Сімферополь – За даними кримської преси, окремі кримчани, що сповідують іслам нетрадиційного для цього регіону спрямування, беруть участь у громадянській війні в Сирії. Представники Меджлісу кримськотатарського народу і Духовного управління мусульман Криму негативно прокоментували такі випадки, а голова Меджлісу, народний депутат України Мустафа Джемілєв закликав владу їх перепиняти.
За повідомленням низки кримських мас-медій, лише з одного селища Сари-Су, що на околиці Білогірська, в Сирію виїхали щонайменше три особи. Нещодавно надійшла звістка, що один із них – 20-літній Абдулла – загинув, підірвавшись на міні, а його двоюрідний брат та одноліток Джевжет був важко поранений. Відомо, що обидва торік виїхали до сусідньої Туреччини. Разом з тим, родичі молодих чоловіків не підтверджують інформацію про їхню загибель і поранення, кажуть, що ті пропали десь за кордоном.
Про третього кримчанина інформації немає, відомо лише, що він був середнього віку і, як і молодші земляки, – сповідував нетрадиційну для Криму форму ісламу – салафізм, що інколи не зовсім точно називають ваххабізмом.
Керівник Центру Близькосхідних досліджень Ігор Семиволос уточнив для Радіо Свобода, що мова, очевидно, йде про «джихадистів» – салафітську групу, прихильники якої сповідують більш радикальні дії і не виключають можливість збройної боротьби для досягнення політико-релігійних цілей. Зазвичай, вони виходять із салафітських організацій. За неофіційною інформацією, що обговорюється в експертному і журналістському співтоваристві Криму, таких на півострові може бути близько 200 осіб.
Ігор Семиволос каже, що зіштовхувався із «джихадистами» в Криму, але ставить під сумнів названу цифру. Такої ж думки дотримуються і кримські ісламознавці. Зокрема, за словами доцента Таврійського національного університету Ельміри Муратової, інформація про відправку добровольців з-поміж кримських мусульман до Сирії поширюється в кримській уммі (мусульманській громаді) з минулого року, але досі якихось підтверджень цьому не було.
Крім того, Ігор Семиволос вважає, що в Криму відсутня система вербування найманців чи волонтерів до Сирії – якщо хтось вирушає туди, то в індивідуальному порядку. Він також припустив, що й рішення про це кримчани, очевидно, ухвалювали не в Криму, а вже за кордоном, найімовірніше, в Туреччині.
Разом з тим, у кримському главку Служби безпеки України відмовилися надати якісь коментарі про це. У прес-групі Головного управління СБУ в Криму повідомили, що вивчають повідомлення кримських мас-медій і поки не готові їх прокоментувати.
Відповідальність за відправку людей до Сирії ніхто на себе не бере
За словами голови Меджлісу Мустафи Джемілєва, українське законодавство не дозволяє громадянам України брати участь у війнах на чужій території, якщо це не санкціоновано державою. Не схвалює це і Меджліс. З іншого боку, правовірний мусульманин повинен бути завжди на боці справедливості, особливо там, де проливається кров одновірців, обов’язок кожного мусульманина надати їм допомогу, зазначив голова Меджлісу. Разом з тим, він наголосив, що визначити, де справедливість у сирійському конфлікті, дуже важко. «Ми часто чуємо, що проти кривавого режиму Асада воюють і представники різних терористичних організацій, зокрема, «Аль-Каїди»», – сказав голова Меджлісу.
Заступник муфтія Криму аджі Айдер Ісмаїлов заявив Радіо Свобода, що Духовне управління мусульман Криму теж категорично проти того, щоб кримські одновірці брали участь у громадянській війні в Сирії. У Муфтіяті зауважили, що до Сирії, як правило, вирушають люди, які дотримуються нетрадиційного для Криму ісламу – ваххабіти-салафіти і прихильники «Хізб ут-Тахріру».
Керівник салафітської мусульманської громади в селі Дубки під Сімферополем Сейдамет Гемеджи сказав Радіо Свобода, що, попри чутки, які поширювалися Кримом останнім часом, він не знає жодного з кримчан, хто б подався на сирійську війну для підтримки одновірців. Водночас він зазначив, що загибель в ім’я Аллаха, справді, відкриває ворота до раю, але чи необхідно для цього неодмінно їхати до Сирії – може сказати лише високоосвічений алем – учитель-богослов, а таких, за його словами, в Україні немає. Сейдамет Гемеджі переконаний, що насправді не обов’язково виїжджати на Близький Схід – для «боротьби зі злом та несправедливістю, для пожертви в ім’я Всевишнього є місце тут, у Криму».
Не підтвердили відправку своїх соратників до Сирії і представники кримського «Хізб ут-Тахріру». Один з активістів цього міжнародного політико-релігійного руху Енвер Кадиров зауважив Радіо Свобода, що це було б порушенням принципів «Хізб ут-Тахріру», який веде просвітницьку і політичну боротьбу, але не збройну. Хоч і не виключив, що хтось із симпатиків міг виїхати саме з метою боротися проти режиму Асада, але про це нікого не ставлять до відома.
Водночас член кримського відділення «Хізб ут-Тахрір» Фазил Амзаєв заявив, що своїх прихильників від поїздки до Сирії не відмовлятиме, бо «Асад несправедливо знищує народ, та іслам дозволяє дати відсіч тиранії», зазначив Фазил Амзаєв.
Торік кримські хізби організували в Сімферополі за участі трьох тисяч осіб мітинг проти «знищення сирійських мусульман», а 1 березня цього року – в рамках всесвітньої кампанії «Одна умма, один прапор, одна війна» – під час п’ятничної молитви виголосили промову в Ханській мечеті Бахчисарая.
