Російські музиканти грають із різних боків політичних барикад

Дмитр Медведєв пыд час зустрічі з російськими музикантами, 11 жовтня 2010 року

Прага – Багато хто у Росії був розчарований, коли відомі музиканти нещодавно зустрілися за пивом із президентом Росії Дмитром Медведєвим. У цьому колі був і лідер гурту «Акваріум» Борис Гребенщиков, відомий своїми критичними до Кремля піснями в часи розвалу Радянського Союзу. Ця зустріч засвідчила політичний розкол у середовищі російських музикантів, який поглиблюється.
Часи, коли Борис Гребенщиков критикував владу, наприклад, у пісні «Поїзд у вогні», давно минули. Тепер на день народження російського прем’єра музикант розповідає про свій сон, як вони разом плавали на катері через комунальні квартири Росії і дякує Володимиру Путіну за прекрасні відчуття. А вже на зустрічі раніше цього місяця з президентом Росії Дмитром Медведєвим, Гребенщиков делікатно запитує про плани «Газпрому» збудувати хмарочос у Санкт-Петербурзі, своєму рідному місті.



Натомість гучно обурюється таким будівництвом лідер гурту «ДДТ» Юрій Шевчук. Він став зіркою на мітингу протесту в Санкт-Петербурзі, де співав свою відому пісню «Батьківщина». Навесні Юрій Шевчук публічно порушив питання про насильство міліції проти учасників мирних протестів перед російським прем’єром, а влітку сам протестував проти будівництва дороги через ліс у Химках під Москвою.



У відповідь з’явилася пісня «Химкінський ліс» Сергія Шнура, колишнього учасника гурту «Ленінград». Він припускає, що деякі захисники лісу зображають себе «останніми співаками демократії» лише для того, щоб продати квитки.



«Нове покоління музикантів має іншу ідеологію»

Відомого російського музичного критика Артема Троїцького останнім часом можна побачити на мітингах опозиції. Але він розчарований не тим, що такі музиканти як Борис Гребенщиков та Андрій Макаревич спілкуються з президентом, а тим, що їм бракує ліпших пісень.

«Моє головне розчарування полягає в тому, що відомі рок-гурти 70-х і 80-х тут у Росії стали ледачими, м’якими й нудними», – зауважив Троїцький Радіо Свобода.

Соціологу Борисові Кагарлицькому більше до вподоби «Бітлз», ніж «Акваріум» чи «ДДТ». Він вірить у те, що нова політична доба у Росії настане завдяки новому поколінню музикантів. «Це інші музиканти. Ось, гляньте, «Lumen», «Барто», «Noize MC», «Ляпес Трубецкой». Є нове покоління, яке, до речі, ставиться до старого доволі критично. Вони пишуть про інше, в них інша ідеологія й інша поведінка», – каже російський оглядач.

25-річний репер Іван Алексєєв, краще відомий як «Noize MC», у березні привернув увагу росіян до аварії за участі віце-президента компанії «Лукойл», в якій загинуло двоє жінок. Вину поклали на машину із загиблими, попри свідчення очевидців, що «Мерседес» нафтової компанії їхав по зустрічній смузі, щоб оминути пробки.



Відповідь на запитання, чи такі пісні зможуть заохотити російську молодь до більшої політичної активності, наразі відкрита. Артем Троїцький, принаймні, радить не перебільшувати значення музики у російській культурі протестів. Він думає, що головною мотивацією для молодого покоління політиків стануть вчинки самих російських керманичів.