Лауреат Нобелівської премії-2015 з літератури письменниця Світлана Алексієвич прочитала у Стокгольмі «меморіальну лекцію». У своїй промові вона сказала про те, що не впевнена, що написала історію «червоної людини», адже молоді люди і досі читають роботи «вождів пролетаріату». Радіо Свобода дізнавалось, чи важлива для українських реалій та дійсність, про яку казала білоруська письменниця.
Your browser doesn’t support HTML5
Лауреат Нобелівської премії Світлана Алексієвич каже – хоча 20 років тому люди провели «червону» імперію з прокльонами і зі сльозами, соціалізм, так чи інакше, досі живий.
В російських містах знову відкривають музеї Сталіна, знову ставлять йому пам’ятникиСвітлана Алексієвич
«Суперечки про соціалізм не припиняються досі. Виросло нове покоління, але чимало молодих людей знову читають Маркса і Леніна, в російських містах знову відкривають музеї Сталіна, знову ставлять йому пам’ятники. Червоної імперії немає, а «червона людина» залишилась», – зазначила Світлана Алексієвич під час «Нобелівської лекції» у Стокгольмі.
За словами українського письменника і видавця Дмитра Капранова, саме через таких «червоних людей» в Україні йде війна.
Люди, які «сповідують» червону ідеологію – це діти російського інформаційного простору. Всі вони за Радянський Союз, за СталінаДмитро Капранов
«Ті люди, які в Україні «сповідують» червону ідеологію – це діти російського інформаційного простору, який, на превеликий жаль, панує у нас, і він нічим не відрізняється від своїх російських чи білоруських «одноплеменників». Всі вони за Радянський Союз, за Сталіна, вони фактично брати-блазнюки, пробачте вже за таке порівняння від нас, близнюків», – каже письменник, який представляє себе і свого брата-близнюка.
Вона нам описує як «дохне» ця радянська імперія, передає це у своїх книжках, за що їй і дали Нобелівську премію»Дмитро Капранов
Капранов упевнений, що білоруській письменниці легше говорити про таких людей, бо вона є свідком агонії імперського режиму, і саме це наповнює її книжки.
«Вона теж дитина радянської епохи, єдина різниця у тому, що – вона її могильщик, вона нам описує як «дохне» ця радянська імперія, стоїть біля її ліжка і міряє тиск, і передає це у своїх книжках, за що їй і дали Нобелівську премію», – зауважує Дмитро Капранов і додає, що сьогодні метастази комуністичного режиму, охопили весь світ.
Повторюється ситуація, що виникла після Другої світової війни – Курков
Алексієвич у своїй промові зачепила й війну – росіяни воюють з українцями, а російські літаки бомбардують Сирію. Згадала вона також і Афганістан, і людей, які там воювали.
«Там, в Афганістані, хлопець мені кричав: «Хіба ж люди на війні помирають так красиво, як у книжках і кіно?». Та ж людина після багатьох років звинуватила Світлану у тому, що у її книжках «занадто багато крові та вони занадто страшні».
Питання, як писати про війну, актуальне й для України. Ще один український письменник Андрій Курков каже, що не варто переходити межу між натуралізмом і героїзмом.
«Повторюється ситуація після Другої світової війни – після війни пішла героїчна література, так само, де героїчні вчинки прикрашалися і смерть романтизувалася. Після того, через 30 років пішла література більш реалістична, яка показувала страх і жахи війни. Нам, звичайно, треба цей досвід розуміти і не «скакати від героїзації до фізіології», а бути чесними і реалістичними» – впевнений Андрій Курков.
За словами письменника, в іншому випадку є небезпека того, що людини будуть «полювати» на можливість бути героєм.
До війни, так чи інакше, долучені всі – Ірина Славінська
У лекції письменниця пригадує, як перебуваючи в Афганістані, її не взяли в бій і порадили залишитись у готелі в місті Кабул. За словами Алексієвич, вона не могла позбутися думки, що війна – породження саме чоловічої природи.
«Це була війна, якої я не знала. Жіноча війна. Не про героїв. Не про те, як одні люди героїчно вбивали інших людей. Запам’яталося жіноче голосіння: «Ідеш після бою по полю. А вони лежать... Всі молоді, такі красиві. Лежать і в небо дивляться. І тих, і інших шкода». Ось це «і тих, і інших» підказало мені, про що буде моя книга. Про те, що війна – це вбивство. Так це залишилося в жіночій пам’яті», – сказала Світлана Алексієвич під час свої лекції.
Роль жінки на війні – така сама, які і будь-якої людини на війні, незалежно від статі, упевнена український журналіст і літературний оглядач Ірина Славінська. Пригадуючи книгу письменниці під назвою «У війни не жіноче обличчя», Ірина каже, що в ній ішлося не так про те, що жінка ніяк не дотична до війни, а про те що патріархальна система погано «перетравлює» жінку, «яка діє».
«І як цікаву паралель тут можна згадати проблему з визнанням ветеранами, чи то пак ветеранками жінок, які брали участь у Другій світовій війні. Жінки, які брали участь у бойових операціях, дуже не скоро отримали свій статус і тривалий час залишалися невидимим, і саме тому твориться не жіноче обличчя війни», – коментує Ірина Славінська.
Вона також додає, що у сучасній Україні до війни, так чи інакше, долучені всі.