Цього року до Умані, щоб відсвяткувати єврейський Новий рік або Рош Ха-Шана, приїхало щонайменше 20 тисяч хасидів, переважна більшість із-за кордону. За традицією, кожен хасид має відвідати Умань хоча б раз у своєму житті, щоб помолитися поблизу могили рабина Нахмана. Серед незвичайних туристів усі дуже різні – хтось їздить в Умань щороку, хтось приїжджає вперше, а хтось, либонь, вперше і востаннє.
Кожного року до Умані на могилу єврейського рабина Нахмана їдуть десятки тисяч віруючих євреїв-хасидів. Тут вони заряджаються енергією, як деякі з них кажуть, і моляться, вихвалюючи засновника одного з течій хасидизму. На кілька днів єврейського нового року, Рош Ха-Шана, кілька кварталів Умані поблизу могили праведника, або цадика, як кажуть юдеї, нібито перетворюються на східне місто. У повітрі пахне прянощами й близькосхідною їжею, а на вулицях розмовляють не українською, а на івриті чи англійською. Втім, в Україні прочанам подобається.
На вулицях Умані можна зустріти і київських, і львівських хасидів, але більшість приїжджає або зі Сполучених Штатів, або з Ізраїлю. Житель Нью-Йорка Росс Уфберґ працює журналістом, але щоб написати статтю про Умань, приїжджає разом із прочанами. У дитинстві він відвідував релігійну школу, вивчав традиції власного народу. В Умані він ніколи раніше не був.
Чекаю, не можу дочекатися, але чого точно – не знаюРосс Уфберґ
«Чекаю, не можу дочекатися, але чого точно – не знаю. Я вже встиг трохи подивитися, як люди танцюють, співають. Я хочу побачити те ж саме, але щоб це все було голосніше, з більшою енергетикою. Хочу подивитися, як люди моляться – це має бути цікаво», – говорить уродженець Брукліна.
Втім, більшість релігійних туристів кажуть, що вони тут не вперше – приїжджають до могили Нахмана багато років. Є серед гостей і такі, хто звик бачити одне одного лише тут, в Умані. Наприклад, французький єврей Бернард обіймається із минулорічним другом.
Це останній рік, коли я говорю англійською чи французькою. Наступного року – лише івритБернард
«Зараз я приїхав з міста Герцлія в Ізраїлі. Раніше жив у Франції, їжджу в Умань уже 10 років. Це останній рік, коли я говорю англійською чи французькою. Наступного року – лише іврит», – говорить Бернард.
Євреї приїжджають в Умань, у тому числі, щоб говорити про навчання і думки рабина Нахмана, пояснює Радіо Свобода житель Нью-Йорка Йолі Дабл’ю. У звичайному житті Йолі музикант, звідти незвичний псевдонім. На його думку, хасидизм дуже підходить творчим особистостям.
Рабин Нахман казав, що сумувати – це ще гірше, аніж робити якісь погані речіЙолі Дабл’ю
«Ви, напевно, побачили, що всі хасиди тут постійно співають і посміхаються. Рабин Нахман казав, що сумувати – це ще гірше, аніж робити якісь погані речі. Сум тільки пригнічує тебе, а щоб вирватися з депресії, треба святкувати, танцювати й радіти життю!» – пояснив хасид. Неможливо постійно ані сумувати, ані святкувати, і хасидизм допомагає це зрозуміти, каже він.
Утім, не всі приїжджі хасиди відчувають духовний підйом. Як розповів Радіо Свобода житель Єрусалима на ім’я Давід, до Умані він поїхав через дружину і дітей. Вони кілька років умовляли його поїхати до могили Нахмана, він витратив на переліт майже тисячу доларів і тепер не знає, що робити. Удома він ходить до синагоги лише заради зустрічі з друзями, каже він. Одному з місцевих, які продають прочанам сувеніри, Давід подарував 50 доларів. Жартує, що за таке шоу треба платити.
Місцеві жителі дійсно намагаються продати хасидам найрізноманітніші речі – і магніти на холодильник, і традиційний український одяг, і дерев’яні вироби. Кажуть, що популярністю користуються, зокрема, матрьошки.
Святкування Нового року – а за юдейським календарем зараз почався 5777-й рік – триватиме до вечора 4 жовтня. На ранкових молитвах у ці два дні будуть лунати традиційні духові інструменти – шофари. Слухаючи їхній різкий звук, хасиди мають замислитись, чи не робили вони поганих речей минулого року, і покаятися, якщо відповідь є ствердною.