Андрій Охрімович Альтернатива
Київ, 29 травня 2003 року.
Ганна Стеців
Шановні слухачі, вітаю вас. В ефірі “Альтернатива”. Експеримент в мистецтві, науці, політиці, і просто у житті…
Голос цей належить Юрію Миненку. Народився він у місті Радомишль на Житомирщині. Батько – водій автобусів, мама – економіст за фахом, але рід її завжди був музично обдарований. Співати Юрій почав з восьми років у місцевому хорі. Навчався в дитячій музичній школі. Згодом закінчив Житомирське музичне училище, як диригент-хормейстер.
Уже тоді голос його використовували залежно від репертуару і як баритон і як альт, і як тенор. Після закінчення училища Юрій вступив до Одеської консерваторії. В його репертуарі музика Генделя, Глюка, Белліні, Россіні написана спеціально для такого голосу.
Нинішня “Альтернатива” має на меті зазнайомити слухача, як із самим Юрієм, так і з деякими відомостями про передісторію подібних голосів. Веде програму Ганна Стеців, за операторським пультом, Артем Мостовий, на телефонній лінії Київ-Одеса, музикознавець Леся Олійник та автор програми Андрій Охрімович.
Андрій Охрімович
Вперше, почувши Ваш спів, я подумав, що тут ми маємо справу з продовженням отої давньої італійської традиції, коли талановитий український чи не італійський чоловік йшов на крайні кроки для того, щоб отримати цей ефект, цей голос. Ви мене приємно потішили, що це не так.
Юрій Миненко
Так, це в якомусь смислі є продовження тієї школи, але єдина різниця, що тоді була школа кастратів, яка згодом відійшла, тому що церква заборонила кастрацію чоловіків. На сьогодні я розвиваю природні властивості голосу і маю дуже широкий голосовий діапазон.
Андрій Охрімович
Ви вважаєте, що кожна людина, яка співає, може розвинути аж так свій діапазон?
Юрій Миненко
В принципі, це так. Кожен співак може розвинути аж так свій діапазон, якщо в нього є здатність до вокалізації.
Андрій Охрімович
Скажіть, будь ласка, пане Юрію, чи в сучасному світі комусь вдалося аж настільки розвинути свій голосовий діапазон як Ви це зробили?
Юрій Миненко
Я знаю три досить талановитих людини в світі: в Англії – це Боумен, в Америці – це Дерек лі Регін (контр-тенор), а також в Німеччині – це Андре Шуль. Це досить непогані контр-тенори. Вони добре співають і відомі широкому загалу Європи.
Олекса Боярко
Такий голос називають сопраніно, або контр-тенор, або ж альтіно. На конкурсі в Барселоні Юрій отримав премію на звання “Кращий контр-тенор”. До цього юнак мав ще кілька перемог на українських та міжнародних вокальних змаганнях.
Такі голоси, як у Юрія Міненка – велика рідкість. В Україні, останнім часом так співали лише кілька професійних співаків. Серед них – Ігор Іщук, Олег Рябець, Курмангалієв, ВасильСліпак.
Український композитор Олександр Козаренко написав для сопраніно кантату на вірші Симоненка, яку присвятив Василю Сліпаку.
Треба сказати, що в Україні контр-альтіно не така вже й рідкість, але співаки, як правило, – аматори. Феномен таких голосів у їх природності. Ще два століття тому сопраніно препарували варварським способом: через кастрацію. Відомості про цю процедуру починаються ще з античних часів.
Андрій Охрімович
Наскільки Ви відомі в світі, бо те, що я чув, мені здається, що це унікальне явище?
Юрій Миненко
Я не знаю, наскільки я відомий у світі. Мене знають в Парижі: я не однократно там виступав, я є лауреатом Слов’янського фестивалю в Парижі. Саме по голосу контр-тенору я в цьому році отримав лауреатство на конкурсі в Барселоні в Іспанії.
Андрій Охрімович
А як Вас приймає ця західна публіка7
Юрій Миненко
Ви знаєте, неадекватно. Моє враження, що всі в шоці. Публіка дуже добре відкликалася на мій спів.
Андрій Охрімович
Існують якісь пропозиції від людей, які хотіли б на Вас заробити? Як Ви розрізняєте, коли люди щирі, а коли, так би мовити, з душком?
