Умань – Рекордна кількість хасидів приїхала цьогоріч до Умані відзначити на могилі засновника хасидизму цадика Нахмана свято Рош-га-Шана, Нового року. Попри небувалу кількість прочан, правоохоронці розповідають про відсутність правопорушень.
27 тисяч прочан-хасидів з’їхались до Умані на святкування Рош-га-Шана. Більшість паломників приїхали з Ізраїлю, інші – зі США, Німеччини, Франції. Загалом, за приблизними даними місцевої адміністрації, Рош-га-Шана в Умані святкують понад 30 тисяч хасидів. За традицією, їм треба було встигнути прибути до Умані ще до першої зірки у перший день свята.
«Це дуже важливо для нас, це Новий рік. Ми даємо оцінку тому, що минуло, і готуємось до того, що очікує нас. Для мене це місце важливе, бо тут я відчуваю, що час зупиняється. Навіть видається, що тут ми повертаємось далеко-далеко в минуле. Історія вчить, що тут наші молитви швидше потрапляють на небеса. В цьому місті були погроми, багатьох євреїв вбили. Рабі Нахман хотів, щоб євреї змогли повертатись сюди і знову об’єднатись», – розповідає Рубен, паломник із Парижа.
Чоловіки збираються навколо синагоги на молитву, всюди лунає музика, молоді хасиди танцюють просто неба, прочани-підлітки випрошують гроші у перехожих – усе так само, як щороку, тільки масштабніше.
Прочан – максимум, порушень – мінімум
Попри небачену до цього кількість прочан, правоохоронці звітують про зниження кількості правопорушень. Щоб уникнути конфліктів, у районі біля могили цадика Нахмана ввели обмежений доступ – увійти можна лише прочанам, або показавши паспорт із пропискою на одній із прилеглих вулиць, або ж акредитацію журналіста.
Щодо надзвичайних ситуацій, то представники МВС повідомляють лише про загублені речі та документи.
«На території компактного перебування паломників хасидів якихось сутичок, якихось провокацій або тої інформації, яка заслуговує на увагу, немає. Звичайний режим. Відбуваються звичайні речі, які відбуваються кожного року: коли паломники прибувають, вони забувають свої речі. Але ними займаються лише представники хасидів. Ми (вибухово-технічна служба і спеціально навчені собаки) тільки ці речі обстежуємо і все», – каже начальник обласного управління громадської безпеки Володимир Іващенко.
Щоб контролювати територію, де відбувається святкування, МВС залучило спеціальний зведений загін правоохоронців – загалом майже півтисячі осіб. Серед них бійці спецпідрозділу «Беркут», кінологічна служба та вибухотехніки.
До Умані приїхали також 12 поліцейських з Ізраїлю. Усі вони російськомовні. Пояснюють – це щоб залагоджувати конфлікти з місцевими мешканцями. У місцевій міліції розповіли, що більшість подібних непорозумінь зазвичай має побутовий характер: сваряться через гроші, зламані меблі чи бруд в орендованих помешканнях.
Паломники дискримінують?
Місцеві свободівці нарікають: паломники нетолерантно ставляться до місцевих. Але наголошують: нечемно поводиться значна частина хасидів, але не всі.
«Щоб ви побачили їхню поведінку на базарі, в магазинах – вони просто проходять, хапають все, що є, забирають, не платячи грошей. Вони тут почуваються повністю господарями. Можуть просто проходити повз людину – плюнути на неї. Не сперечаюся – є, звісно, серед них і культурні люди, які поважають», – розповідає голова районного осередку партії «Свобода» Анатолій Панасенко.
Активіст наголошує, що цього року протестів не влаштовували, бо тепер мають своїх депутатів у парламенті і боротимуться за права «титульної нації» в Умані, коли посилять свої позиції у місцевій владі.
Комусь – свято, а комусь – заробітки
Нарікання вже зовсім іншого характеру (і не на українську владу чи хасидів) у інших неодмінних учасників святкування – носильників багажу. Кажуть, що цього року авіалінії обмежили кількість дозволеного для прочан вантажу, тому і роботи значно менше, і заробіток не такий, як у минулі роки.
