Кримські мусульмани вже воюють у Сирії, Меджліс проти, а влада мовчить

Сімферополь – За даними кримської преси, окремі кримчани, що сповідують іслам нетрадиційного для цього регіону спрямування, беруть участь у громадянській війні в Сирії. Представники Меджлісу кримськотатарського народу і Духовного управління мусульман Криму негативно прокоментували такі випадки, а голова Меджлісу, народний депутат України Мустафа Джемілєв закликав владу їх перепиняти.

За повідомленням низки кримських мас-медій, лише з одного селища Сари-Су, що на околиці Білогірська, в Сирію виїхали щонайменше три особи. Нещодавно надійшла звістка, що один із них – 20-літній Абдулла – загинув, підірвавшись на міні, а його двоюрідний брат та одноліток Джевжет був важко поранений. Відомо, що обидва торік виїхали до сусідньої Туреччини. Разом з тим, родичі молодих чоловіків не підтверджують інформацію про їхню загибель і поранення, кажуть, що ті пропали десь за кордоном.

Про третього кримчанина інформації немає, відомо лише, що він був середнього віку і, як і молодші земляки, – сповідував нетрадиційну для Криму форму ісламу – салафізм, що інколи не зовсім точно називають ваххабізмом.

Керівник Центру Близькосхідних досліджень Ігор Семиволос уточнив для Радіо Свобода, що мова, очевидно, йде про «джихадистів» – салафітську групу, прихильники якої сповідують більш радикальні дії і не виключають можливість збройної боротьби для досягнення політико-релігійних цілей. Зазвичай, вони виходять із салафітських організацій. За неофіційною інформацією, що обговорюється в експертному і журналістському співтоваристві Криму, таких на півострові може бути близько 200 осіб.

Ігор Семиволос каже, що зіштовхувався із «джихадистами» в Криму, але ставить під сумнів названу цифру. Такої ж думки дотримуються і кримські ісламознавці. Зокрема, за словами доцента Таврійського національного університету Ельміри Муратової, інформація про відправку добровольців з-поміж кримських мусульман до Сирії поширюється в кримській уммі (мусульманській громаді) з минулого року, але досі якихось підтверджень цьому не було.

Крім того, Ігор Семиволос вважає, що в Криму відсутня система вербування найманців чи волонтерів до Сирії – якщо хтось вирушає туди, то в індивідуальному порядку. Він також припустив, що й рішення про це кримчани, очевидно, ухвалювали не в Криму, а вже за кордоном, найімовірніше, в Туреччині.

Разом з тим, у кримському главку Служби безпеки України відмовилися надати якісь коментарі про це. У прес-групі Головного управління СБУ в Криму повідомили, що вивчають повідомлення кримських мас-медій і поки не готові їх прокоментувати.

Відповідальність за відправку людей до Сирії ніхто на себе не бере

Часто чуємо, що проти кривавого режиму Асада воюють і представники різних терористичних організацій
Мустафа Джемілєв
За словами голови Меджлісу Мустафи Джемілєва, українське законодавство не дозволяє громадянам України брати участь у війнах на чужій території, якщо це не санкціоновано державою. Не схвалює це і Меджліс. З іншого боку, правовірний мусульманин повинен бути завжди на боці справедливості, особливо там, де проливається кров одновірців, обов’язок кожного мусульманина надати їм допомогу, зазначив голова Меджлісу. Разом з тим, він наголосив, що визначити, де справедливість у сирійському конфлікті, дуже важко. «Ми часто чуємо, що проти кривавого режиму Асада воюють і представники різних терористичних організацій, зокрема, «Аль-Каїди»», – сказав голова Меджлісу.

Мітинг руху «Хізб ут-Тахрір», Сімферополь, вересень 2012 року


Заступник муфтія Криму аджі Айдер Ісмаїлов заявив Радіо Свобода, що Духовне управління мусульман Криму теж категорично проти того, щоб кримські одновірці брали участь у громадянській війні в Сирії. У Муфтіяті зауважили, що до Сирії, як правило, вирушають люди, які дотримуються нетрадиційного для Криму ісламу – ваххабіти-салафіти і прихильники «Хізб ут-Тахріру».

Керівник салафітської мусульманської громади в селі Дубки під Сімферополем Сейдамет Гемеджи сказав Радіо Свобода, що, попри чутки, які поширювалися Кримом останнім часом, він не знає жодного з кримчан, хто б подався на сирійську війну для підтримки одновірців. Водночас він зазначив, що загибель в ім’я Аллаха, справді, відкриває ворота до раю, але чи необхідно для цього неодмінно їхати до Сирії – може сказати лише високоосвічений алем – учитель-богослов, а таких, за його словами, в Україні немає. Сейдамет Гемеджі переконаний, що насправді не обов’язково виїжджати на Близький Схід – для «боротьби зі злом та несправедливістю, для пожертви в ім’я Всевишнього є місце тут, у Криму».

Не підтвердили відправку своїх соратників до Сирії і представники кримського «Хізб ут-Тахріру». Один з активістів цього міжнародного політико-релігійного руху Енвер Кадиров зауважив Радіо Свобода, що це було б порушенням принципів «Хізб ут-Тахріру», який веде просвітницьку і політичну боротьбу, але не збройну. Хоч і не виключив, що хтось із симпатиків міг виїхати саме з метою боротися проти режиму Асада, але про це нікого не ставлять до відома.

Асад несправедливо знищує народ, та іслам дозволяє дати відсіч тиранії
Фазил Амзаєв
Водночас член кримського відділення «Хізб ут-Тахрір» Фазил Амзаєв заявив, що своїх прихильників від поїздки до Сирії не відмовлятиме, бо «Асад несправедливо знищує народ, та іслам дозволяє дати відсіч тиранії», зазначив Фазил Амзаєв.

Торік кримські хізби організували в Сімферополі за участі трьох тисяч осіб мітинг проти «знищення сирійських мусульман», а 1 березня цього року – в рамках всесвітньої кампанії «Одна умма, один прапор, одна війна» – під час п’ятничної молитви виголосили промову в Ханській мечеті Бахчисарая.

Місцеві експерти зазначають, що кримська влада останнім часом перейшла від негласної підтримки до майже прямої співпраці з салафітськими групами і, в меншій мірі, з місцевими хізбами, оскільки і ті, і ті гостро конкурують з Меджлісом та близьким до нього Муфтіятом Криму. Водночас представники уряду автономії і чільні кримські регіонали неодноразово заявляли, що не співпрацюватимуть із Меджлісом, бо той перебуває в опозиції до чинної влади і формально не зареєстрований.