Юрій Миненко
Пропозицій є багато. Але, оскільки я ще молодий співак: я закінчую лише 4-й курс Одеської консерваторії, мені ще треба навчитися вибирати ці пропозиції. Взагалі-то я намагаюся опиратися на якогось професіонала в цьому.
Андрій Охрімович
А були якісь пропозиції від відомих людей?
Юрій Миненко
Так, пропонували. Був проект з Монсерат Кабальє, але його було відмінено, в зв’язку з її хворобою.
Олекса Боярко
Спочатку співаки-кастрати співали тільки у папській капелі, куди не допускали жінок. Від ХVII століття вони виконують оперні партії. Центр підготовки - Болонья та Неаполь. Навчання тривало 10 років. Тоді ж було створено окремий жанр – «opera seria», себто «серйозна опера», де перша і друга чоловіча ролі відводились співакам-кастратам. Для них писали композитори Скарлатті, Гендель, Вівальді, Перголезі, Бортнянський, Глюк, Гайдн, Моцарт. Найвідомішими серед співаків-кастратів були Сенезіно, Каффарелі, Гваданьї, Карестіні та інші... Філіпо Балатрі співав при дворі російського царя Петра І. Фарінеллі (справжнє ім’я Карло Броччі) був здатен проспівати 150 нот на одному подиху. Він і сам створював опери, керував оперною трупою і був фактично прем’єр-міністром при королі Іспанії Філіпі V. Джіроламо Крешентіні був нагороджений Наполеоном І орденом за виконання партії Ромео.
Андрій Охрімович
Хотілося б запитати про Вашу біографію: скільки Вам років, як Ви починали. Не буду запитувати про Ваш табель та оцінки в школі, але, скажімо, що Ви можете розказати про себе?
Юрій Миненко
Мені 24 роки. Я народився в місті Радомишлі Житомирської області України. Закінчив Житомирське училище по спеціальності хоровий диригент. Потім – вступив до Одеської консерваторії ім. Нежджнової, і на даний час я закінчую 4-й курс вокального відділення консерваторії.
Андрій Охрімович
Чи маєте Ви щось з українського репертуару?
Юрій Миненко
В мене весь український репертуар складається з народних пісень. Моя сім’я дуже полюбляє народні пісні, і коли ми збираємося, то лише їх і співаємо.
Андрій Охрімович
А з альтіно, що Ви виконуєте?
Юрій Миненко
В українські культурі, на жаль, немає репертуару для альтіно
. Можливо, хтось із сьогоднішніх композиторів і напише щось.
Андрій Охрімович
Я знаю, що у Вас були певні труднощі з пошуками вчителя в Україні, себто цей голос Альбіно в нас і не викладається? Які виникають труднощі в цій ситуації?
Юрій Миненко
Труднощі були і були великі. Мене не сприймали як альтіно. Всі хотіли мене бачити або як крепкого тенора, або як баритона. Проте мій діапазон і прихильність до цього голосу перемогли
. Моїм першим педагогом була диригент Валерія Чумак в м. Житомирі, і вона мене підштовхнула на таку манеру співу. Зараз мій педагог в Одеській консерваторії Тетеря Ю.Ю. Досі йому вдається мене вести.
Андрій Охрімович
Оскільки ми маємо таку підвищену увагу до західної преси, скажіть, будь ласка, наскільки багато вона про Вас пише?
Юрій Миненко
Нажаль, я цим не займався. Ви знаєте, музикант – людина досить зайнята своєю професією, музикою. Тільки зараз я розумію, що це треба було збирати. Я давав інтерв’ю в Парижі, в Барселоні також був ряд статей про мене, в зв’язку з участю у конкурсі.
Олекса Боярко
Заробітки співаків-кастратів набагато перевищували платню композиторів, чиї опери вони виконували. Цю різницю у суспільному статусі засвідчив, приміром, сучасник Антоніо Вівальді, композитор Бенедетто Марчелло: «Коли, - писав він, - “композитор йде вулицею поруч зі співцем, особливо кастратом, він має триматися зліва, на крок позаду, з капелюхом у руці, зважаючи на те, що найпосередніший зі співаків, – в усякому разі в операх, – генерал, провідник тощо».
