Варшава – У католицькій на 90 відсотків Польщі є понад 500 тисяч православних і близько 55 тисяч греко-католиків. За яким стилем живуть вони і чому? Радіо Свобода звернулося із цим запитанням до представників православної та греко-католицької спільнот Польщі.
Відомий у Польщі український громадський діяч, а також активний мирянин православної церкви Григорій Купріянович святкує Різдво 7 січня за старим стилем. Він говорить, що польське законодавство гарантує всім, хто не є католиком, право на відпустку під час їхніх великих релігійних свят.
Відповідно до чинного у Польщі законодавства, православні у дні різдвяних свят мають право офіційно взяти відпусткуГригорій Купріянович
«У православній церкві у Польщі є два календарі. Зараз офіційним календарем є юліанський календар, проте частина парафіян використовує також григоріанський календар. (Різдво святкується за григоріанським календарем – 25 грудня, а за юліанським – 7 січня – ред.) Та, мабуть, більшість українців чи тих, які зв’язані з українством, святкують Різдво за юліанським календарем, що, очевидно, в умовах католицької держави несе зі собою певні складнощі, адже в Польщі 7 чи 8 січня – це звичайні робочі дні. Проте, відповідно до чинного у Польщі законодавства, православні, аналогічно це стосується інших церков і їхніх свят, у дні різдвяних свят мають право офіційно взяти відпустку, і роботодавець зобов’язаний таку відпустку надати», – розповів Купріянович.
Втім, каже він, на практиці польським православним не завжди вдається отримати вихідні на свої свята. Буває, що роботодавці не розуміють релігійних потреб своїх працівників, тому доходить до суперечок.
Були такі ініціативи, щоб там, де люди святкують за юліанським календарем, ввести вихідні дні. На жаль, юридично це не врегулювалиГригорій Купріянович
«Були такі ініціативи, щоб там, де люди святкують за юліанським календарем, і таким регіоном є східна частина Підляського воєводства, де на півночі живе білоруське населенння, а на півдні – україномовне, і там вірні православної церкви в багатьох місцях складають більшість, були пропозиції, щоб там у дні православних свят за юліанським календарем ввести вихідні дні. На жаль, юридично це не врегулювали, і все це вирішується в індивідуальному порядку», – пояснює український активіст.
Різдво за старим стилем для українців Польщі стало елементом їхньої тотожності – Купріянович
Григорій Купріянович каже, що в Польщі не настільки багато православних, аби вони могли вимагати у влади введення вихідного дня на Різдво за юліанським стилем. Він вважає, що це можна врегулювати в інший спосіб.
Реальнішим було б інше: забезпечити індивідуальне право для святкування і створення юридичних гарантій для цього. Теперішні механізми не є досконалимиГригорій Купріянович
«Запровадження на державному рівні вихідних в час різдвяних чи великодніх свят, здається, важко було б вибороти. Все ж таки кількість людей, які святкують свята за юліанським календарем, у Польщі є не настільки великою, і важко вимагати від держави, щоб вона встановила для невеликої кількості громадян вихідні дні. Здається, реальнішим було б інше: забезпечити індивідуальне право для святкування і створення юридичних гарантій для цього – кращих від тих, які є зараз. Бо теперішні механізми не є досконалими, трапляється, що це не спрацьовує», – розмірковує Купріянович.
Церковний діяч зазначає, що в тій частині Підляшшя, де переважає православне населення, Різдво за юліанським календарем де-факто є вихідним. Скажімо, в тамтешніх селах на свята за старим стилем не працюють магазини.
За українською традицією, Різдво святкується 7-8 січня – це певною мірою відрізняє українців від польського оточення і сприймається більшістю українського населення в Польщі як елемент культурної традиціїГригорій Купріянович
Купріянович пояснює, чому православні у Польщі дотримуються старого стилю: «Це сприймається як елемент збереження власної традиції. Людина, яка хоче зберегти свою традицію, стає перед вибором – або зберігати її, якщо це можливо, повністю, або взагалі її не зберігати, бо важко зберігати тільки частину традиції. За українською традицією, Різдво святкується 7-8 січня – і це певною мірою відрізняє українців від польського оточення і сприймається більшістю українського населення в Польщі як елемент культурної традиції. Крім цього, тут треба брати до уваги суто церковний фактор. Коли церква відзначає Різдво в ці дні, то природньо, що й вірні відзначають його саме 7-8 січня».
Чи варто греко-католикам переходити на новий стиль, якщо цього не зроблять православні?
Польський католицький священик і богослов Марко Бляза служить у двох обрядах – римо-католицькому та греко-католицькому. Він каже, що в першій половині наступного року Греко-католицька церква у Польщі проведе опитування своїх вірян. Їх запитають про те, чи хотіли б вони перейти зі старого стилю на новий. Священик каже, що, за його спостереженнями, настрої греко-католиків можна описати як 50 на 50. Половина віруючих хотіла б змін, а друга половина воліє дотримуватися старого стилю. Аналогічні настрої, говорить отець Бляза, й серед греко-католицьких священиків.
Водночас богослов зазначає, що серед греко-католицького духовенства і віруючих є сумніви щодо того, чи варто греко-католикам переходити на новий стиль, якщо цього не зроблять православні. «Друга важлива річ – це питання, яке стосується як України, так і Польщі, чи є сенс в тому, щоб греко-католицька церква перейшла на новий стиль, якщо православні церкви й надалі будуть зберігати старий стиль?», – наголосив священик.
Отець Бляза каже, що введення григоріанського календаря греко-католиками в Польщі та Україні могло б спричинити чергові поділи серед українців. Тому, вважає священик, найкраще було б якби календарні зміни в українських церквах розпочали саме православні.
Крім цього, богослов звертає увагу на фактор українських заробітчан, які масово приїжджають на роботу до Польщі й приходять до тутешніх греко-католицьких храмів. За словами священика, громадяни України дотримуються юліанського календаря, і парафії, де ці люди є, не можуть з цим не рахуватися.
«У Польщі ми усвідомлюємо, що так довго, як в Україні, буде старий стиль в нашій церкві, то так довго він зберігатиметься й у нашій церкві в Польщі», – пояснює він.
Отець Марко Бляза схвально відгукується про впровадження в Україні вихідного в день Різдва Христового за григоріанським календарем – 25 грудня. Мовляв, це – жест доброї волі щодо українських громадян, які дотримуються нового стилю. Проте, на думку богослова, таке рішення Верховної Ради України навряд чи вплине на думку українських ієрархів, тож церкви в Україні поки що дотримуватимуться старого стилю.
НА ЦЮ Ж ТЕМУ:
Більшість українців масово відзначатиме Різдво 25 грудня вже за два-три роки – Момрик
Порошенко привітав вірян із Різдвом за григоріанським календарем
В Україні відтепер буде «два Різдва»?
Микола Леонтович – українець, який подарував світові «маленьке музичне диво»
Пісня Jingle Bells українською набрала мільйон переглядів на YouTube