Сьогодні у християн східної традиції Страсна п’ятниця – найскорботніший день року, коли віруючі православної і греко-католицької церкви згадують смерть Ісуса Христа. Головним християнським обрядом у Страсну п’ятницю є винесення плащаниці. В Івано-Франківському катедральному соборі Святого Воскресіння зібрано близько півсотні плащаниць, багато з них потребують реставрації.
Понад дві тисячі років тому цього дня Ісус Христос пройшов тяжкий шлях мученика на Голгофу, був розп’ятий і помер. Тож у Страсну п’ятницю, за два дні перед Великоднем, християни згадують про страждання, смерть Ісуса на хресті, зняття його з хреста та поховання. За церковними канонами, це алітургійний день, коли Служба Божа не правиться. Це день особливо суворого посту, не можна шити, не можна рубати.
Ще одна традиція пов’язана з виставлянням у церквах плащаниць. Плащаниця символізує полотно, в яке був загорнутий Ісус Христос після зняття з Хреста. Після Воскресіння на полотні залишився Його відбиток.
«Плащаниця несе великий енергетичний заряд. Вважається, що кожна людина повинна йти до плащаниці. Це святе, принаймі у нас на Галичині так заведено», – зазначає адміністратор парафії катедрального собору Святого Воскресіння УГКЦ в Івано-Франківську отець Юрій Новіцький.
Старовинні плащаниці стають музейними експонатами
У кожній церкві зберігається плащаниця. Вони різних розмірів, різних сюжетів. П’ять років тому отець Юрій Новіцький почав збирати колекцію плащаниць, зараз їх в катедральному соборі вже більше півсотні, починаючи з другої половини ХІХ століття. Люди самі приносили, бо викинути шкода.
«В основному роблять реставрацію церков, купують нові плащаниці, а ті вже... За тим треба дивитися весь час. Люди то десь ховають, а воно нищиться, вода потрапляє. Підчищаємо, матеріал купуємо і наклеюємо. І вони стають як музейний експонат. Принаймні воно лишиться в церкві», – каже Юрій Новіцький.
«Це ікони на полотні»
Двадцять плащаниць з колекції катедрального собору два роки тому реставрував завідувач реставраційного відділу Івано-Франківського обласного краєзнавчого музею Валерій Твердохліб. Він називає плащаниці «іконами на полотні». Каже, що через їхнє обрядове використання вони швидко нищаться, а їхня реставрація особлива і нелегка. Між тим, ще не всі оцінюють їхню мистецьку вартість та автентичність.
«Плащаниці дуже ніжні, тонкі і дуже складні в реставрації. Високого рівня плащаниця може стояти десь в запасниках, на хорах. І люди не розуміють цього, хочуть купити нову, а стару скрутять. А якщо ви полотно скрутили, воно втрачає свою вартість і мистецьку цінність. Тому що, якщо відпала якась частинка, це автентична частинка. Розумієте, ми реставратори, наше завдання законсервувати пам’ятку, але проблема в тому, що якщо втрачений якийсь фрагмент, то він втрачений назавжди», – розповідає реставратор Валерій Твердохліб.
Мистецтвознавці стверджують, що в Україні традиція плащаниць походить із 16-го століття. Однак добре, якщо збереглись створені у 18-19-му століттях.
На Великдень плащаницю переносять на престол. Там вона стоїть сорок днів. Після Вознесіння її переховують.
Понад дві тисячі років тому цього дня Ісус Христос пройшов тяжкий шлях мученика на Голгофу, був розп’ятий і помер. Тож у Страсну п’ятницю, за два дні перед Великоднем, християни згадують про страждання, смерть Ісуса на хресті, зняття його з хреста та поховання. За церковними канонами, це алітургійний день, коли Служба Божа не правиться. Це день особливо суворого посту, не можна шити, не можна рубати.
Ще одна традиція пов’язана з виставлянням у церквах плащаниць. Плащаниця символізує полотно, в яке був загорнутий Ісус Христос після зняття з Хреста. Після Воскресіння на полотні залишився Його відбиток.
«Плащаниця несе великий енергетичний заряд. Вважається, що кожна людина повинна йти до плащаниці. Це святе, принаймі у нас на Галичині так заведено», – зазначає адміністратор парафії катедрального собору Святого Воскресіння УГКЦ в Івано-Франківську отець Юрій Новіцький.
Старовинні плащаниці стають музейними експонатами
У кожній церкві зберігається плащаниця. Вони різних розмірів, різних сюжетів. П’ять років тому отець Юрій Новіцький почав збирати колекцію плащаниць, зараз їх в катедральному соборі вже більше півсотні, починаючи з другої половини ХІХ століття. Люди самі приносили, бо викинути шкода.
«В основному роблять реставрацію церков, купують нові плащаниці, а ті вже... За тим треба дивитися весь час. Люди то десь ховають, а воно нищиться, вода потрапляє. Підчищаємо, матеріал купуємо і наклеюємо. І вони стають як музейний експонат. Принаймні воно лишиться в церкві», – каже Юрій Новіцький.
«Це ікони на полотні»
Двадцять плащаниць з колекції катедрального собору два роки тому реставрував завідувач реставраційного відділу Івано-Франківського обласного краєзнавчого музею Валерій Твердохліб. Він називає плащаниці «іконами на полотні». Каже, що через їхнє обрядове використання вони швидко нищаться, а їхня реставрація особлива і нелегка. Між тим, ще не всі оцінюють їхню мистецьку вартість та автентичність.
«Плащаниці дуже ніжні, тонкі і дуже складні в реставрації. Високого рівня плащаниця може стояти десь в запасниках, на хорах. І люди не розуміють цього, хочуть купити нову, а стару скрутять. А якщо ви полотно скрутили, воно втрачає свою вартість і мистецьку цінність. Тому що, якщо відпала якась частинка, це автентична частинка. Розумієте, ми реставратори, наше завдання законсервувати пам’ятку, але проблема в тому, що якщо втрачений якийсь фрагмент, то він втрачений назавжди», – розповідає реставратор Валерій Твердохліб.
Мистецтвознавці стверджують, що в Україні традиція плащаниць походить із 16-го століття. Однак добре, якщо збереглись створені у 18-19-му століттях.
На Великдень плащаницю переносять на престол. Там вона стоїть сорок днів. Після Вознесіння її переховують.