У Росії «православні» пішли в наступ на театр

Учасники «молитовного стояння» у Новосибірську. 29 березня 2015 року

Директора Новосибірського театру опери та балету Бориса Мездріча, який образив місцевих православних «Тангейзером», звільнили

Лілія Павельєва, Катерина Гільова, Олександр Гостев

Міністр культури Росії Володимир Мединський на вимогу фракції «Єдиної Росії» Законодавчих зборів Новосибірської області звільнив з посади директора Новосибірського академічного театру опери та балету Бориса Мездріча – у зв’язку зі скандалом навколо постановки опери «Тангейзер» режисера Тимофія Кулябина, в якій Тангейзер – це режисер фільму про ранні роки Ісуса Христа. Місцеві православні віряни вимагали відставки Мездріча і покарання Кулябина вже давно. 29 березня в Новосибірську біля будівлі театру відбулися мітинг і так зване «молитовне стояння на захист почуттів вірян». А 5 квітня в Новосибірську відбудеться мітинг на захист «Тангейзера» і його постановників під девізом «За свободу творчості».

Акція під назвою «Захистимо святині – врятуємо Росію» була заявлена на три тисячі осіб та узгоджена з владою. Саме «молитовне стояння» тривало не більше ніж 10 хвилин. Його кістяк склали міцні чоловіки у спортивних костюмах чи козачих нарядах і втомленого вигляду жінки у спідницях до підлоги, які оплесками реагували на кожну згадку імені чинного президента Російської Федерації в промовах тих, хто виступав. Ще більше захоплення публіки викликали заклики до розправи над діячами культури, «які не бережуть почуттів віруючих», так само як і над іншими представниками «п’ятої колони, котрі штовхають Росію до Майдану». Пропозиції варіювалися від «дати в морду», «нагнути» і «зачистити» до «мочити» і «розвісити на ліхтарях». «Молитовне стояння» провів протоієрей місцевого собору Олександра Невського Олександр Новопашин, нещодавно нагороджений президентом Володимиром Путіним орденом «За заслуги перед Вітчизною» 2-го ступеня.

Депутат Держдуми і колишній боксер Микола Валуєв, виступаючи на мітингу, заявив, що конфлікт має вирішуватися відповідно до закону, зазначивши, що опера «Тангейзер» дуже зачіпає його релігійні почуття. Учасники ухвалили звернення до президента Росії, в якому закликали Володимира Путіна захистити їхні конституційні права і «надалі заборонити кому б то не було ображати релігійні почуття і святині».

Один з лозунгів «молитовного стояння» у Новосибірську. 29 березня 2015 року

Митрополит Новосибірський і Бердський Тихон, який з самого початку стояв на чолі «ображених православних», минулої зими угледів у постановці «Тангейзера» образу релігійних почуттів і подав до суду, який програв, проте продовжив домагатися заборони опери та «покарання винних». На недільному мітингу він смиренно стояв у натовпі зліва від трибуни.

Днями колишнє рішення мирового суду Центрального району Новосибірська, який 10 березня припинив адміністративні справи проти Мездріча і Кулябина за відсутністю складу правопорушення, оскаржила місцева прокуратура, а Міністерство культури закликало творців опери вибачитися перед глядачами і частково змінити постановку. Кримінальні справи проти творців опери поки не припинені.

На посаду директора Новосибірського театру опери та балету тепер призначений Володимир Кехман, який одночасно зберігає за собою і посаду директора Михайлівського театру Санкт-Петербурга. Як він збирається поєднувати дві роботи – невідомо.

Борис Мездріч

Сам Борис Мездріч останніми днями неодноразово говорив, що конфлікт можна було б вирішити без залучення прокуратури. Він також вважає, що загострення пристрастей на вулицях ні до чого доброго не приведе, так само як і публічні акції захисників «Тангейзера». Тим не менш, 5 квітня в Новосибірську ініціативна група планує провести свій мітинг проти дій релігійних радикалів.

«Якщо ми мимоволі образили чиїсь почуття своїм спектаклем, то я, як директор, як керівник театру і як житель Новосибірська, хотів би принести цим людям свої вибачення», – зазначив Мездріч.

Прибирати оперу з репертуару керівництво театру до 29 березня наміру не мало. На думку критиків, постановка «Тангейзера», що вже завоювала безліч нагород, має велику цінність з художньої точки зору.