Носильники стомлені після чотирьох днів роботи і не зовсім тверезі. Вони складають намети під звуки вечірньої молитви та збираються додому, бо на свято роботи не матимуть. Святкування Рош-га-Шана в Умані триватиме до п’ятниці, тому носильники планують повернутися уже в суботу – заробити ще та попрощатися з паломниками до наступного року.
27 тисяч прочан-хасидів з’їхались до Умані на святкування Рош-га-Шана. Більшість паломників приїхали з Ізраїлю, інші – зі США, Німеччини, Франції. Загалом, за приблизними даними місцевої адміністрації, Рош-га-Шана в Умані святкують понад 30 тисяч хасидів. За традицією, їм треба було встигнути прибути до Умані ще до першої зірки у перший день свята.
Історія вчить, що тут наші молитви швидше потрапляють на небеса
Чоловіки збираються навколо синагоги на молитву, всюди лунає музика, молоді хасиди танцюють просто неба, прочани-підлітки випрошують гроші у перехожих – усе так само, як щороку, тільки масштабніше.
Прочан – максимум, порушень – мінімум
Попри небачену до цього кількість прочан, правоохоронці звітують про зниження кількості правопорушень. Щоб уникнути конфліктів, у районі біля могили цадика Нахмана ввели обмежений доступ – увійти можна лише прочанам, або показавши паспорт із пропискою на одній із прилеглих вулиць, або ж акредитацію журналіста.
Щодо надзвичайних ситуацій, то представники МВС повідомляють лише про загублені речі та документи.
«На території компактного перебування паломників хасидів якихось сутичок, якихось провокацій або тої інформації, яка заслуговує на увагу, немає. Звичайний режим. Відбуваються звичайні речі, які відбуваються кожного року: коли паломники прибувають, вони забувають свої речі. Але ними займаються лише представники хасидів. Ми (вибухово-технічна служба і спеціально навчені собаки) тільки ці речі обстежуємо і все», – каже начальник обласного управління громадської безпеки Володимир Іващенко.
Щоб контролювати територію, де відбувається святкування, МВС залучило спеціальний зведений загін правоохоронців – загалом майже півтисячі осіб. Серед них бійці спецпідрозділу «Беркут», кінологічна служба та вибухотехніки.
До Умані приїхали також 12 поліцейських з Ізраїлю. Усі вони російськомовні. Пояснюють – це щоб залагоджувати конфлікти з місцевими мешканцями. У місцевій міліції розповіли, що більшість подібних непорозумінь зазвичай має побутовий характер: сваряться через гроші, зламані меблі чи бруд в орендованих помешканнях.
Паломники дискримінують?
Місцеві свободівці нарікають: паломники нетолерантно ставляться до місцевих. Але наголошують: нечемно поводиться значна частина хасидів, але не всі.
«Щоб ви побачили їхню поведінку на базарі, в магазинах – вони просто проходять, хапають все, що є, забирають, не платячи грошей. Вони тут почуваються повністю господарями. Можуть просто проходити повз людину – плюнути на неї. Не сперечаюся – є, звісно, серед них і культурні люди, які поважають», – розповідає голова районного осередку партії «Свобода» Анатолій Панасенко.
Активіст наголошує, що цього року протестів не влаштовували, бо тепер мають своїх депутатів у парламенті і боротимуться за права «титульної нації» в Умані, коли посилять свої позиції у місцевій владі.
Комусь – свято, а комусь – заробітки
Нарікання вже зовсім іншого характеру (і не на українську владу чи хасидів) у інших неодмінних учасників святкування – носильників багажу. Кажуть, що цього року авіалінії обмежили кількість дозволеного для прочан вантажу, тому і роботи значно менше, і заробіток не такий, як у минулі роки.
Носильники стомлені після чотирьох днів роботи і не зовсім тверезі. Вони складають намети під звуки вечірньої молитви та збираються додому, бо на свято роботи не матимуть. Святкування Рош-га-Шана в Умані триватиме до п’ятниці, тому носильники планують повернутися уже в суботу – заробити ще та попрощатися з паломниками до наступного року.