А починалось усе сонячного травневого ранку: кримський хан Кучук-Бей, стоячи посеред зеленого поля, милувався краєвидами нової для нього землі – Полтавщини. Легкий вітерець гомонів у кронах лісових красенів-дубів; сонце сходило над акуратними білими будиночками, оточеними квітучими садами... І Кучуку-Бею полегшало: не може бути погано на такій красивій землі! Згідно з письмовими джерелами, приблизно так і розпочалися перші дні життя колишнього татарського хана, а відтепер князя Андрія Кочубея у Диканьці.
Історія України та Європи зберегла ім’я його онука – генерального писаря Запорізького, Василя Кочубея. Той написав донос Петру Першому на гетьмана Івана Мазепу, звинувативши останнього у зраді та прелюбництві. І невідомо, який із двох злочинів був у ті часи страшнішим… А насправді, у серці Василя Кочубея палала батьківська лють: його донька, молода красуня Мотря Василівна, втекла до коханця – Івана Мазепи! А перед тим милувалася з гетьманом просто у саду, біля Кочубеєвого палацу, про що «добрі люди» писареві й доповіли… Ця історія закінчилася трагічно: гетьман Мазепа стратив Кочубея у 1708 році – за державну зраду. А за два роки уже сам гетьман опинився поза законом, разом із шведським королем Карлом Дванадцятим програвши Полтавську битву Петру Першому.
Мусульманське минуле Кочубеїв
Після битви, як розповідає краєзнавець Ганна Золотайко, росіяни пограбували село, спалили будинки і поля, винищили чоловіче населення. Знищили і старий сільський дерев’яний храм Святого Миколая. Але 1794 року на місці знищеної церкви архітектор Микола Львов зводить нову: при цьому новий храм – єдиний на Сході Європи, збудований подібно до мусульманської мечеті, з круглим, а не хрестоподібним фундаментом.
Ганна Золотайко припускає: таким чином архітектор нагадав нащадкам про мусульманське минуле Кочубеїв і водночас продемонстрував можливості стилю класицизму. За словами краєзнавця, «Свято-Миколаївська церква збудована за зразком храму Петра і Павла у святому Римі. У церкві між першим та другим поверхом – ще один внутрішній купол: він виконаний зі скла у формі пелюсток квітки. Так само, як сім пелюсточків квітки, він може бути закритим. І так само, як пелюстки квітки, він з центру відкривається. Під зовнішнім куполом (але так, що знизу не видно) зроблене спеціальне місце для церковного хору. А під церквою – усипальниця князів Кочубеїв, там вісім поховань: 5 князів і три княгині. І лежать вони у мармурових гробницях...
Мешканці Диканьки переконані: Свято-Миколаївський храм – це пам’ять про закоханих Мотрю Кочубей та Івана Мазепу, про романтику козацької доби і мужність козаків. Власне, про ті часи можна прочитати у поемах Пушкіна і Шевченка. А Гоголь перетворив Диканьку на одне з найромантичніших місць України – тут бував коваль Вакула з його «Ночі перед Різдвом». А ті, кому пощастило побачити Диканьку на власні очі, стверджують: це місце романтичне будь-якої пори року…
Історія України та Європи зберегла ім’я його онука – генерального писаря Запорізького, Василя Кочубея. Той написав донос Петру Першому на гетьмана Івана Мазепу, звинувативши останнього у зраді та прелюбництві. І невідомо, який із двох злочинів був у ті часи страшнішим… А насправді, у серці Василя Кочубея палала батьківська лють: його донька, молода красуня Мотря Василівна, втекла до коханця – Івана Мазепи! А перед тим милувалася з гетьманом просто у саду, біля Кочубеєвого палацу, про що «добрі люди» писареві й доповіли… Ця історія закінчилася трагічно: гетьман Мазепа стратив Кочубея у 1708 році – за державну зраду. А за два роки уже сам гетьман опинився поза законом, разом із шведським королем Карлом Дванадцятим програвши Полтавську битву Петру Першому.
Мусульманське минуле Кочубеїв
Після битви, як розповідає краєзнавець Ганна Золотайко, росіяни пограбували село, спалили будинки і поля, винищили чоловіче населення. Знищили і старий сільський дерев’яний храм Святого Миколая. Але 1794 року на місці знищеної церкви архітектор Микола Львов зводить нову: при цьому новий храм – єдиний на Сході Європи, збудований подібно до мусульманської мечеті, з круглим, а не хрестоподібним фундаментом.
Ганна Золотайко припускає: таким чином архітектор нагадав нащадкам про мусульманське минуле Кочубеїв і водночас продемонстрував можливості стилю класицизму. За словами краєзнавця, «Свято-Миколаївська церква збудована за зразком храму Петра і Павла у святому Римі. У церкві між першим та другим поверхом – ще один внутрішній купол: він виконаний зі скла у формі пелюсток квітки. Так само, як сім пелюсточків квітки, він може бути закритим. І так само, як пелюстки квітки, він з центру відкривається. Під зовнішнім куполом (але так, що знизу не видно) зроблене спеціальне місце для церковного хору. А під церквою – усипальниця князів Кочубеїв, там вісім поховань: 5 князів і три княгині. І лежать вони у мармурових гробницях...
Мешканці Диканьки переконані: Свято-Миколаївський храм – це пам’ять про закоханих Мотрю Кочубей та Івана Мазепу, про романтику козацької доби і мужність козаків. Власне, про ті часи можна прочитати у поемах Пушкіна і Шевченка. А Гоголь перетворив Диканьку на одне з найромантичніших місць України – тут бував коваль Вакула з його «Ночі перед Різдвом». А ті, кому пощастило побачити Диканьку на власні очі, стверджують: це місце романтичне будь-якої пори року…