9 березня Україна та світ відзначають 201-у річницю з дня народження Тараса Шевченка. Кріпак, а потім – художник та письменник, в українському фольклорі став не лише символом визволення, а й людиною із надзвичайними здібностями. Шевченка XXI століття, у час війни на Сході, зображують захисником зі зброєю та у військовій формі.
За народними переказами, Шевченко досі живий і їздить світом на білому коні, а у його могилі лежать свячені ножі, якими можна вибороти собі волю. Критик і літературознавець Михайло Назаренко розповідає, що легенди про Шевченка на Правобережжі ходили ще за його життя, а перший запис такої оповіді зробили вже у липні 1861 року – за 4 місяці після смерті Шевченка.
«Виникли уявлення про те, що Шевченко був чарівник, характерник. Як це проявлялося: його ніхто не може схопити, він може перетворюватись. От зараз він молодий, зараз він старий, зараз він перевдягнеться і його не спіймає поліція, він може безкоштовно пити горілку», – розповідає дослідник.
«А головне – що Шевченко бореться за волю селян. Дуже рано виникло уявлення про те, що Шевченко поклав своє життя задля воля селян, тому що Маніфест про скасування кріпаччини було проголошено буквально через тиждень після його смерті. А сам Шевченко навіть якщо помер, то вже вийшов з могили, а радше не помер, десь блукає в інших країнах, чи в Англії, чи в Австрії, чи, може, його знов заслали до Сибіру. Є така версія, що він прикутий до сосни ланцюгами, і коли ці ланцюги заржавіють, Шевченко повернеться і звільнить Україну», – додає літературознавець.
Шевченка згадували на Майдані і згадують під час АТО
Сприйняття Шевченка змінюється постійно. Як святий через життєвий подвиг щодо України він зображений на іконах та портретах, каже заступник гендиректора Національного музею Шевченка Тетяна Чуйко. Якщо ж говорити про найновішу рецепцію, то у XXI столітті Шевченка-захисника малюють у військовій формі і зі зброєю. А минулого року Шевченко зʼявився на полотні й в образі мітингувальника Революції гідності – з шиною на тлі палаючих барикад.
«Цих творів немало вже, вони є як і плакатного характеру, але є і живописні твори. У Юрія Шаповала є ціла низка творів, де осмислення Шевченка в живописі з позиції сучасності. Мені спало на думку, що Шевченко на цих роботах, де він зображений, як учасник АТО, викликає асоціацію із козаком Мамаєм. Це не агресивні роботи, більше філософського характеру. Оскільки козак Мамай – це той, хто не нападав, а стояв на охороні», – каже Тетяна Чуйко
Як король Артур чи Карл Великий, Шевченко став народним героєм: незвичайним і символічним. Літературні критики підсумовують: зараз актуальний образ Кобзаря, який вказав українцям шлях. А далі – самі, бо Шевченко ніколи не казав, що хтось щось зробить за українців.
Про запит на героїв в Україні і як із цим можуть допомоги митці, слухайте і дивіться сьогодні о 17:00 на сайті Радіо Свобода у новій програмі «Культфронт» (#Культфронт):