Андрій Охрімович
Декілька запитань удо Вас є у пані Лесі Олійник.
Леся Олійник
Юрію, рада чути Вас. Добрий день.
Юрій Миненко
Добрий день.
Леся Олійник
Ці голоси рідкість в Україні, але вони вже були – це Ігор Іщук, Курмангалієв та Василь Сліпак. Проте, коли В.Сліпак поїхав до Франції, то йому не змогли поставити правильний діапазон, і він став співати баритоном. Можливо, Ви чули, що О.Козиренко – композитор написав спеціально для Василя чудову кантату спеціально для сопраніно на вірші Симоненка. Чи збираєтеся Ви звернутися до українських композиторів для того, щоб вони писали для Вас? Як Ви бачите свій репертуар, бо Ваш попередній репертуар з дуже гарним записом я чула, і хочу запитати: чи є сучасне продовження для такого голосу, чи пишуть композитори зараз для нього?
Юрій Миненко
Так, композитори пишуть. Писав Шнітке, але дуже важко дістати ці його твори. Те, що я дістав, намагаюся вивчити. Там прекрасні твори. Я хотів би і буду звертатися до українських композиторів, щоб вони писали саме для такого голосу, тому що це цікаво.
Леся Олійник
Те, що Ви робите Вашим мистецтвом, воно ламає стереотип і ламає уявлення людей про однозначність їхнього сприйняття історичних подій 16 століття і т.д. Мені здається, що треба переламати все і звертатися до цього як до унікального інструменту, як це зробив в свій час Шнітке, коли почав для альта писати. Як Ви думаєте, чи можна було б до Сільвестрова звернутися, чи Грабовського, чи Станюковича?
Юрій Миненко
Над тим я думав і досить давно. Взагалі-то мені дуже подобається Сільвестров як композитор, Грабовський. Вони всі дуже талановиті композитори і пишуть гарну музику. Я думаю, що звернусь до них, і в нас буде все нормально.
Леся Олійник
Мені здається, що і стиль Сільвестрова підійшов би для Вашого медитативного, музикального стилю, Вашого співу. Скажіть, будь ласка, чи є у Вас якісь наміри продовжувати Вашу конкурсну міжнародну програму?
Юрій Миненко
Наміри є. Я хотів би взяти участь в конкурсах Англії та Франції, але із-за не поновленої інтернетної бази на цей рік, я не можу сказати в яких саме конкретно. Я постійно користуюся Інтернетом, слідкую за новинами в світі, за конкурсною діяльністю.
Леся Олійник
Ви навчаєтеся в Одесі, а Ви берете участь у якихось концертах там?
Юрій Миненко
Дуже мало, але доводиться.
Леся Олійник
Одесити вже знають Вас?
Юрій Миненко
Так, одесити мене вже знають.
Леся Олійник
Тепер, думаю, що і кияни будуть про Вас знати...
Юрій Миненко
Дякую.
Леся Олійник
... і далі ширше. Ми бажаємо Вам успіхів і бажаємо Вам берегти свій голос, щоб опікувалися ним, щоб, не дай Боже, не пропав.
Юрій Миненко
Дякую. Буду намагатися берегти його.
Леся Олійник
Будь ласка, не засуджуйтеся. Добре?
Юрій Миненко
Добре. Велике спасибі Вам.
Ганна Стеців
Поступовий занепад жанру «opera seria» привів до зникнення попиту на співаків-кастратів. Остання така опера – «Хрестоносець в Єгипті» Джакомо Мейєрбера, – була поставлена у 1820-і роки. Нарешті, 1878 року папа Лев ХІІІ заборонив кастрацію. Останній оперний співець-кастрат Алессандро Морескі був півчим до 1913 року і помер 1922 року, ще встигнувши записати свій спів на фонограф.
Нині, голос цей виховується, спираючись, безумовно на природній талант юнака. Україна завжди була багатою на феноменальні голоси. Свідченням цьому є спів Юрія Міненка.
Над нинішнім випуском “Альтернативи” працювали, співак Юрій Міненко, музикознавець, Леся Олійник та звукооператор Артем Мостовий. Інформаційні вставки – Віталій Пономарьов, автор –Андрій Охрімович. Вела програму Ганна Стеців. Всього вам доброго. Зустрінемось через тиждень. Говорить радіо “Свобода”.
