Французькі музиканти озвучили Довженкову «Землю»

Київ – Французький гурт «Сфота» зробив сміливий експеримент: написав оригінальний музичний супровід до фільму «Земля» Олександра Довженка. Виставу на основі німого українського кіно та сучасної музики показали у Парижі, Мадриді, та Монако. За підтримки Французького культурного центру в Україні та музею «Лувр» її можна побачити у Києві та інших великих містах України.
Фільм «Земля» став одним із останніх німих фільмів світового кінематографу. І одним із найкращих – за підсумками кінофестивалю в Брюсселі 1956 року.

Покладений на музику відомим французьким гуртом «Сфота», фільм зазвучав по-новому: музичні інструменти змогли передати шерех пшеничного лану, гуркіт трактора, галас юрби, і найтонші переживання героїв фільму .... Коли напруга фільму сягає апогею, музика стає наче металева злива. Тиша. А тоді зал зривається оплесками.

Музикою – по серцю

Гурт «Сфота» відомий своїми музичними виставами далеко за межами Франції. Коли в музикантів виникла ідея покласти на музику німе кіно, вони переглянули більш понад 40 картин. Фільм Олександра Довженка виявився найкращим для їхнього задуму, зазначає композитор гурту «Сфота» Бенджамен Дюпе.

«Наші зображальні засоби – гітара, скрипка, орган і семплер. Ми додаємо у музику звуки життя, робимо їх частиною мелодії. Цей фільм плинний, кожна сцена – містить величезний потенціал для створення музичного образу. «Земля» розповідає про радянську колективізацію, але вона переросла свій час і стала світовим здобутком. Цю кіновиставу ми показували у Парижі, Мадриді, на фестивалі «Весна Мистецтв» у Монако. І скрізь глядачі чудово сприймали і музику, і фільм», розповів композитор.

Українського режисера популяризують... з-за кордону!


Довгий час в Україні фільм «Земля» показували у супроводі класичної музики, яка мало співвідносилася з динамікою сюжету. Сучасний музичний супровід, створений спеціально для фільму, ламає стереотипи і робить кіноповість 1930 року ближчою для сучасного глядача, ділиться враженнями від кіно-вистави голова Держслужби кінематографії Ганна Чміль.

«Це вражає. Це додає абсолютного іншого сприйняття кінокадру. Це гармонізує тебе, вводить в іншу реальність – музичну, звукову. Зовсім інакше сприймаєш те, що відбувається на екрані», – наголошує пані Чміль.

Україна має пишатися генієм Довженка. Але сьогодні Франція приділяє популяризації українського кіномистецтва більше уваги, ніж Україна, і це ганебно, вважає мистецтвознавець, академік Академії мистецтв України Неллі Корнієнко.

«Земля» визнана одним із 12 найкращих фільмів світу – це дає українцям статус однієї з найбільш культурно розвинених націй. А ми як безбатченки поводимося! Це – діагноз. Сам факт, що французам це цікаво, а нам – ні, показує, що ми тяжко хворі», – зазначає мистецтвознавець.

У якості ліків Неллі Корнієнко пропонує зміну суспільних пріоритетів. Культура, а не економіка має сприйматися як основа життєзабезпечення народу. Ознакою одужання стане те, що саме Україна популяризуватиме свої культурні у світі здобутки, не чекаючи, доки кіно-виставу Довженка привезуть до Києва із Франції.

(Київ – Прага)