Белград – Елдар Кундакович був студентом у місті Нові-Пазар, що на південному заході Сербії. Алмір Саліхович був батьком п’ятьох дітей із містечка Рожає, що в Чорногорії. Від Рожає до Пазара – лише п’ятдесят кілометрів. Проте вони вперше зустрілися в далекій Сирії. Там же й назавжди залишилися – в могилах. Молодий Елдар рятував у бою пораненого Алміра, обох розірвав снаряд військ президента Башара Асада.
За твердженням балканської преси, серед добровольців у лавах сирійських повстанців є кількасот мусульман із Сербії, Боснії і Герцеговини, Чорногорії, Косова, Македонії й Албанії. Вони належать до ультраконсервативних ісламських сект вахабітів та салафітів. Балканські добровольці – як албанці, так і слов’яни, котрі сповідують радикальний іслам,– воюють у Сирії не за права й свободи людини, а за свої ідеї. Елдар в останньому листі до батьків написав, що сподівається на зустріч із ними в раю, разом із пророком Магометом.
Кундакович був сином скромного шевця. Його колега з факультету Міна Йовичич, сербка за національністю, розповідає: «Він раптово став релігійним й почав ходити на релігійні лекції й спілкувався з людьми, котрі говорили про це».
Екстремістів вербують нелегальні організації
Добровольці з Балкан виїжджають до Сирії нелегально. Представники офіційних ісламських громад заявляють, що йдеться про екстремістів, які не дотримуються того, що навчають у мечетях.
З ними згодний й журналіст з Нового Пазара Анел Ґрбович, котрий ходив до гімназії разом із покійним Кундаковичем.
«Факт, що існують нелегальні організації, які тут збирають цих людей. Також факт, що є будинки, в котрих вони збираються. Факт, що є об’єкти, в яких вони виконують релігійні обряди, а це значить, що вони відірвалися від мечеті. Це значить, що вони відірвалися від системи ісламської громади й таким чином на них легше впливають певні люди й організації», – розповів Анел Ґрбович.
Досі ніхто не назвав організаторів вербування до Сирії. Македонська преса стверджує, що один із центрів, які вербують добровольців, є у Відні. В Новому Пазарі радикальні ісламісти контролюють телевізійний канал, який транслює войовничі проповіді. Їхня організація «Середній шлях» у соціальних мережах розповідає про «братів, котрі воюють проти безбожного режиму в Дамаску». В Боснії після війни залишилося кількасот добровольців із арабських країн, котрі розповсюджують радикальний іслам. Радикалізації сприяють економічна криза та напружені міжетнічні відносини між албанцями та боснійцями, з одного боку, та сербами, македонцями та чорногорцями – з іншого.
Разом із релігійними екстремістами до Сирії виїжджають авантюристи та ветерани війн дев’яностих років на Балканах. Батько загиблого Елдара Кундаковича пишається, що його син загинув за свої ідеали, але ровесникам загиблого такий шлях не рекомендує. Він радить не джихад, а чесну працю, братерські відносини, книжки та освіту.
Підтотували: Рон Сіновіц (Прага), Михайло Рамач (Белград), Мілош Теодорович (Нові-Пазар), Дженана Халімович (Сараєво), Фатмір Аліу (Приштина), Блаґойче Кузмановскі (Скоп’є).
За твердженням балканської преси, серед добровольців у лавах сирійських повстанців є кількасот мусульман із Сербії, Боснії і Герцеговини, Чорногорії, Косова, Македонії й Албанії. Вони належать до ультраконсервативних ісламських сект вахабітів та салафітів. Балканські добровольці – як албанці, так і слов’яни, котрі сповідують радикальний іслам,– воюють у Сирії не за права й свободи людини, а за свої ідеї. Елдар в останньому листі до батьків написав, що сподівається на зустріч із ними в раю, разом із пророком Магометом.
Кундакович був сином скромного шевця. Його колега з факультету Міна Йовичич, сербка за національністю, розповідає: «Він раптово став релігійним й почав ходити на релігійні лекції й спілкувався з людьми, котрі говорили про це».
Екстремістів вербують нелегальні організації
Добровольці з Балкан виїжджають до Сирії нелегально. Представники офіційних ісламських громад заявляють, що йдеться про екстремістів, які не дотримуються того, що навчають у мечетях.
З ними згодний й журналіст з Нового Пазара Анел Ґрбович, котрий ходив до гімназії разом із покійним Кундаковичем.
«Факт, що існують нелегальні організації, які тут збирають цих людей. Також факт, що є будинки, в котрих вони збираються. Факт, що є об’єкти, в яких вони виконують релігійні обряди, а це значить, що вони відірвалися від мечеті. Це значить, що вони відірвалися від системи ісламської громади й таким чином на них легше впливають певні люди й організації», – розповів Анел Ґрбович.
Досі ніхто не назвав організаторів вербування до Сирії. Македонська преса стверджує, що один із центрів, які вербують добровольців, є у Відні. В Новому Пазарі радикальні ісламісти контролюють телевізійний канал, який транслює войовничі проповіді. Їхня організація «Середній шлях» у соціальних мережах розповідає про «братів, котрі воюють проти безбожного режиму в Дамаску». В Боснії після війни залишилося кількасот добровольців із арабських країн, котрі розповсюджують радикальний іслам. Радикалізації сприяють економічна криза та напружені міжетнічні відносини між албанцями та боснійцями, з одного боку, та сербами, македонцями та чорногорцями – з іншого.
Разом із релігійними екстремістами до Сирії виїжджають авантюристи та ветерани війн дев’яностих років на Балканах. Батько загиблого Елдара Кундаковича пишається, що його син загинув за свої ідеали, але ровесникам загиблого такий шлях не рекомендує. Він радить не джихад, а чесну працю, братерські відносини, книжки та освіту.
Підтотували: Рон Сіновіц (Прага), Михайло Рамач (Белград), Мілош Теодорович (Нові-Пазар), Дженана Халімович (Сараєво), Фатмір Аліу (Приштина), Блаґойче Кузмановскі (Скоп’є).