Ганна Стеців
Шановні слухачі, вітаю вас. В ефірі “Альтернатива”. Експеримент в мистецтві, науці, політиці, і просто у житті…
Голос цей належить Юрію Миненку. Народився він у місті Радомишль на Житомирщині. Батько – водій автобусів, мама – економіст за фахом, але рід її завжди був музично обдарований. Співати Юрій почав з восьми років у місцевому хорі. Навчався в дитячій музичній школі. Згодом закінчив Житомирське музичне училище, як диригент-хормейстер.
Уже тоді голос його використовували залежно від репертуару і як баритон і як альт, і як тенор. Після закінчення училища Юрій вступив до Одеської консерваторії. В його репертуарі музика Генделя, Глюка, Белліні, Россіні написана спеціально для такого голосу.
Нинішня “Альтернатива” має на меті зазнайомити слухача, як із самим Юрієм, так і з деякими відомостями про передісторію подібних голосів. Веде програму Ганна Стеців, за операторським пультом, Артем Мостовий, на телефонній лінії Київ-Одеса, музикознавець Леся Олійник та автор програми Андрій Охрімович.
Андрій Охрімович
Вперше, почувши Ваш спів, я подумав, що тут ми маємо справу з продовженням отої давньої італійської традиції, коли талановитий український чи не італійський чоловік йшов на крайні кроки для того, щоб отримати цей ефект, цей голос. Ви мене приємно потішили, що це не так.
Юрій Миненко
Так, це в якомусь смислі є продовження тієї школи, але єдина різниця, що тоді була школа кастратів, яка згодом відійшла, тому що церква заборонила кастрацію чоловіків. На сьогодні я розвиваю природні властивості голосу і маю дуже широкий голосовий діапазон.
Андрій Охрімович
Ви вважаєте, що кожна людина, яка співає, може розвинути аж так свій діапазон?
Юрій Миненко
В принципі, це так. Кожен співак може розвинути аж так свій діапазон, якщо в нього є здатність до вокалізації.
Андрій Охрімович
Скажіть, будь ласка, пане Юрію, чи в сучасному світі комусь вдалося аж настільки розвинути свій голосовий діапазон як Ви це зробили?
Юрій Миненко
Я знаю три досить талановитих людини в світі: в Англії – це Боумен, в Америці – це Дерек лі Регін (контр-тенор), а також в Німеччині – це Андре Шуль. Це досить непогані контр-тенори. Вони добре співають і відомі широкому загалу Європи.
Олекса Боярко
Такий голос називають сопраніно, або контр-тенор, або ж альтіно. На конкурсі в Барселоні Юрій отримав премію на звання “Кращий контр-тенор”. До цього юнак мав ще кілька перемог на українських та міжнародних вокальних змаганнях.
Такі голоси, як у Юрія Міненка – велика рідкість. В Україні, останнім часом так співали лише кілька професійних співаків. Серед них – Ігор Іщук, Олег Рябець, Курмангалієв, ВасильСліпак.
Український композитор Олександр Козаренко написав для сопраніно кантату на вірші Симоненка, яку присвятив Василю Сліпаку.
Треба сказати, що в Україні контр-альтіно не така вже й рідкість, але співаки, як правило, – аматори. Феномен таких голосів у їх природності. Ще два століття тому сопраніно препарували варварським способом: через кастрацію. Відомості про цю процедуру починаються ще з античних часів.
Андрій Охрімович
Наскільки Ви відомі в світі, бо те, що я чув, мені здається, що це унікальне явище?
Юрій Миненко
Я не знаю, наскільки я відомий у світі. Мене знають в Парижі: я не однократно там виступав, я є лауреатом Слов’янського фестивалю в Парижі. Саме по голосу контр-тенору я в цьому році отримав лауреатство на конкурсі в Барселоні в Іспанії.
Андрій Охрімович
А як Вас приймає ця західна публіка7
Юрій Миненко
Ви знаєте, неадекватно. Моє враження, що всі в шоці. Публіка дуже добре відкликалася на мій спів.
Андрій Охрімович
Існують якісь пропозиції від людей, які хотіли б на Вас заробити? Як Ви розрізняєте, коли люди щирі, а коли, так би мовити, з душком?
