Загалом на території Донецької і Луганської областей – близько 900 тисяч одиниць державного музейного фонду, 70 відсотків із них – на тимчасово окупованій території. Про це в ефірі програми «Культфронт» розповів начальник управління музейної справи Міністерства культури України Василь Рожко. У відомстві зазначили, що наразі не мають звʼязку з музейниками на окупованих територіях Криму і Донбасу. Експерт Центру розвитку музейної справи Леся Гасиджак вважає, що наразі важливо звернути увагу на музейні фонди на прифронтових територіях, а також в областях так званої зони ризику.
Василь Рожко: «На окупованій території (Донецької і Луганської областей – ред.) складна ситуація. На жаль, контакт зараз втрачений. Загалом на території Донецької і Луганської областей залишилося близько 900 тисяч одиниць державного музейного фонду, відсотків 70 – на окупованій території. Проблеми дуже великі, починаючи від збереження і закінчуючи тим, що люди місяцями не отримували зарплат, частина музеїв були зруйновані».
Проблеми музеїв на окупованій території і в зонах ризику
Леся Гасиджак: «На моє глибоке переконання, навесні 2014 року хоча б частину (фондів – ред.) евакуювати можна було з Донеччини й Луганщині. Складна ситуація почалася з березня, активні дії почалися наприкінці травня. Якийсь час був, але, очевидно, або всі були розгублені, або втратили той момент, коли можна було врятувати. Приклад: біля Луганського університету була колекція так званих камʼяних баб. За даними людей, які там живуть з якими ми спілкуємося, вже жодної не лишилося. Вони зникли».
Василь Рожко: «Питання безпеки музейних колекцій – так само, як і питання переміщення військової техніки, – ми завжди просимо дуже акуратно до цього ставитися. Тому що відомості про переміщення, розташування ставить під загрозу предмет (обговорення – ред.). Ми проводимо підготовчі роботи на територіях у зоні ризику – у південних, східних областях. Взагалі ці процеси почали по всій Україні».
Василь Рожко: «У нас роками не займалися питаннями електронного обліку, реєстру, питаннями впорядкування 12,5 мільйонів одиниць державного музейного фонду. Друге – це питання реєстру і контактів самої мережі музеїв. Також важливо, щоб у надзвичайній ситуації кожен знав, що робити. Бо коли зараз у великих музеях проходили тренування з цивільного захисту, з того, що кожен мав би вже знати, зʼясувалося, що багато людей впадають у ступор, не знають, що вони мають робити».
Леся Гасиджак: «Небезпека, звісно, постійно є – особливо з музеями на прифронтовій території. Так само є великі питання до музеїв, які в регіонах зони ризику. Це – Харківська область, Дніпропетровщина, Запоріжжя, Одеса. Не з чуток, а з фактів ми знаємо, що дуже небезпечна ситуація в Одесі сьогодні. В Одесі й Одеській області є дуже багато музеїв. Вʼячеслав Кириленко не коментує цю ситуацію, але нам як громадській організації цікаво і ми хвилюємося, яка доля тих музеїв, що в зоні ризику. Якщо буде просуватися лінія фронту, ми можемо їх втратити в будь-який момент».
Your browser doesn’t support HTML5
Про зарплатню для філій музеїв на Донеччині і Луганщині
Василь Рожко: «Ми напрацювали порядок, як юридично вирішити це питання, щоб філія (музею, адміністрація якого розташована на тимчасово окупованій території – ред.) могла отримати зарплату. Дуже багато труднощів. Зокрема, не працюють обласні ради, які, по суті є засновниками тих музеїв, а юридично принципові рішення мали б ухвалювати засновники. Юридично не було кому скликати й ухвалити. Знайдено інші варіанти. Але питання ще в процесі».
Леся Гасиджак: «Одним із варіантів було перепідпорядкувати ці філії з обласної ради до облдержадміністрації і напряму їх фінансувати. Поки що просування немає».
Your browser doesn’t support HTML5
Про справу «скіфського золота» у Нідерландах
Василь Рожко: «Зараз Україна буде виступати стороною у суді. Зараз цим займається Міністерство юстиції. Шанси є, віра є. Це – пріоритетне питання для Мінкультури, юристи працюють».
Про реституцію фондів, вивезених за часів Другої світової війни
Василь Рожко: «Це компетенція управління контролю за переміщенням культурних цінностей. Один із їхніх проектів – це ведення реєстрів предметів втрачених, вивезених, зокрема за часів Другої світової війни».
Леся Гасиджак: «У 2010 році було скасовано Державну службу контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон України. За 10 років свого часу служба зробила фантастичний обсяг робіт. Була оптимізація, чомусь вибір впав саме на скорочення саме цієї державної служби. Цієї служби Україні бракує, тому що представники одного відділу (у структурі Міністерства культури – ред.) не можуть охопити такий великий обсяг робіт».
Про вимогу Олеського замку повернути полотна, вивезені на реставрацію у Польщу
Василь Рожко: «Польська сторона на всіх зустрічах, урочистостях, офіційних подіях акцентує на важливості того, щоб відреставровані полотна експонувалися в Жовківському костелі. Але ми знаємо позицію громади, що вони мають зберігатися в замках. Очевидно, що це складне питання, яке не можу бути вирішене різким рішенням».
Леся Гасиджак: «З цього питання рішення мають ухвалювати виключно фахівці. Воно зараз переведене у політичну площину, а має повернутися до запитання, є чи немає належних умов. І після цього широка комісія має сказати своє слово щодо того, що має бути далі».