституту в Києві та Генеральному консульству Польщі в Харкові. Генеральний консул Ян Гранат вже пообіцяв допомогу і харківському «Театру на Жуках» в отриманні польської візи. Адже за місяць в рамках культурного обміну харківський театр вирушає на фестиваль до Польщі.
«Ця вистава для нас дуже важлива. Вона розповідає про той стан, коли людина дорослішає і змушена ухвалювати рішення і робити вибір. Це, звичайно, вистава про нас, про наші вибори і про вибір, який мають робити наші однолітки у Польщі», – розповів режисер театру «Крик».
Мова – не головне?
П’єсу «Дослідження» у Харкові презентували мовою оригіналу. Лише окремі фрагменти (про сенс буття та пошуки щастя) переклали російською.
«To widzieć wszystko. Rozumiesz?..Wszystko! Gdzie, jak i z kim…» – лунає з імпровізованої сцени.
Мова – це не головне, впевнений режисер. Слово по відношенню до дії має вторинний характер. Тож навіть не до кінця розуміючи текст, харківська публіка сприйняла виставу на ура!
– Я нічого не зрозумів, тому що я не розумію польську мову. Мені сподобалася гра акторів, так самозабутньо.
– Мені дуже сподобалося! Новаторство... Трошки новий стиль, його не завжди одразу розумієш, але емоції... Їх неможливо сфальшувати, вони або є, або ні.
Український театр = польський театр
Нічого нового у роботі польської трупи не побачила викладачка історії театру Харківської академії культури Ольга Ситник. На її думку, театри України та Польщі сьогодні розвиваються в одному напрямку.
«Я б не сказала, що вони кудись просунулися чи пішли далі в Європу... Ця вистава якраз на рівні тих вистав, які йдуть у Будинку актора, в нашому, харківському. Тобто це якісь пошуки, якісь експерименти. Такі вистави можуть виграти тільки за рахунок гри актора. Вони ж не можуть з собою з Польщі привозити якісь декорації, тому сценографії жодної, як на мене. Звичайно, гра акторів досить виразна. Але в мене таке відчуття, що цей театр досить молодий і перебуває у творчих пошуках», – зауважила викладачка.
Театру «Крик» 9 років. За цей час він зробив п’ять авторських постановок. Усі, окрім прем’єрного «Дослідження» були показані на важливіших фестивалях альтернативного театру в Польщі, їх високо оцінила публіка та критики. Режисер театру Марек Косьцюлек є випускником академії «Гардзеніце», яку заснував учень, а потім і послідовний опонент Єжи Гротовського, творець методики «екології театру» Влодзімеж Станевський. Пан Косьцюлек, як і ще кілька учасників трупи мають українське коріння. Саме цим режисер і пояснює свій інтерес до України.
«Звичайно, нам цікава і культура Білорусі, Росії, але Україна – це щось особливе на цьому шляху... У моєї бабусі прізвище Даричук. Вона народилася на Івано-Франківщині», – зауважив Марек Косьцюлек.
Харків не балують автентичними виставами
Польських театрів у Харкові не було досить давно, розповідає керівник «Театру на Жуках» Дмитро Терновий. Місто взагалі, за його словами, не балують автентичними виставами.
«Десь років 15 тому це була дуже модна тема. Багато приїжджало із Польщі акторів, режисерів, мистецтвознавців, які розповідали про польський театр. Вони привозили фільми про Гратовського, його метод… І я пам’ятаю, як ми ходили, і були повні зали. Люди дуже цікавилися тим, що відбувається у польському театрі. А потім все затихло. І з того часу нічого подібного в Харкові не було», – каже Терновий.
Окрім презентації двох своїх вистав, театр «Крик» проведе у Харкові відкриту репетицію, майстер-класи для студентів театрального відділення університету мистецтв, а також візьме участь у диспуті на тему сучасного театру. Візит трупи став можливим завдяки Польському інституту в Києві та Генеральному консульству Польщі в Харкові. Генеральний консул Ян Гранат вже пообіцяв допомогу і харківському «Театру на Жуках» в отриманні польської візи. Адже за місяць в рамках культурного обміну харківський театр вирушає на фестиваль до Польщі.