Юрій Миненко
Пропозицій є багато. Але, оскільки я ще молодий співак: я закінчую лише 4-й курс Одеської консерваторії, мені ще треба навчитися вибирати ці пропозиції. Взагалі-то я намагаюся опиратися на якогось професіонала в цьому.
Андрій Охрімович
А були якісь пропозиції від відомих людей?
Юрій Миненко
Так, пропонували. Був проект з Монсерат Кабальє, але його було відмінено, в зв’язку з її хворобою.
Олекса Боярко
Спочатку співаки-кастрати співали тільки у папській капелі, куди не допускали жінок. Від ХVII століття вони виконують оперні партії. Центр підготовки - Болонья та Неаполь. Навчання тривало 10 років. Тоді ж було створено окремий жанр – «opera seria», себто «серйозна опера», де перша і друга чоловіча ролі відводились співакам-кастратам. Для них писали композитори Скарлатті, Гендель, Вівальді, Перголезі, Бортнянський, Глюк, Гайдн, Моцарт. Найвідомішими серед співаків-кастратів були Сенезіно, Каффарелі, Гваданьї, Карестіні та інші... Філіпо Балатрі співав при дворі російського царя Петра І. Фарінеллі (справжнє ім’я Карло Броччі) був здатен проспівати 150 нот на одному подиху. Він і сам створював опери, керував оперною трупою і був фактично прем’єр-міністром при королі Іспанії Філіпі V. Джіроламо Крешентіні був нагороджений Наполеоном І орденом за виконання партії Ромео.
Андрій Охрімович
Хотілося б запитати про Вашу біографію: скільки Вам років, як Ви починали. Не буду запитувати про Ваш табель та оцінки в школі, але, скажімо, що Ви можете розказати про себе?
Юрій Миненко
Мені 24 роки. Я народився в місті Радомишлі Житомирської області України. Закінчив Житомирське училище по спеціальності хоровий диригент. Потім – вступив до Одеської консерваторії ім. Нежджнової, і на даний час я закінчую 4-й курс вокального відділення консерваторії.
Андрій Охрімович
Чи маєте Ви щось з українського репертуару?
Юрій Миненко
В мене весь український репертуар складається з народних пісень. Моя сім’я дуже полюбляє народні пісні, і коли ми збираємося, то лише їх і співаємо.
Андрій Охрімович
А з альтіно, що Ви виконуєте?
Юрій Миненко
В українські культурі, на жаль, немає репертуару для альтіно
. Можливо, хтось із сьогоднішніх композиторів і напише щось.
Андрій Охрімович
Я знаю, що у Вас були певні труднощі з пошуками вчителя в Україні, себто цей голос Альбіно в нас і не викладається? Які виникають труднощі в цій ситуації?
Юрій Миненко
Труднощі були і були великі. Мене не сприймали як альтіно. Всі хотіли мене бачити або як крепкого тенора, або як баритона. Проте мій діапазон і прихильність до цього голосу перемогли
. Моїм першим педагогом була диригент Валерія Чумак в м. Житомирі, і вона мене підштовхнула на таку манеру співу. Зараз мій педагог в Одеській консерваторії Тетеря Ю.Ю. Досі йому вдається мене вести.
Андрій Охрімович
Оскільки ми маємо таку підвищену увагу до західної преси, скажіть, будь ласка, наскільки багато вона про Вас пише?
Юрій Миненко
Нажаль, я цим не займався. Ви знаєте, музикант – людина досить зайнята своєю професією, музикою. Тільки зараз я розумію, що це треба було збирати. Я давав інтерв’ю в Парижі, в Барселоні також був ряд статей про мене, в зв’язку з участю у конкурсі.
Олекса Боярко
Заробітки співаків-кастратів набагато перевищували платню композиторів, чиї опери вони виконували. Цю різницю у суспільному статусі засвідчив, приміром, сучасник Антоніо Вівальді, композитор Бенедетто Марчелло: «Коли, - писав він, - “композитор йде вулицею поруч зі співцем, особливо кастратом, він має триматися зліва, на крок позаду, з капелюхом у руці, зважаючи на те, що найпосередніший зі співаків, – в усякому разі в операх, – генерал, провідник тощо».
Андрій Охрімович
Декілька запитань удо Вас є у пані Лесі Олійник.