Місцеві експерти зазначають, що кримська влада останнім часом перейшла від негласної підтримки до майже прямої співпраці з салафітськими групами і, в меншій мірі, з місцевими хізбами, оскільки і ті, і ті гостро конкурують з Меджлісом та близьким до нього Муфтіятом Криму. Водночас представники уряду автономії і чільні кримські регіонали неодноразово заявляли, що не співпрацюватимуть із Меджлісом, бо той перебуває в опозиції до чинної влади і формально не зареєстрований.
За повідомленням низки кримських мас-медій, лише з одного селища Сари-Су, що на околиці Білогірська, в Сирію виїхали щонайменше три особи. Нещодавно надійшла звістка, що один із них – 20-літній Абдулла – загинув, підірвавшись на міні, а його двоюрідний брат та одноліток Джевжет був важко поранений. Відомо, що обидва торік виїхали до сусідньої Туреччини. Разом з тим, родичі молодих чоловіків не підтверджують інформацію про їхню загибель і поранення, кажуть, що ті пропали десь за кордоном.
Про третього кримчанина інформації немає, відомо лише, що він був середнього віку і, як і молодші земляки, – сповідував нетрадиційну для Криму форму ісламу – салафізм, що інколи не зовсім точно називають ваххабізмом.
Керівник Центру Близькосхідних досліджень Ігор Семиволос уточнив для Радіо Свобода, що мова, очевидно, йде про «джихадистів» – салафітську групу, прихильники якої сповідують більш радикальні дії і не виключають можливість збройної боротьби для досягнення політико-релігійних цілей. Зазвичай, вони виходять із салафітських організацій. За неофіційною інформацією, що обговорюється в експертному і журналістському співтоваристві Криму, таких на півострові може бути близько 200 осіб.
Ігор Семиволос каже, що зіштовхувався із «джихадистами» в Криму, але ставить під сумнів названу цифру. Такої ж думки дотримуються і кримські ісламознавці. Зокрема, за словами доцента Таврійського національного університету Ельміри Муратової, інформація про відправку добровольців з-поміж кримських мусульман до Сирії поширюється в кримській уммі (мусульманській громаді) з минулого року, але досі якихось підтверджень цьому не було.
Крім того, Ігор Семиволос вважає, що в Криму відсутня система вербування найманців чи волонтерів до Сирії – якщо хтось вирушає туди, то в індивідуальному порядку. Він також припустив, що й рішення про це кримчани, очевидно, ухвалювали не в Криму, а вже за кордоном, найімовірніше, в Туреччині.
Разом з тим, у кримському главку Служби безпеки України відмовилися надати якісь коментарі про це. У прес-групі Головного управління СБУ в Криму повідомили, що вивчають повідомлення кримських мас-медій і поки не готові їх прокоментувати.
Відповідальність за відправку людей до Сирії ніхто на себе не бере
Часто чуємо, що проти кривавого режиму Асада воюють і представники різних терористичних організаційМустафа Джемілєв
Заступник муфтія Криму аджі Айдер Ісмаїлов заявив Радіо Свобода, що Духовне управління мусульман Криму теж категорично проти того, щоб кримські одновірці брали участь у громадянській війні в Сирії. У Муфтіяті зауважили, що до Сирії, як правило, вирушають люди, які дотримуються нетрадиційного для Криму ісламу – ваххабіти-салафіти і прихильники «Хізб ут-Тахріру».
Керівник салафітської мусульманської громади в селі Дубки під Сімферополем Сейдамет Гемеджи сказав Радіо Свобода, що, попри чутки, які поширювалися Кримом останнім часом, він не знає жодного з кримчан, хто б подався на сирійську війну для підтримки одновірців. Водночас він зазначив, що загибель в ім’я Аллаха, справді, відкриває ворота до раю, але чи необхідно для цього неодмінно їхати до Сирії – може сказати лише високоосвічений алем – учитель-богослов, а таких, за його словами, в Україні немає. Сейдамет Гемеджі переконаний, що насправді не обов’язково виїжджати на Близький Схід – для «боротьби зі злом та несправедливістю, для пожертви в ім’я Всевишнього є місце тут, у Криму».
Не підтвердили відправку своїх соратників до Сирії і представники кримського «Хізб ут-Тахріру». Один з активістів цього міжнародного політико-релігійного руху Енвер Кадиров зауважив Радіо Свобода, що це було б порушенням принципів «Хізб ут-Тахріру», який веде просвітницьку і політичну боротьбу, але не збройну. Хоч і не виключив, що хтось із симпатиків міг виїхати саме з метою боротися проти режиму Асада, але про це нікого не ставлять до відома.
Асад несправедливо знищує народ, та іслам дозволяє дати відсіч тираніїФазил Амзаєв
Торік кримські хізби організували в Сімферополі за участі трьох тисяч осіб мітинг проти «знищення сирійських мусульман», а 1 березня цього року – в рамках всесвітньої кампанії «Одна умма, один прапор, одна війна» – під час п’ятничної молитви виголосили промову в Ханській мечеті Бахчисарая.
Місцеві експерти зазначають, що кримська влада останнім часом перейшла від негласної підтримки до майже прямої співпраці з салафітськими групами і, в меншій мірі, з місцевими хізбами, оскільки і ті, і ті гостро конкурують з Меджлісом та близьким до нього Муфтіятом Криму. Водночас представники уряду автономії і чільні кримські регіонали неодноразово заявляли, що не співпрацюватимуть із Меджлісом, бо той перебуває в опозиції до чинної влади і формально не зареєстрований.