Харків – Конфлікти між поляками і українцями в роки Другої світової війни й досі викликають в українців та поляків, що живуть по обидва боки українського кордону, болючі родинні спогади, а дискусії істориків давно перейшли у політичну площину. Харківський театр «Арабески» разом із польськими акторами готують виставу про трагедію українського та польського народів у 1940-х роках. Минулого місяця міжнародна театральна група працювала у Харкові, а тепер – їхні репетиції проходять у польському Любліні.
«Пам’ятай великі дні наших Визвольних змагань! Озброєним повстанцям ворог ніде не страшний, однак прикро мати сутичку в хаті чи біля хати щирих людей, які переховують повстанців…» – це інтерпретований фрагмент із «Десяти заповідей українського націоналіста» у виконанні актора Харківського експерементального театру «Арабески» Миська Барбари.
«Декалог» – робоча назва вистави про трагедію українців західних областей і поляків, що жили на українських етнічних землях, частина з яких відійшла до Польщі. Десять історій, що їх проживають українські та польські актори, ілюструють, часом дискутують, а подекуди пояснюють 10 пунктів «Декалогу», де викладені марально-етичні засади учасника українських національно-визвольних змагань.
Режисер театру «Арабески» Світлана Олешко та режисер Люблінського театру InVitro Лукаш Вітт-Міхаловський прагнуть уникнути коментування, нав’язування, своїх думок. У драмі демонструватимуть різні історичні погляди на українсько-польський конфлікт сорокових років. Наприклад, претензії Тараса Бульби-Боровця до бандерівців, розповідає Світлана Олешко. «Відкритий лист Бульба-Боровець написав до бандерівців у 43-му році, і там, зокрема, звинуватив їх у тому, що вони вирізують поляків», – зауважує вона.
Вистава із записами живих голосів свідків тих страшних подій
Творці вистави усвідомлюють, що їхні прем’єри, як у Польщі, так і в Україні супроводжуватимуться скандалами, можливо й вуличними протестами, бо вистава насичена політично-неприємними фактами для обох країн.
«Наприклад, є документ який розповідає про вирок суду. Це стенограма судового вироку комуністичної Польщі в 47-му році для української селянки. Вона зізналася, що була зв’язковою УПА, збирала зілля для поранених вояків УПА», – поділилася з Радіо Свобода задумом Світлана Олешко.
Вона і Лукаш Вітт-Міхаловський – режисери однієї вистави, але у кожного з них свої мініспектаклі з двома режисерськими поглядами, що мають скластися в єдину театральну розповідь. Анжеліка Куявяк та Аліна Чижевська – акторки польських театрів – самі очікують, як саме будуть реалізовані творчі пошуки Харківського та Люблінського режисерів.
«Для нас, із акторської точки зору, це теж поки що залишається загадкою, як поєднаються обидві частини у щось одне. Світлана і Лукаш творять абсолютно різними театральними мовами», – усміхаючись розповідає про підготовку до вистави Анжеліка Куявяк.
«Декалог» – це вистава з фото- і відеоінсталяціями, із записами живих голосів свідків тих страшних подій.
Про свою частину Світлана Олешко розповіла: «Є вісім акторів: п’ятеро українців і троє поляків. У моїй театральній частині група сучасних людей переносяться в часі, в різні ситуації, наприклад, у вишкільний табір повстанців, де їх готують бути партизанами, Або – грають у футбол на сучасному стадіоні, але не можуть позбутися роздумів про Бандеру чи Голодомор».
Театральний проект «Декалог» створюється на кошти польських урядових та громадських організацій. Першими його побачать Люблянці – 14 жовтня, а потім – львів’яни, івано-франківці, кияни та харків’яни.
«Пам’ятай великі дні наших Визвольних змагань! Озброєним повстанцям ворог ніде не страшний, однак прикро мати сутичку в хаті чи біля хати щирих людей, які переховують повстанців…» – це інтерпретований фрагмент із «Десяти заповідей українського націоналіста» у виконанні актора Харківського експерементального театру «Арабески» Миська Барбари.
«Декалог» – робоча назва вистави про трагедію українців західних областей і поляків, що жили на українських етнічних землях, частина з яких відійшла до Польщі. Десять історій, що їх проживають українські та польські актори, ілюструють, часом дискутують, а подекуди пояснюють 10 пунктів «Декалогу», де викладені марально-етичні засади учасника українських національно-визвольних змагань.
Режисер театру «Арабески» Світлана Олешко та режисер Люблінського театру InVitro Лукаш Вітт-Міхаловський прагнуть уникнути коментування, нав’язування, своїх думок. У драмі демонструватимуть різні історичні погляди на українсько-польський конфлікт сорокових років. Наприклад, претензії Тараса Бульби-Боровця до бандерівців, розповідає Світлана Олешко. «Відкритий лист Бульба-Боровець написав до бандерівців у 43-му році, і там, зокрема, звинуватив їх у тому, що вони вирізують поляків», – зауважує вона.
Вистава із записами живих голосів свідків тих страшних подій
Творці вистави усвідомлюють, що їхні прем’єри, як у Польщі, так і в Україні супроводжуватимуться скандалами, можливо й вуличними протестами, бо вистава насичена політично-неприємними фактами для обох країн.
«Наприклад, є документ який розповідає про вирок суду. Це стенограма судового вироку комуністичної Польщі в 47-му році для української селянки. Вона зізналася, що була зв’язковою УПА, збирала зілля для поранених вояків УПА», – поділилася з Радіо Свобода задумом Світлана Олешко.
Вона і Лукаш Вітт-Міхаловський – режисери однієї вистави, але у кожного з них свої мініспектаклі з двома режисерськими поглядами, що мають скластися в єдину театральну розповідь. Анжеліка Куявяк та Аліна Чижевська – акторки польських театрів – самі очікують, як саме будуть реалізовані творчі пошуки Харківського та Люблінського режисерів.
«Для нас, із акторської точки зору, це теж поки що залишається загадкою, як поєднаються обидві частини у щось одне. Світлана і Лукаш творять абсолютно різними театральними мовами», – усміхаючись розповідає про підготовку до вистави Анжеліка Куявяк.
«Декалог» – це вистава з фото- і відеоінсталяціями, із записами живих голосів свідків тих страшних подій.
Про свою частину Світлана Олешко розповіла: «Є вісім акторів: п’ятеро українців і троє поляків. У моїй театральній частині група сучасних людей переносяться в часі, в різні ситуації, наприклад, у вишкільний табір повстанців, де їх готують бути партизанами, Або – грають у футбол на сучасному стадіоні, але не можуть позбутися роздумів про Бандеру чи Голодомор».
Театральний проект «Декалог» створюється на кошти польських урядових та громадських організацій. Першими його побачать Люблянці – 14 жовтня, а потім – львів’яни, івано-франківці, кияни та харків’яни.