Рим – Італія, яка славиться надзвичайним культурно-історичним багатством, цими днями стала кричущим прикладом недбалого ставлення до світової спадщини ЮНЕСКО. У відомому археологічному музеї міста Помпеї повністю обвалився Дім гладіаторів, зведений майже 2 тисячі років тому. За попередніми висновками, антична споруда завалилася через сильні дощі. Водночас в Італії не приховують, що археологічна спадщина у Помпеї занепадає, а причина часто криється в елементарній безгосподарності.
Величезна купа каміння залишилася від будівлі, яка пережила виверження вулкану, землетрус і бомбардування Другої світової війни. Око допитливого туриста вже не милується, а дивується: як можна за сучасних будівельних технологій та з талантом італійських реставраторів не вберегти такий скарб?
Дім гладіаторів був розташований на головній вулиці міста Помпеї, знищеного 79 року нашої ери внаслідок виверження вулкану Везувій. Будівлю називали ще школою гладіаторів, бо там вони тренувалися і нібито зберігали свою зброю. Туристи споглядали споруду лише ззовні, де збереглися фрески із зображенням гладіаторських боїв.
«Тут не можна спокійно ходити»
На щастя, внаслідок обвалу ніхто не потерпів, бо це сталося рано-вранці, та й будинок був огороджений. «Тут не можна спокійно ходити, треба бути обережним, слід оглядатися довкола, і особливо догори, бо споруди нестійкі», – каже співробітник археологічного парку у Помпеї.
За даними преси, завдяки туристичній діяльності, археологічна зона площею 65 гектарів щороку дає прибуток у 25 мільйонів євро. І при цьому лише 30 відсотків античних споруд перебувають у безпечному стані. Решта об’єктів музею просто неба майже залишені напризволяще південним вітрам і дощам. Деякі будинки роками заховані за металевим риштуванням.
«Зайти до цієї античної будівлі, де колись були міські лазні, на жаль, неможливо. Але вхід недоступний для публіки вже давно, попри те, що там є прекрасні фрески. До того ж, цей монумент дуже розрекламований у туристичних путівниках. Така сама історія з Антикваріумом: будівля закрита для відвідування упродовж 20 років через реставраційні роботи, і ніхто не знає, коли об’єкт знову відкриють», – розповів журналістам Антоніо Ірландо, відповідальний за наглядом культурних пам’яток регіону Кампанія.
Хто ж відповідальний?
Ганьбою для Італії назвав президент країни Джорджо Наполітано те, що сталося у Помпеї. Він вимагає пояснень від відповідальних осіб, тоді як чиновники, праві і ліві політики звинувачують один одного. Опозиція ще голосніше вимагає відставки міністра культури та разом із прем’єром Сильвіо Берлусконі, котрому і без того несолодко ведеться через постійні секс-скандали та сварки з союзниками по коаліції.
Міністр культури Сандро Бонді особисто прибув до розваленої пам’ятки, розвів руками і заявив, що «якби я відчував персональну відповідальність за те, що скоїлося, то першим би подав у відставку, не чекаючи, щоб інші мене про це просили. Безумовно, у Помпеї є інші будівлі у критичному стані, тому ми повинні розробити надзвичайний план їхнього ремонту, щоб уникнути повторення подібних епізодів».
Міністерство культури нарікає на нестачу коштів для догляду за історичною спадщиною. А за словами колишніх керівників музею, ще 20 років тому був розроблений генеральний план із залученням найкращих фахівців, були виділені кошти для порятунку будинків на зразок школи гладіаторів. Усі плани залишилися на папері.
Організації з охорони пам’яток звинувачують міністерство культури. Вони переконані, що чиновники, піддаючись політичній та економічній кон’юнктурі, недостатньо переймаються збереженням історично-культурної спадщини. А саме це Італія вважає найціннішим своїм ресурсом.
Дім гладіаторів був розташований на головній вулиці міста Помпеї, знищеного 79 року нашої ери внаслідок виверження вулкану Везувій. Будівлю називали ще школою гладіаторів, бо там вони тренувалися і нібито зберігали свою зброю. Туристи споглядали споруду лише ззовні, де збереглися фрески із зображенням гладіаторських боїв.
«Тут не можна спокійно ходити»
На щастя, внаслідок обвалу ніхто не потерпів, бо це сталося рано-вранці, та й будинок був огороджений. «Тут не можна спокійно ходити, треба бути обережним, слід оглядатися довкола, і особливо догори, бо споруди нестійкі», – каже співробітник археологічного парку у Помпеї.
За даними преси, завдяки туристичній діяльності, археологічна зона площею 65 гектарів щороку дає прибуток у 25 мільйонів євро. І при цьому лише 30 відсотків античних споруд перебувають у безпечному стані. Решта об’єктів музею просто неба майже залишені напризволяще південним вітрам і дощам. Деякі будинки роками заховані за металевим риштуванням.
«Зайти до цієї античної будівлі, де колись були міські лазні, на жаль, неможливо. Але вхід недоступний для публіки вже давно, попри те, що там є прекрасні фрески. До того ж, цей монумент дуже розрекламований у туристичних путівниках. Така сама історія з Антикваріумом: будівля закрита для відвідування упродовж 20 років через реставраційні роботи, і ніхто не знає, коли об’єкт знову відкриють», – розповів журналістам Антоніо Ірландо, відповідальний за наглядом культурних пам’яток регіону Кампанія.
Хто ж відповідальний?
Ганьбою для Італії назвав президент країни Джорджо Наполітано те, що сталося у Помпеї. Він вимагає пояснень від відповідальних осіб, тоді як чиновники, праві і ліві політики звинувачують один одного. Опозиція ще голосніше вимагає відставки міністра культури та разом із прем’єром Сильвіо Берлусконі, котрому і без того несолодко ведеться через постійні секс-скандали та сварки з союзниками по коаліції.
Міністр культури Сандро Бонді особисто прибув до розваленої пам’ятки, розвів руками і заявив, що «якби я відчував персональну відповідальність за те, що скоїлося, то першим би подав у відставку, не чекаючи, щоб інші мене про це просили. Безумовно, у Помпеї є інші будівлі у критичному стані, тому ми повинні розробити надзвичайний план їхнього ремонту, щоб уникнути повторення подібних епізодів».
Міністерство культури нарікає на нестачу коштів для догляду за історичною спадщиною. А за словами колишніх керівників музею, ще 20 років тому був розроблений генеральний план із залученням найкращих фахівців, були виділені кошти для порятунку будинків на зразок школи гладіаторів. Усі плани залишилися на папері.
Організації з охорони пам’яток звинувачують міністерство культури. Вони переконані, що чиновники, піддаючись політичній та економічній кон’юнктурі, недостатньо переймаються збереженням історично-культурної спадщини. А саме це Італія вважає найціннішим своїм ресурсом.