Мустафа Чауш
Сімферополь – Традиційно на початку травня кримські татари святкують Хидирлєз – свято землеробства та родючості. Проте цього року до національного свята у середовищі кримських татар неоднозначне ставлення. Частина спільноти не братиме участь у народних гуляннях через політичні мотиви.У суботу, 3 травня, в Криму святкуватимуть Хидирлєз – національне свято кримських татар, що має доісламське походження. Ним знаменують завершення весняних польових робіт. Збираються разом, співають та танцюють, проводять спортивні змагання, готують та пригощають один одного національними стравами. Невід’ємною частиною цього свята є ворожіння на спеціально випеченому хлібі. Його катають по землі, і якщо хлібець впаде лицевою стороною нагору – рік буде врожайним.
Минулого року честь катати традиційний хлібець – калакай та визначати долю врожаю надали тодішньому голові Меджлісу кримських татар Мустафі Джемілєву. Проте цього року він не братиме участі у святкуванні Хидирлєза.
«Я був проти Хидирлєза, – сказав Мустафа Джемілєв. – Тому що зараз не така ситуація, щоб танцювати, грати музику, країна у такому стані». На його думку, національне свято влада анексованого Криму може використати для того, аби показати, що кримські татари «дружать» із родиною російських народів.
«Те, що ви будете говорити розумні промови на цьому Хидирлєзі, ніхто не почує, головне, покажуть, як ви там розважаєтесь», – зазначив Мустафа Джемілєв.
Голова Республіканського комітету у справах національностей Заур Смірнов відзвітував, що на свято будуть запрошені поважні особи з Росії та Татарстану. «Керівництво Республіки, керівництво (Російської) Федерації, керівництво суб’єктів Федерації, ми зараз тісно у цьому питанні взаємодіємо. Тому чекаємо на велике свято», – пообіцяв він на урядовому засіданні.
Меджліс неодностайний
Ідея масового проведення свята – а минулого року прийшли понад 30 тисяч осіб – викликає різні думки як всередині Меджлісу, так і серед пересічних кримських татар. Так, голова ревізійної комісії Курултаю кримськотатарського народу Алі Озенбаш виступає проти проведення свята.
«Якщо ми проведемо Хидирлєз у такому масштабі, з конкурсами, піснями та танцями, для світу це виглядатиме так, нібито ми визнали, що перейшли в іншу державу», – вважає голова Ревізійної комісії.
Він непокоїться, що зібрання великої кількості кримських татар може буде небезпечним, особливо після інциденту біля будівлі Меджлісу, коли «самооборона» Криму силоміць зняла український прапор з фасаду будівлі та застосувала фізичну силу до жінок, які намагалися їм перешкодити.
Член Меджлісу Ескендер Барієв каже, що голосував проти проведення масштабного заходу. «Я проти того, щоб ця картинка буда використана російськими каналами, коли поруч будуть кримськотатарські прапори та російські, коли буде складатися враження, що у кримських татар все гаразд, що вони підтримують те, що сталося у березні цього року», – зазначає він. Ескендер Барієв вважає, що в умовах невизначеності долі кримськотатарського народу не час для святкування навіть такого чудового весняного свята.
Заступник голови Меджлісу Ахтем Чийгоз розповів, що під час обговорення доцільності масових заходів у Меджлісі все ж таки перемогла думка, що свято проводити треба. «Останні два місяці наша спільнота дуже переживає. Перетворивши нашу єдність на політику, ми демонструємо, що ми продовжимо боротьбу за наші права. Що ми на своїй землі, і нічого міняти не будемо в наших традиціях, культурі, мові. Більшістю голосів ця думка перемогла. Тому, дасть Аллах, ми всі в цей будень будемо поруч», – сказав Ахтем Чийгоз в ефірі кримськотатарського телеканалу ATR.
Минулого року кримська влада також намагалася використати це свято у власній політичній грі, коли в піку Меджлісу перешкоджала його масовому проведенню. На офіційному рівні тоді організували святкування по регіонах, а найбільший захід Меджліс проводив без державного фінансування, спираючись лише на підтримку місцевих підприємців. Незважаючи на це, свято видалося наймасштабнішим з усіх, що проводилися раніше.
Пересічні кримські татари пропонують зосередитися на 70-й річниці депортації
Ахтему Чийгозу та іншим представникам Меджлісу, які захищали ідею проведення Хидирлєзу в ефірі ATR, довелося відповідати й на незручні запитання від глядачів, які не поділяють думку свого головного представничого органу.
У соціальних мережах також тривають суперечки між тими, хто прийде завтра на святковий захід, і тими, хто не піде.
18 травня виповниться 70 років депортації, тому серед аудиторії кримськотатарських користувачів Facebook поширена думка, що важливіше сьогодні зосередитися на заходах до цієї дати.
Наприклад, користувач Facebook Ельдар Киримли пише, що приведе родину лише на траурний мітинг 18 травня, адже хоче, щоб його діти з малих років вчилися бачити правду, а не лише яскраві, але проплачені свята. Користувач Таїр Дусматов більш категоричний. «Якщо Міллі Меджліс не перегляне свого рішення та не відмінить проведення Хидирлєза в такий складний для нашого народу час та й ще у 70-у річницю депортації, я вважатиму це образою своєї нації своїми ж лідерами». А користувачка під іменем Gulzara Crimea поділилися, що серед її оточення 90% сказали, що не підуть на Хидирлєз.
До речі, свято фінансується за рахунок коштів Республіки Татарстан та кримських підприємців. Як обіцяють його організатори, протягом святкування майорітимуть виключно національні прапори кримських татар.
Для тих, хто бажає потрапити на свято цього року навіть організують безкоштовні автобуси із Сімферополя, Бахчисарая та селища Почтового Бахчисарайського району.