«У нас відбулося чотири вистави «Тангейзер». Були аншлаги – понад 7 тисяч глядачів. «Музичний огляд» визнав її кращою оперною постановкою року в Росії. Мене визнали персоною року. Постановку дивилася експертна рада – осіб вісім, ще журналісти приїжджали. Практично у всіх оцінка дуже хороша. Якщо говорити про художню сторону питання, то це якісно і добре зроблений спектакль», – говорить Борис Мездріч.

Творча інтелігенція Новосибірська написала губернатору області Володимиру Городецькому відкритого листа з проханням «захистити культуру від релігійної агресії». Представники культурного середовища Новосибірська побоюються, що склад злочину може рано чи пізно відшукатися в будь-якому творі мистецтва. Проте 3 квітня керівництво театру очікує новий суд. В рамках дослідчої перевірки на опитування будуть викликати акторів.

5 квітня в Новосибірську відбудеться мітинг під девізом «За свободу творчості», організатори якого обурені нападками на Новосибірський театр опери та балету з боку православних активістів. Залежно від того, скільки людей прийде 5 квітня на мітинг перед оперним театром, стане зрозуміло, хто більше відчуває себе ображеним. Чи будуть це послідовники митрополита Тихона, який покликав паству на молитовне стояння зі словами «хто не прийде, той христопродавець», чи у місті, славу якому десятиліттями приносили Академмістечко і виші, де був культ наукового знання, голосніше прозвучать голоси людей, які вважають, що у світській державі культура повинна бути захищена від релігійної агресії.

У соціальних мережах розцвів жанр пародії. Ось два приклади з Facebook:

«Спілка захисту прав споживачів написала заяву до Слідчого комітету про перевірку діяльності РПЦ щодо використання святих мощей, які зцілюють від усіх хвороб, на предмет виявлення фактів шахрайства».

«Представники Спілки театральних діячів пікетують церкву Андрія Первозванного, щоб зупинити кричуще недостовірне входження в образ усіх учасників богослужіння».

Олена Грьоміна

За межами Новосибірська серед тих, хто вирішив заступитися за право на існування таких вистав, як «Тангейзер», – московський Театр.doc. Як повідомляє його керівник Олена Грьоміна, акцію солідарності «доківці» проведуть у формі читки заборонених колись цензурою творів російських письменників: «Спроби переслідування мистецтва на території мистецтва – ось це нам дуже не сподобалося. І проти цього ми протестуємо. Ми спеціально обрали таку програму. Що поганого – читати «Бориса Годунова»? Тут нема чого заперечити. Ми зробили так, щоб показати всю відносність оцінок. Сьогодні це під цензурою, а завтра це вже у шкільній програмі».

Проблему з театральною постановкою Грьоміна бачить так: «Люди, що не бачили цю оперу, заздалегідь вже вважають, що когось слід покарати. Хоча дуже все просто. Якщо боїтеся, що ваші релігійні почуття будуть зачеплені, просто не купуйте квиток. Просто не ходіть до театру».

На іншому естетичному полюсі стосовно Театру.doc – Малий театр. Його художній керівник Юрій Соломін на питання, чи варто російським театрам влаштовувати публічні акції на захист новосибірських колег, дає таку обережну відповідь: «У нас немає профспілки, але є Союз театральних діячів. І всі складні питання, припустимо, хтось комусь не сподобався, когось звільнили, – це справа Союзу. Міністерство культури буде виконувати все те, що вирішить Союз».

Одні називають Малий театр консервативним і архаїчним. Інші – хранителем традицій російського театру. За великим рахунком, це одне і те ж. Тут важливі не оцінки, а те, що колись і цей найстаріший московський театр був порушником спокою. Поява на його сцені п’єс Островського була зухвалим кроком. Недарма театр був такий популярний у студентів, різночинців і передової московської професури – сюди приходили, щоб подивитися на справжнє життя простих купців і купчих.

Юрій Соломін не раз зізнавався в інтерв’ю, що йому не подобається, коли час дії історичних п’єс переноситься в наші дні. А саме цей прийом використано в новосибірському «Тангейзері». Прийом, треба сказати, зараз широко використовується в театрі, особливо, чомусь, в оперних постановках. Пройде час, і це застаріє. У постановників виникнуть нові ідеї, а прочитання режисером Тимофієм Кулябіним «Тангейзера» (чому б і ні?) вважатимуть для свого часу еталонним і класичним.

Оригінал матеріалу – на сайті Російської редакції Радіо Свобода