Київ – У Києві відбулася прем’єра дебютного фільму української режисера Вікторії Трофименко «Брати. Остання сповідь». Це екранізація роману шведського письменника Торгні Ліндгрена «Джмелиний мед». Стрічку вже показали на трьох фестивалях класу «А», однак на «Оскара», як очікувалося раніше, фільм не подадуть – через минулорічний скандал із українськими заявками на нагороду.
Your browser doesn’t support HTML5
«Джмелиний мед» Торгні Ліндгрена – це роман-притча, головні герої якої – брати-горяни – уособлюють біблійних одержимих – блаженних і юродивих. 40 років вони живуть у сусідніх хатах і пристрасно чекають смерті одне одного. Їх доглядає заїжджа письменниця, яка поволі з’ясовує, що стало причиною такої ворожнечі.
Режисер Вікторія Трофименко перенесла шведський сюжет у Карпати – настільки майстерно, що деякі глядачі були переконані, що дивляться екранізацію українського твору. Режисер розповідає: фахівці допомагали наблизити мову акторів до гуцульського діалекту, а костюми шукали на горищах місцевих мешканців. Але насправді ж історія Ліндгрена – універсальна. «її можна було б зняти у Нікарагуа або Ефіопії, бо вона про людей», – пояснює Трофименко.
Роль письменниці виконала театральна акторка і співачка Наталія Половинка, яка працює з духовним співом. Вікторія Трофименко розповідає, що їй потрібна була жінка, яка зможе «стяжати дух святого». Таку шукали довго. Але якось режисерка побачила фрагмент фільму, де Половинка встає з-за фортепіано і кланяється, і зрозуміла – це головна героїня «Братів».
Я завжди дуже по-особливому реагувала на життєписи юродивих і блаженних. І подумала, що через цю роботу маю можливість зустрітися із собоюНаталія Половинка
Співачка каже: полюбила свою героїню через подібність: «Я завжди дуже по-особливому реагувала на життєписи юродивих і блаженних. І подумала, що через цю роботу маю можливість зустрітися із собою».
Однак у перший день зйомок нічого не виходило. «Вікторія сказала, що якщо я не прийму принципове рішення нічого не грати, просто жити у кадрі, то вона припиняє зйомки. Наступного дня усе було гаразд», – розповідає Половинка.
Нині Вікторія Трофименко працює над фільмом за мотивами «Щоденника Сатани» російського письменника Леоніда Андрєєва. Це буде копродукція, її зніматимуть в Індії та Британії. «Якщо тема «Братів» – сповідь, то тут – спокуса. Це перепрочитання «Фауста» Гете і самого Леоніда Андрєєва. Ми працюємо разом з драматургом Романом Горбиком, і я іноді кажу йому, що ми пишемо цю історію не вдвох, а втрьох. Адже Андрєєв помер, не дописавши цей твір», – розповідає режисер.
Щоб подати заявку на «Оскар», лишився тиждень – продюсер
«Братів» знімали близько півтора року. Фільм показали на дев’яти фестивалях, де він отримав шість нагород. Серед них, зокрема дві – минулого року на Московську кінофестивалі. Політична ситуація додала смислів: після показу у Москві деякі глядачі плакали і вибачалися, пригадує Вікторія Трофименко.
Цю історію сприйняли як алюзію на відносини України і Росії. Я пояснювала, що це екранізація шведського роману і що фільм задумувався ще 2008 рокуВікторія Трохименко
«Цю історію сприйняли як алюзію на відносини України і Росії. Я пояснювала, що це екранізація шведського роману і що фільм задумувався ще 2008 року, що так просто склались обставини», – зауважує вона.
Фільм «Брати» планували подати на «Оскар», однак цього року зробити це не вдасться. Через минулорічний скандал із заявками фільмів «Поводир» та «Плем’я» (серед професійної спільноти виникла суперечка, який фільм варто подавати), частина оскарівського комітету звільнилася. Відповідальність за заявки взяла на себе Спілка кінематографістів України, яка, однак, фільми для подання так і не відібрала, розповідає продюсер «Братів» Максим Асадчий.
«До кінця місяця є час, щоб відправити фільми до Американської кіноакадемії. Цього не зробили, тож, швидше за все, цього року Україна не буде представлена», – каже він.
У широкому прокаті «Брати. Остання сповідь» з’явиться з 24 вересня. Фільм покажуть на 67 екранах у 25 містах.
Відео з YouTube користувача TrailersUA