Андрій Колокольцев
Сімферополь – Вистава українською мовою на День Святого Миколая, 19 грудня, стала приводом для перевірки театральної студії «Світанок» на базі кримського Палацу дитячої та юнацької творчості. Засновники студії, не витримавши нарікань з боку «керівництва» установи, вирішили закрити свій гурток і звільнитися. У російському «міністерстві освіти» Криму запевняють, що українська мова не могла стати причиною тиску на студію. В Українському культурному центрі в Криму ситуацію навколо «Світанку» назвали черговою хвилею репресій.
Зразкова театральна студія «Світанок», що існувала на базі кримського Палацу дитячої та юнацької творчості, більш відомого як Палац піонерів, припинила свою роботу. Закриттю відомого в Сімферополі україномовного об'єднання, яке було засноване 22 роки тому і виховало чимало талановитих акторів, передувала низка подій, що змусили керівництво піти на цей крок.
Як розповів «Крим.Реалії» один із засновників студії Олександр Польченко, 19 грудня з нагоди святкування дня пам'яті святого Миколи Чудотворця в актовому залі Палацу дитячої та юнацької творчості відбулася театральна вистава «Пісня Амазонки» за мотивами однойменної збірки оповідань кримського письменника Віктора Стуса. Постановка українською мовою оповідає про боротьбу жінок-воїнів за свободу, незалежність рідного краю, а також проти зла. За словами Польченка, вистава спровокувала тиск на студію, очолювану з перших днів заснування його дружиною – Заслуженим працівником культури України Аллою Петровою.
«Наступного дня від «керівництва» дитячої держустанови прийшов наказ: надати всі тексти та сценарії свята, яке відбулося, а також відеозйомку для перегляду. Через два дні відбувся розбір польотів», – повідомив один із засновників студії.
Так, за інформацією Польченка, у дівчинці в золотій сукні з короною на голові, яка за сценарієм виконувала роль сонечка як символу ранку, «керівництво» побачило «символ Америки – пам'ятник Свободи». «Вони обурилися: що за пропаганду американських цінностей на святі влаштували? Навіщо на сцені були китайці – діти у маскарадному костюмі? Чому у виставі оголені діти грають амазонок», – розповів Польченко. – Окрім цього, вишиванки і сценарій українською мовою вони назвали махровим націоналізмом».
Він вважає, що перевірки з боку «керівництва» Палацу дитячої та юнацької творчості почалися з подачі «підставних батьків», які місяць тому привели своїх дітей на заняття у студію «Світанок». «Після вистави «Пісні Амазонки» ці батьки пішли скаржитися «керівництву» установи: мовляв, що ви тут розвели, ми вам влаштуємо!» – упевнений Польченко.
Співрозмовник також розповів, що упродовж останнього року на керівника студії постійно чинився тиск з боку «керівництва». «Аллу Петрову намагалися змусити піти спочатку влітку, потім восени – влаштовували різні перевірки, чіплялися до роботи з кожного приводу, ображали, погрожували, намагалися знизити зарплату, але у них нічого не виходило. Зараз з'явився черговий привід, щоб провести зачистку того, що пов'язане з українським. Рано чи пізно це сталося б», – зазначив він.
Разом з тим, за його словами, більшість батьків підтримує засновників студії та обурені подібним ставленням до Алли Петрової. «Батьки дітей вирушили до «директора» установи (Валерії Кочетової – ред.), щоб поскаржитися на її підлеглих, які чинять тиск через виставу. «Директор» була здивована тим, що відбувається, сказала, що не знає про те, що трапилося, і пообіцяла покарати тих, хто допустив таке. Наче й не було ніякого пресингу», – розповів Польченко.
При цьому, за його словами, у керівництві установи батькам говорять, що Алла Петрова «не виконує наших вимог, пов'язаних зі звітною діяльністю і таке інше», таким чином, намагаючись усунути їх від впливу на процес.
Не витримавши тиску з боку керівництва закладу, засновники студії ухвалили рішення припинити її існування. Про своє рішення вони поінформували батьків на зборах, що відбулися в понеділок, 28 грудня.
«Звичайно, батьки і самі діти (в студії займається близько 50 осіб – ред.) якось намагаються призупинити цей процес розпаду і знищення всього українського на території півострова, але вони просто не знають, як працюють КГБісти старої радянської закваски», – зазначив Польченко.
Також, за його словами, Петрова ухвалила рішення покинути Палац дитячої та юнацької творчості, не чекаючи реакції «згори». «Щоб її звільнили, необхідно терпіти приниження 2-3 місяці, але вона не з таких людей. Тому Алла Петрова вирішила звільнитися за власним бажанням, щоб не терпіти цих знущань. 29 грудня вона мала написати заяву про звільнення», – розповів Польченко.
Зв'язатися з самою Аллою Петровою для з'ясування ситуації не вдалося.
Your browser doesn’t support HTML5
«У нас немає ніяких гонінь»
«Крим.Реалії» звернулися до «завідувача» відділу культури та сценічної майстерності Палацу дитячої та юнацької творчості, до якого належить студія «Світанок», Світлани Алексєєвої за коментарем, однак вона перенаправила до «директора» установи. «Директор» регулює всі наші відносини з пресою», – пояснила вона.
Упродовж двох днів «Крим.Реалії» намагалися зв'язатися з «директором» дитячого палацу Валерією Кочетовою, але в її приймальні не брали слухавку.
Я впевнений, те, що відбувається, ніяк не пов'язане з театральною постановкою українською мовоюАнтон Гаркавець
У російському «Міністерстві освіти Криму», у підпорядкуванні якого перебуває Палац дитячої та юнацької творчості, не володіють інформацією про ситуацію навколо студії «Світанок». «Мені про це нічого невідомо», – повідомив «прес-секретар відомства» Антон Гаркавець. При цьому він засумнівався в тому, що причиною тиску на студію могла стати вистава українською мовою. «Я впевнений, те, що відбувається, ніяк не пов'язане з театральною постановкою українською мовою. У Криму три державні мови: російська, українська і кримськотатарська. У нас немає ніяких гонінь з цього приводу», – додав Гаркавець.
«Знайти крайнього»
Активіст Українського культурного центру в Криму Вельдар Шукурджієв вважає подію навколо україномовної студії «черговою хвилею репресій і гонінь стосовно того, що може хоч віддалено нагадувати минуле, того, що пов'язувало з Україною».
«Завжди у всі часи загарбники, насамперед, борються з історичною пам'яттю та культурою, – сказав Шукурджієв Крим.Реалії. – У цьому випадку це викликано великими невдачами Росії в цілому як на офіційному рівні, так і у внутрішніх економічних питаннях. Потрібно знайти крайнього – ось ми і бачимо результат фіаско».
При цьому він упевнений, що офіційний Київ на ситуації, пов'язані з гонінням українців Криму, «відповідає мляво, безпорадно, беззубо, воліє відбуватися мовчанням і займати позу страуса». За його словами, проблемою українців Криму ніхто не займається, тому що немає організацій, які могли б надавати правову або будь-яку іншу допомогу всередині Криму.
У таких випадках Шукурджієв радить не замовчувати факти політичних переслідувань, а розголошувати їх. На його думку, це допоможе міжнародним правозахисним організаціям фіксувати факти порушення прав людини в Криму.
Оригінал матеріалу – на сайті «Крим.Реалії»