Найман відіграв не лише під Вертова, а й під Ейзенштейна – оркестр вийшов на «біс»

Your browser doesn’t support HTML5

Найман відіграв не лише під Вертова, а й під Ейзенштейна – оркестр вийшов на «біс»

Вертов міг би вважати мій саундтрек неправильним – композитор

В Одесі відомий британський композитор Майкл Найман провів майстер-клас, виступив перед ЗМІ та відіграв концерт просто неба. Кілька років тому він перезняв фільм Дзиги Вертова, музику до якого він грав в Одесі.

Британський композитор Майкл Найман взяв участь у Одеському міжнародному кінофестивалі. Він провів майстер-класс, де показав уривок із свого фільму «War Work: 8 Songs with Film» та розповів про творчий метод режисера Дзиги Вертова. Також Найман разом із своїм камерним оркестром виконав музику до фільму Вертова «Людина із кіноапаратом». Концерт пройшов разом із кінопоказом на Потьомкінських сходах.

Найман відмовився зустрічатися із журналістами десь, крім прес-конференції, але дуже розгорнуто відповідав на ті запитання, які йому встигли поставити. Із особливим інтересом він розповідав про фільм «Людина із кіноапаратом», музику до якого він написав ще в 2002 році.

Найман наголосив, що найвідоміший фільм Вертова деякі вважають документальним, тоді як стрічка радше є симфонією міста. Незважаючи на натуральні зйомки, одним із героїв є саме людина із кіноапаратом, який робить фільм оповіданням. Композитор визнав, що побачив стрічку дуже пізно – саме в 2002 році, коли йому замовили для неї музику.

Стрічка справила на нього велике враження. Більше того, за порадою монтажера Найман зробив римейк стрічки Вертова зі свого власного відеоматеріалу.

«В 90-і роки я почав носити із собою камеру та знімав, так би мовити, інтуїтивно. Ми відібрали з мого відео схожі плани та історії та змонтували фільм «Найман з кіноапаратом», – розповів композитор.

Музика Наймана не сподобалася б Вертову?

Найман також написав музику ще до двох фільмів Вертова – «Одинадцятий» та «Шоста частина світу». Він розповів журналістам, що самому режисерові, найімовірніше, не сподобалася б його музика.

«Деякі режисери, коли я пишу для них музику, потім говорять, як би вони хотіли, щоб вона звучала, але Вертов уже помер, він зі мною не говорить, – пожартував композитор. – В першому звуковому фільмі Вертова «Ентузіазм» саундтрек взагалі інший – режисер супроводжує фільм звуками того, що роблять на екрані. В інших фільмах це було це щось між Вагнером та Верді».

Найман також порівняв написання музики до «Панцирника «Потьомкіна» та стрічки Вертова.

«Сцена на сходах було ретельно зрежисована, знята з кількох ракурсів. «Панцирник» є художнім фільмом, на відміну від «Людини із кіноапаратом», яку знімали як документальну стрічку. Як композиторові мені було дуже приємно писати для «Людини» музику, тому що це фільм без драматизму, фактично просто естетичне переживання. Це набагато цікавіше», – заявив композитор.

Майстер-клас і концерт на сходах

На майстер-класі Майкл Найман показав уривок із свого фільму 2014 року «War Work: 8 Songs with Film». Це зйомки з військових архівів Франції, Німеччини та США часів Першої світової війни, на які Найман написав та наклав музику.

Втім, головною подією став виступ камерного оркестру під керівництвом самого Наймана на Потьомкінських сходах. За словами організаторів, послухати музику та подивитись фільм «Людина із кіноапаратом» прийшло близько 15 тисяч людей. Один з продюсерів ОМКФ Алік Шпілюк навіть повідомив, що планується подати відкриті покази на конкурс книги рекордів Гіннеса.

Виступ відривали директор Британської ради в Україні Саймон Вільям та посол Великої Британії в Україні Саймон Сміт.

Крім власне музики до стрічки Вертова, Найман із оркестром на біс відіграли музику до найбільш відомої сцени фільму «Панцирник «Потьомкін» – сцени на сходах.