Леся Олійник
Юрію, рада чути Вас. Добрий день.
Юрій Миненко
Добрий день.
Леся Олійник
Ці голоси рідкість в Україні, але вони вже були – це Ігор Іщук, Курмангалієв та Василь Сліпак. Проте, коли В.Сліпак поїхав до Франції, то йому не змогли поставити правильний діапазон, і він став співати баритоном. Можливо, Ви чули, що О.Козиренко – композитор написав спеціально для Василя чудову кантату спеціально для сопраніно на вірші Симоненка. Чи збираєтеся Ви звернутися до українських композиторів для того, щоб вони писали для Вас? Як Ви бачите свій репертуар, бо Ваш попередній репертуар з дуже гарним записом я чула, і хочу запитати: чи є сучасне продовження для такого голосу, чи пишуть композитори зараз для нього?
Юрій Миненко
Так, композитори пишуть. Писав Шнітке, але дуже важко дістати ці його твори. Те, що я дістав, намагаюся вивчити. Там прекрасні твори. Я хотів би і буду звертатися до українських композиторів, щоб вони писали саме для такого голосу, тому що це цікаво.
Леся Олійник
Те, що Ви робите Вашим мистецтвом, воно ламає стереотип і ламає уявлення людей про однозначність їхнього сприйняття історичних подій 16 століття і т.д. Мені здається, що треба переламати все і звертатися до цього як до унікального інструменту, як це зробив в свій час Шнітке, коли почав для альта писати. Як Ви думаєте, чи можна було б до Сільвестрова звернутися, чи Грабовського, чи Станюковича?
Юрій Миненко
Над тим я думав і досить давно. Взагалі-то мені дуже подобається Сільвестров як композитор, Грабовський. Вони всі дуже талановиті композитори і пишуть гарну музику. Я думаю, що звернусь до них, і в нас буде все нормально.
Леся Олійник
Мені здається, що і стиль Сільвестрова підійшов би для Вашого медитативного, музикального стилю, Вашого співу. Скажіть, будь ласка, чи є у Вас якісь наміри продовжувати Вашу конкурсну міжнародну програму?
Юрій Миненко
Наміри є. Я хотів би взяти участь в конкурсах Англії та Франції, але із-за не поновленої інтернетної бази на цей рік, я не можу сказати в яких саме конкретно. Я постійно користуюся Інтернетом, слідкую за новинами в світі, за конкурсною діяльністю.
Леся Олійник
Ви навчаєтеся в Одесі, а Ви берете участь у якихось концертах там?
Юрій Миненко
Дуже мало, але доводиться.
Леся Олійник
Одесити вже знають Вас?
Юрій Миненко
Так, одесити мене вже знають.
Леся Олійник
Тепер, думаю, що і кияни будуть про Вас знати...
Юрій Миненко
Дякую.
Леся Олійник
... і далі ширше. Ми бажаємо Вам успіхів і бажаємо Вам берегти свій голос, щоб опікувалися ним, щоб, не дай Боже, не пропав.
Юрій Миненко
Дякую. Буду намагатися берегти його.
Леся Олійник
Будь ласка, не засуджуйтеся. Добре?
Юрій Миненко
Добре. Велике спасибі Вам.
Ганна Стеців
Поступовий занепад жанру «opera seria» привів до зникнення попиту на співаків-кастратів. Остання така опера – «Хрестоносець в Єгипті» Джакомо Мейєрбера, – була поставлена у 1820-і роки. Нарешті, 1878 року папа Лев ХІІІ заборонив кастрацію. Останній оперний співець-кастрат Алессандро Морескі був півчим до 1913 року і помер 1922 року, ще встигнувши записати свій спів на фонограф.
Нині, голос цей виховується, спираючись, безумовно на природній талант юнака. Україна завжди була багатою на феноменальні голоси. Свідченням цьому є спів Юрія Міненка.
Над нинішнім випуском “Альтернативи” працювали, співак Юрій Міненко, музикознавець, Леся Олійник та звукооператор Артем Мостовий. Інформаційні вставки – Віталій Пономарьов, автор –Андрій Охрімович. Вела програму Ганна Стеців. Всього вам доброго. Зустрінемось через тиждень. Говорить радіо “Свобода”.