Львів – Чотири мініатюри Пересопницького Євангелія намалював у XVI столітті відомий у той час майстер із галицького міста Самбір – Федуско. Таке відкриття зробив львівський реставратор і художник Лев Скоп. Митець у своєму дослідженні використав розповсюджений у західному мистецтвознавстві метод формального аналізу.
Своє наукове відкриття Лев Скоп аргументував у своїй книзі «Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія – Федуско, маляр зі Самбора».
Досі ім’я автора мистецького оздоблення Пересопницького Євангелія не було відомо. Адже у XVI столітті майстри рідко підписували свої роботи. Художник Лев Скоп доводить, що фігуративні і орнаментальне оздоблення Євангелія виконав майстер Відродження – Федуско (ім’я не встановлено).
Федуско був кращим іконописцем
Лев Скоп пояснив, що він порівняв композиційні та іконографічні особливості мініатюр Пересопницького Євангелія з роботами Федуско, проаналізував деталі авторського стилю майстра. Словом, працював як «криміналіст, досліджуючи і порівнюючи кожну деталь у роботі. Майстер Федуско залишив єдину ікону «Благовіщення» для церкви в селі Іваничів зі своїм автографом і датою написання. І саме це дало можливість встановити інші праці іконописця, зазначив Радіо Свобода Лев Скоп.
«Зрозуміло, що на Галичині, як і скрізь, два художники однаково не малювали. Кожен шукав свій стиль, бо це було важливо. Імена майстрів були добре відомі. Федуско був дуже відомий чоловік не лише в Галичині. На мою думку, він був першим серед кращих в Україні. А пересопницькі мініатюри – річ дуже коштовна, тому їх замовили лише у найкращого», – каже Лев Скоп.
Дослідник стверджує, що пересопницькі мініатюри цілковито відтворюють Самбірську школу малярства другої половини XVI століття. Самбір був одним із центрів розвинених ремесел Перемишльської землі, де діяла іконописна школа. За припущенням науковця, малярську майстерню очолював Федуско. Він був освіченою людиною і знався на тогочасному малярстві Італії, Франції. Майстер орієнтувався на кращі європейські зразки і намалював цілий цикл різноманітних ікон.
Лев Скоп зробив наукове відкриття
Львівський мистецтвознавець Тетяна Думан зазначає, що встановлення імені майстра мініатюр Пересопницького Євангелія є науковим відкриттям і спричинить резонанс серед дослідників. 200 років триває вивчення цієї пам’ятки української книжкової культури і саме питання встановлення авторства мініатюр викликає найбільше дискусій і залишається інтригуючим. За словами Тетяни Думан, Лев Скоп є професійним реставратором, досліджує іконо писання. Його досвід якраз і допоміг встановити авторський почерк художника Федуска.
Книжка «Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія – Федуско, маляр зі Самбора» (видавництво «Коло») вийшла тисячним тиражем і присвячена 450-літтю від часу створення пам’ятки. До слова, формат цієї книжки відповідає оригіналу Пересопницького Євангелія.
Досі ім’я автора мистецького оздоблення Пересопницького Євангелія не було відомо. Адже у XVI столітті майстри рідко підписували свої роботи. Художник Лев Скоп доводить, що фігуративні і орнаментальне оздоблення Євангелія виконав майстер Відродження – Федуско (ім’я не встановлено).
Федуско був кращим іконописцем
Лев Скоп пояснив, що він порівняв композиційні та іконографічні особливості мініатюр Пересопницького Євангелія з роботами Федуско, проаналізував деталі авторського стилю майстра. Словом, працював як «криміналіст, досліджуючи і порівнюючи кожну деталь у роботі. Майстер Федуско залишив єдину ікону «Благовіщення» для церкви в селі Іваничів зі своїм автографом і датою написання. І саме це дало можливість встановити інші праці іконописця, зазначив Радіо Свобода Лев Скоп.
«Зрозуміло, що на Галичині, як і скрізь, два художники однаково не малювали. Кожен шукав свій стиль, бо це було важливо. Імена майстрів були добре відомі. Федуско був дуже відомий чоловік не лише в Галичині. На мою думку, він був першим серед кращих в Україні. А пересопницькі мініатюри – річ дуже коштовна, тому їх замовили лише у найкращого», – каже Лев Скоп.
Дослідник стверджує, що пересопницькі мініатюри цілковито відтворюють Самбірську школу малярства другої половини XVI століття. Самбір був одним із центрів розвинених ремесел Перемишльської землі, де діяла іконописна школа. За припущенням науковця, малярську майстерню очолював Федуско. Він був освіченою людиною і знався на тогочасному малярстві Італії, Франції. Майстер орієнтувався на кращі європейські зразки і намалював цілий цикл різноманітних ікон.
Лев Скоп зробив наукове відкриття
Львівський мистецтвознавець Тетяна Думан зазначає, що встановлення імені майстра мініатюр Пересопницького Євангелія є науковим відкриттям і спричинить резонанс серед дослідників. 200 років триває вивчення цієї пам’ятки української книжкової культури і саме питання встановлення авторства мініатюр викликає найбільше дискусій і залишається інтригуючим. За словами Тетяни Думан, Лев Скоп є професійним реставратором, досліджує іконо писання. Його досвід якраз і допоміг встановити авторський почерк художника Федуска.
Книжка «Майстер мініатюр Пересопницького Євангелія – Федуско, маляр зі Самбора» (видавництво «Коло») вийшла тисячним тиражем і присвячена 450-літтю від часу створення пам’ятки. До слова, формат цієї книжки відповідає оригіналу Пересопницького Євангелія.