До чергової річниці Хрещення Київської Русі й тисячоліття по смерті київського князя Володимира Великого у Москві знову згадали про Україну. Російський патріарх Кирило назвав українців «нещасними, затьмареними націоналізмом людьми» і заявив, що коріння їхніх проблем – не у зовнішній агресії, а у поділі церкви. Українські церковні діячі називають такі слова глави РПЦ підміною понять. І, попри деякі непорозуміння, в Україні і далі не відмовляються від ідеї відновлення помісної церкви.
Your browser doesn’t support HTML5
Про «спільне коріння» тоном повчальним звернувся до українців російський патріарх Кирило. Розмови про зовнішню агресію проти українського народу глава Російської православної церкви назвав «крокодилячими слізьми». Він каже: українці, мовляв, пожинають плоди поділу церкви і є жертвами агресії зсередини.
«Це страшніше всілякої агресії – агресія зсередини. І саме до цієї агресії пристали нещасні, затьмарені націоналізмом люди, які заблукали і зробили розкол», – заявив глава РПЦ.
У промові після служби на честь київського князя Володимира московський патріарх Кирило апелював до Берестейської унії, називаючи її «поділом, що завжди мав на меті розділити народ у цьому регіоні». Укладена понад 400 років тому, унія тоді фактично розірвала звʼязки Київської митрополії з Константинополем, але встановила з Ватиканом.
Саме Берестейська унія започаткувала інституційне існування Української греко-католицької церкви. Керівник департаменту інформації УГКЦ, отець Ігор (Яців) у коментарі Радіо Свобода називає заяву патріарха РПЦ Кирила підміною понять.
«Розцінюємо і цю заяву, й аналогічні попередні як спробу подати ті події, які відбуваються в Україні – а відбувається військова агресія з боку Російської Федерації на території України, незалежної держави, й оборонна війна України перед загарбником, – подати їх не як міждержавну війну, а як внутрішній конфлікт», – каже він.
Первісна церква не була поділеною – речник УГКЦ
Речник УГКЦ отець Ігор додає: російська церква тлумачить Берестейську унію по-своєму.
«В розумінні нашої церкви унія є актом відновлення єдності церкви. Чому? Тому що коли Київська Русь стала християнською, не було поділу на Західну і Східну церкву, і тому є документальні докази», – наголошує він.
«Церква не була поділеною. Коли Київська Русь ставала християнською, вона долучила до однієї, неподіленої, вселенської церкви. Те, що Російська православна церква трактує Берестейську унію як акт агресії, вона забуває, що унія відбулася з ініціативи предстоятеля і тими з єпископів, які створили фактично Київську митрополію», – додав отець Ігор (Яців).
Нас не так мало, як це описують – УАПЦ
Спадкоємицями Київської митрополії себе вважають чотири найбільші в Україні християнські церкви: крім УГКЦ, це також Українська православна церква Київського патріархату, Українська православна церква (Московського патріархату) й Українська автокефальна православна церква.
Ідея відновити в Україні помісну церкву стала ближчою цьогоріч у квітні, коли УПЦ КП й УАПЦ заявили про початок переговорів про обʼєднання. Однак у липні в УПЦ КП повідомили: в УАПЦ відмовилися від попередніх домовленостей, тож про дату обʼєднання поки говорити зарано. В УПЦ КП навіть не виключили, що позиція УАПЦ стала наслідком маніпулювання її керівниками з боку проросійських сил.
В Автокефальній церкві такі закиди спростовують. Після заяви Київського патріархату там попунктно пояснили, до чого у питанні обʼєднання мають зауваження.
Загалом, як пояснив Радіо Свобода отець Олег (Древняк) з Львівської єпархії УАПЦ, головна вимога Автокефальної церкви – щоб переговорний процес завершився саме обʼєднанням церков, на рівних умовах, а не таким собі приєднанням УАПЦ до УПЦ КП.
«Нас не є так мало, як це описують. У Західній Україні нас однаково, можливо, навіть більше церков УАПЦ (ніж УПЦ КП – ред.). Кожен хоче обʼєднання: починаючи від простого мирянина, від священика до єпископів. Для того й був обраний митрополит Макарій, бо він пропагував обʼєднання церков», – наголосив представник УАПЦ.
Отець Олег каже, що УАПЦ і далі налаштована на діалог і сподівається, що він завершиться обʼєднавчим собором. В УАПЦ заявляють, що в ідеалі до обʼєднавчого процесу мала б долучитися й УПЦ (МП), але наразі про тристоронні переговори не йдеться. УПЦ (МП) цього року створила «комісію для діалогу з УАПЦ». Інформації про такий діалог із УПЦ КП немає.
Спілкування, а не поглинання
В УГКЦ підтримують ідею помісної церкви, але кажуть, що, перш за все, порозуміння між собою мають досягнути представники українського православʼя. «Сьогодні, на жаль, православʼя в Україні поділене. І тому важко вести екуменічний діалог, тому що є три різні конфесії», – зазначає речник УГКЦ отець Ігор.
«Модель, яку ми бачимо як реальну до здійснення, – це модель, яка базується на тому, що кожна церква і конфесія визнає право на існування іншої церкви і конфесії. Модель, яка полягає у спілкуванні між частинами первісної церкви, не поглинання», – додає він.
У вівторок, 28 липня, на Володимирській гірці у Києві триватимуть урочистості до річниці хрещення Руси-України й тисячоліття по смерті князя Володимира Великого. Очікується, що участь у них візьмуть представники всіх християнських конфесій і церков України.
На тему церкви і війни Росії проти України
(Під час відзначення річниці звільнення Лисичанська, що на Донеччині, зі сцени вигнали священиків Московського патріархату)