Київ – Українська художниця Оксана Мась вже вдруге представить Україну на 55-му Венеціанському бієнале. У 2011 році її інсталяція «Вівтар націй» стала однією із найпопулярніших на виставці, зазначають куратори. Цього року Оксана Мась презентує нову роботу під назвою «Квантова молитва» – двигун, залитий склом. Він стане частиною групового проекту Glasstres, що збирає художників з усього світу і дає їм можливість працювати у майстернях на острові Мурано, відомого своїм скляним виробництвом.
Історія муранського скла сягає кінця 13-го століття. 20 років тому Адріано Беренго, власник однієї з майстерень у Мурано, заснував проект Glasstres, який вже три роки входить в офіційну програму Венеціанського бієнале. Це проект для художників, що дає їм можливість завітати на острів і працювати із склом, створюючи повноцінні арт-об’єкти.
Скло дає нові неповторні можливості для митця, переконана куратор проекту Glasstres Надія Тайга. Увагу на це ще у 50-х роках минулого століття звернув муранський майстер Егідіо Константіні. Він прийшов до Пеггі Гуггегнхайм, американської галеристки, що саме мешкала тоді у Венеції, і попросив її привернути увагу митців до цієї ідеї. Однак вона погодилася не одразу, розповідає Надія Тайга.
«Вона розсміялася і сказала, що вона не зацікавлена у тому, щоб витрачати свій час і час друзів-художників на таку витівку. Адже скло мало певний відбиток декоративності, цей матеріал вважали непридатним для високого мистецтва. Тоді Егідіо заридав. На це Пеггі сказала, що не може витримати, коли чоловіки плачуть і пообіцяла приїхати на його фабрику», – каже вона.
Відтак саме в Мурано з’явилися скляні роботи Пікассо, Шагала, Ернста та інших. Цього року на острові у майстерні Glasstres змогла працювати й Оксана Мась. Для того, щоб створити свій проект – залити автомобільний двигун венеційським склом – знадобилося побудувати окрему піч. Двигун розігріли до 450 градусів, скло – до 800.
«Коли ти бачиш, як усе це плавиться і ллється, ти відчуваєш, що це неповторний акт мистецтва. Ми навіть думаємо про те, щоб повторити це на відкритті бієнале. Насправді мистецтво має зупиняти думки. Ми звикли усе аналізувати, але коли біля картини у вас завмирають думки – значить, перед вами справжній витвір мистецтва», – розповіла художниця.
Культура як геополітичний інструмент
Проект Оксани Мась підтримали Mirinova Art Group, перша в Україні компанія з управління проектами у сфері мистецтва, та міжнародний культурний фонд UART, за сприяння якого відбулася виставка робіт Іоана Пінзеля в Луврі. Тамара Лі, куратор фонду, наголошує на необхідності створення грамотного культурного менеджменту.
«Коли починається якась серйозна програма від України, дуже важко знайти підтримку та розуміння серед людей, які творчо підходять до завдань, які ставлять наші художники. Наша програма розрахована не лише на розвиток культури, а й на перетворення її на геополітичний інструмент. Щоб завдяки культурі могла розвиватися економіка, та й українська нація взагалі», – каже вона.
55-й Венеціанський бієнале стартує 1 червня. Україна бере участь у виставці з 2001 року. У попередні роки її представляв Pinchuk Art Centre, а також такі художники, як Арсен Савадов, Олександр Ройтбурд, Микола Бабак та інші. У 2007 році за версією британського видання Daily Telegraph український павільйон потрапив у п’ятірку найцікавіших на бієнале.
Історія муранського скла сягає кінця 13-го століття. 20 років тому Адріано Беренго, власник однієї з майстерень у Мурано, заснував проект Glasstres, який вже три роки входить в офіційну програму Венеціанського бієнале. Це проект для художників, що дає їм можливість завітати на острів і працювати із склом, створюючи повноцінні арт-об’єкти.
Скло дає нові неповторні можливості для митця, переконана куратор проекту Glasstres Надія Тайга. Увагу на це ще у 50-х роках минулого століття звернув муранський майстер Егідіо Константіні. Він прийшов до Пеггі Гуггегнхайм, американської галеристки, що саме мешкала тоді у Венеції, і попросив її привернути увагу митців до цієї ідеї. Однак вона погодилася не одразу, розповідає Надія Тайга.
«Вона розсміялася і сказала, що вона не зацікавлена у тому, щоб витрачати свій час і час друзів-художників на таку витівку. Адже скло мало певний відбиток декоративності, цей матеріал вважали непридатним для високого мистецтва. Тоді Егідіо заридав. На це Пеггі сказала, що не може витримати, коли чоловіки плачуть і пообіцяла приїхати на його фабрику», – каже вона.
Відтак саме в Мурано з’явилися скляні роботи Пікассо, Шагала, Ернста та інших. Цього року на острові у майстерні Glasstres змогла працювати й Оксана Мась. Для того, щоб створити свій проект – залити автомобільний двигун венеційським склом – знадобилося побудувати окрему піч. Двигун розігріли до 450 градусів, скло – до 800.
Коли ти бачиш, як усе це плавиться і ллється, ти відчуваєш, що це неповторний акт мистецтваОксана Мась
Культура як геополітичний інструмент
Проект Оксани Мась підтримали Mirinova Art Group, перша в Україні компанія з управління проектами у сфері мистецтва, та міжнародний культурний фонд UART, за сприяння якого відбулася виставка робіт Іоана Пінзеля в Луврі. Тамара Лі, куратор фонду, наголошує на необхідності створення грамотного культурного менеджменту.
Наша програма розрахована не лише на розвиток культури, а й на перетворення її на геополітичний інструментТамара Лі
55-й Венеціанський бієнале стартує 1 червня. Україна бере участь у виставці з 2001 року. У попередні роки її представляв Pinchuk Art Centre, а також такі художники, як Арсен Савадов, Олександр Ройтбурд, Микола Бабак та інші. У 2007 році за версією британського видання Daily Telegraph український павільйон потрапив у п’ятірку найцікавіших на бієнале.