– Ваша святосте, зараз у Криму Президент Віктор Янукович зустрічається з главою РПЦ, патріархом Кирилом.
Патріарх Кирило нагородив Президента України орденом Святого рівноапостольного князя Володимира І ступеня, зазначивши, що ця нагорода найвища у РПЦ, якою відзначають лише патріархів і глав держав.
Цю нагороду Янукович, як було сказано Кирилом, отримав за увагу до трудів зі зміцнення православ’я в Україні і в зв’язку з 60-річчям від дня його народження.
Також було повідомлення у газеті «Київ Пост» про те, що 9 липня, на день ювілею, Президент України отримав спеціальний подарунок від українського православного духовенства Московського патріархату. У цій статті зазначено, що Януковичу було дароване високе звання «предстоятеля» за його заслуги перед країною і церквою.
Ваше святосте, прокоментуйте, будь ласка. Ми не зовсім розуміємо, як це можливо? І що це за звання, і що це за нагороди?
– Я переконаний, що ніякого підвищення Президента України до звання «предстоятеля» церкви не було і не може бути, тому що президент не може бути предстоятелем церкви. Це пишуть люди, які не знають ні церковної структури і не розуміють, що таке церква.
Справа в тому, що церква може нагороджувати і президента, і прем’єр-міністра, і міністра, і бізнесменів, і патріархів, і архієреїв, і священиків, і мирян церковними орденами за церковні заслуги. Але ці нагороди зовсім не пов’язані з предстоятельством у церкві.
– А як Ви ставитеся до таких ось нагород з боку церкви до представників держави? Чи не свідчить це про те, що церква переходить якусь межу і занадто тісно поєднується чи контактує з державною владою?
–Я нічого в цьому не бачу поганого, тому що не тільки РПЦ нагороджує орденами, і УПЦ КП теж має свої ордени, свої нагороди і теж нагороджує і президентів, і міністрів, і бізнесменів, і архієреїв, і інших діячів, які розбудовують УПЦ КП і відроджують духовність України. І це відбувається не тільки в Росії, в Україні. Такі нагороди мають всі церкви.
Тому не треба дивуватися і бачити в цій нагороді щось особливе, тому що привід і підстави для нагороди є – 60 років від дня народження Віктора Федоровича Януковича, з одного боку, а з другого боку, всі знають, що Віктор Федорович підтримує Московський патріархат, тому все це не випадково.
– Але те, що Ви зараз кажете, не дуже збігається з тим баченням, яке прописане в Конституції України. Оскільки Основний Закон каже, що кожна людина має бути абсолютно вільною у своїй вірі, і всі конфесії мають рівні права в Україні.
Якщо представник влади виділяє якусь одну конфесію, то тим самим це може означати, що права інших конфесій або їхні інтереси ущемляються. Чи я помиляюся?
– Я думаю, що трошки помиляєтеся. Віктор Федорович заявив, що він буде ставитися рівно до всіх християнських церков, до всіх конфесій, тому що всі конфесії для нього рівні, тому що він є Президент України.
Це є декларація, яку ми підтримуємо, схвалюємо, тому що це стосується і нас. Це значить, що і до Київського патріархату Президент буде ставитися так, як і до Московського патріархату. Але декларація є декларацією. Ми побачимо, як це буде у житті: чи буде це рівне ставлення, чи рівного ставлення не буде.
– Наразі маємо запитання від слухача.
Слухачка: Ваша святосте, як Ви ставитеся до того, що перейменували вулицю Мазепи на Лаврську?
–По-перше, треба знати, що церква відокремлена від держави, і вона не може втручатися в державні справи, в мирські справи. Тому це справа влади, як назвати ту чи іншу вулицю.
Але щодо перейменування вулиці Івана Мазепи на Лаврську ми негативно ставимося, тому що ми в цьому вбачаємо політичне втручання патріарха Кирила у справи київської влади, тому що про це можуть звертатися громадські організації, окремі політичні діячі, народні депутати. А коли про перейменування вулиці Івана Мазепи піднімає питання патріарх Кирило, то це вже є втручання у політичне, громадське життя України, зокрема міста Києва. У нас є інформація, що лист патріарха Кирила до київської влади був.
Тим більше, що для нас має важливе значення ім’я Івана Мазепи, тому що це герой України – він відстоював незалежність нашої української держави.
– Ваша святосте, ця тісна співпраця, це майже злиття держави і церкви, яке ми бачимо у сусідній державі, чи не впливає воно на те, що відбувається в Україні, на Вашу думку?
Тим більше, що Московський патріарх Кирило приїжджає до України доволі часто, він багато спілкується з керівництвом держави, з простими людьми, він відвідує якісь підприємства, він освячує храми. Його коло спілкування дуже широке.
