Виставці у меморіальному музеї Яворницького передувала копітка робота. Із запасників одразу двох дніпропетровських музеїв – художнього та історичного – дістали мало експоновані полотна. Усе це картини художників XIX-початку ХХ ст., зібрані самим Дмитром Яворницьким.
Серед них – портрети гетьманів Богдана Хмельницького, Данила Апостола, Івана Самойловича, представників козацько-старшинського роду Родзянків, релігійного діяча Кирила Тарах-Тарловського, відомого як «Дикий піп». До речі, портрет останнього – рідкісний, один із двох вцілілих у світі.
Українські козаки з французьким шармом
«Перлинки» виставки – живописні типи козаків XVIII ст.: класичний запорожець, отаман та чорноморський козак. Примітно, що на всіх трьох зображеннях українські козаки не позбавлені якогось французького шарму: хвацько закручені вуса, елегантна постава. Дослідники кажуть: ці портрети створені за французькими гравюрами.
Старший науковий співробітник музею Віктор Єкшов розповідає, скільки зусиль доклав академік Яворницький, аби створити цю колекцію: збирав та скуповував портрети козаків та гетьманів у відомих родинах, замовляв копії з картин, які зберігались у музеях.
Погляди відвідувачів, як магніт, притягують портрети Івана Мазепи. Їх на виставці два – невідомого українського та невідомого польського художників. Перший більше нагадує народну картину, другий – це реалістичне зображення в західноєвропейській манері: гетьман одягнутий в рицарські обладунки.
«Напольний» гетьман чи гетьман «наполно не окончений»?
Ще одна родзинка колекції – копія загадкової картини Івана Нікітіна «Напольний гетьман», виконана невідомим художником XIX століття. Хто він, цей таємничий «напольний гетьман»? В типізованому зображенні, притаманному тим часам, вгадуються і риси Мазепи, й Івана Скоропадського, й Пилипа Орлика. Науковий співробітник музею Віктор Єкшов каже: назва картини, швидше за все, була пов’язана з казусом.
«На звороті цієї картини було написано «Гетьман наполно не оконченний». Тобто вважалося , що картина повністю не завершена. Але при переписуванні цієї назви до каталогу зафіксували «Напольний гетьман». Воно так і збереглось», – проливає трохи світла на питання загадкової картини науковий співробітник Віктор Єкшов.
Загалом збірка портретів діячів козацької доби, які зберігається у Дніпропетровську, налічує десятки полотен і гравюр. До того ж, місцевий історичний музей має непересічну колекцію народних картин, так званих «Мамаїв». Одну з них, нещодавно відреставровану, експонують і на нинішній виставці.
Серед них – портрети гетьманів Богдана Хмельницького, Данила Апостола, Івана Самойловича, представників козацько-старшинського роду Родзянків, релігійного діяча Кирила Тарах-Тарловського, відомого як «Дикий піп». До речі, портрет останнього – рідкісний, один із двох вцілілих у світі.
Українські козаки з французьким шармом
«Перлинки» виставки – живописні типи козаків XVIII ст.: класичний запорожець, отаман та чорноморський козак. Примітно, що на всіх трьох зображеннях українські козаки не позбавлені якогось французького шарму: хвацько закручені вуса, елегантна постава. Дослідники кажуть: ці портрети створені за французькими гравюрами.
Старший науковий співробітник музею Віктор Єкшов розповідає, скільки зусиль доклав академік Яворницький, аби створити цю колекцію: збирав та скуповував портрети козаків та гетьманів у відомих родинах, замовляв копії з картин, які зберігались у музеях.
Погляди відвідувачів, як магніт, притягують портрети Івана Мазепи. Їх на виставці два – невідомого українського та невідомого польського художників. Перший більше нагадує народну картину, другий – це реалістичне зображення в західноєвропейській манері: гетьман одягнутий в рицарські обладунки.
«Напольний» гетьман чи гетьман «наполно не окончений»?
Ще одна родзинка колекції – копія загадкової картини Івана Нікітіна «Напольний гетьман», виконана невідомим художником XIX століття. Хто він, цей таємничий «напольний гетьман»? В типізованому зображенні, притаманному тим часам, вгадуються і риси Мазепи, й Івана Скоропадського, й Пилипа Орлика. Науковий співробітник музею Віктор Єкшов каже: назва картини, швидше за все, була пов’язана з казусом.
«На звороті цієї картини було написано «Гетьман наполно не оконченний». Тобто вважалося , що картина повністю не завершена. Але при переписуванні цієї назви до каталогу зафіксували «Напольний гетьман». Воно так і збереглось», – проливає трохи світла на питання загадкової картини науковий співробітник Віктор Єкшов.
Загалом збірка портретів діячів козацької доби, які зберігається у Дніпропетровську, налічує десятки полотен і гравюр. До того ж, місцевий історичний музей має непересічну колекцію народних картин, так званих «Мамаїв». Одну з них, нещодавно відреставровану, експонують і на нинішній виставці.