– Ми в цьому бачимо виконання РПЦ політичного завдання Кремля. У чому ми бачимо? В тому, що патріарх Кирило, хоч і займається чисто пасторськими справами: зустрічається з єпископами, проповідує, проводить тут синоди, відправляє Богослужіння – все це пасторська діяльність, але поруч з цією пасторською діяльністю відбувається інша діяльність.
У чому ця інша вже політична діяльність? Це зустрічі з Президентом, з Прем’єр-міністром, з міністрами, з губернаторами, з громадськістю, з громадськими організаціями, з молоддю. І мова вже йде не про Бога і не про спасіння душі. А йде мова про що? Про те, що ми - єдиний народ. Українці і росіяни – це єдиний народ. А це вже справа не пасторська, а це вже справа чисто політична. Хто з українців скаже, що він не українець, а він належить до якогось аморфного народу?
Коли був СРСР, нас переконували, що є єдиний радянський народ. І росіяни, і українці, і білоруси, і грузини, і таджики, і узбеки, і естонці - все це було «радянський народ». Але проти такої ідеології повстали ці народи, яких залучили до єдиного радянського народу. Так от цю ідею «єдиний народ» і пропагує патріарх Кирило.
– Тепер це інакше називається.
–Інакше називається. Тепер «русский мир» називається. Але під цим «русским миром» ховається ідея імперії. Тобто, нас знову хочуть повернути в імперію. Як вона буде називатися? Не має значення. Але це буде єдине політичне утворення.
– На Вашу думку, хто кого використовує: влада Росії для реалізації своїх інтересів чи якраз московська церква використовує позиції сильні Кремля для того, щоб пропагувати свою ідею?
– Я переконаний, що використовує російська влада церкву. І тому в Росії зараз йде зростання церкви з державною владою.
– Наразі ми маємо запитання від слухача.
Слухач (переклад): Я, по-перше, хочу висловити підтримку патріарху Філарету. Дай, Боже, йому сил усе це витримати, той натиск, який зараз відбувається на УПЦ.
Ті заяви, які робить Кирило, не допомагають об’єднанню церков, а навпаки, ми можемо опинитися взагалі на межі війни, тому що всі конфлікти, громадянські війни відбувалися тільки із-за двох причин – мова, віра.
Я, хоча й розмовляю російською, але я повністю підтримую УПЦ КП. Мені здається, що саме зараз треба задуматися над об’єднанням з УАПЦ, УГКЦ для того, щоб всім разом нам захиститися від цього московського натиску. Адже якщо ми його зараз не витримаємо, то не буде і нас, і копійка ціна всім нам, українцям, незалежно від того, чи російською, чи українською розмовляємо.
– Я дякую Вам за Вашу позицію патріотичну. Нам дійсно треба об’єднуватися, всім православним церквам. Це я маю на увазі Київський патріархат, Московський патріарха, УАПЦ.
– І 9 вересня минулого року Священний синод УПЦ МП ухвалив рішення започаткувати діалог з УПЦ КП і УАПЦ. Чи можливий тепер цей діалог? Чи він розвивається?
– Цей діалог, по-перше, не починався, а почалася підготовка до діалогу. Я думаю, що вона продовжиться. Чому вона продовжиться? Тому що цей натиск, який йде з боку Московської патріархії на УПЦ МП, буде мати зворотній результат. Тому що ми бачимо, що УПЦ МП поступово обмежують у правах. А це вже всередині самої церкви викликає незадоволення і спротив. І чим дальше і сильніше будуть мати тиск на цю церкву, тим більше буде її тяжіння до Єдиної помісної православної церкви.
– Ваше святосте, от Ви кажете, що той натиск, який відбувається на Московський патріархат в середині українського православ’я, отримає спротив певний. Але от буквально вчора ми почули про те, що в Одеській єпархії УПЦ МП була озвучена така позиція, що для подолання розколу треба просто ліквідувати Київський патріархат.
– Я думаю, що це чиста провокація, тому що це прес-аташе Одеської єпархії – це не представник УПЦ, яку очолює митрополит Володимир. І він просто говорить безвідповідально.
– Одеська єпархія – це взагалі якась окрема річ всередині Московського патріархату.
– Вона думає, що вона якась окрема. Вони навіть не називають себе «Україною», а «Новоросією». І там багато чого такого, що підпадає під кримінал. Тому що всяка людина, яка виступає проти держави, вона повинна каратися законом. Тому в Одесі дуже багато говорять проти України як держави. А закони України за це карають.
Тому я не надаю ніякого значення цьому виступу прес-аташе Одеської єпархії, тому що і представник центру цієї церкви спростував, що це не є позиція самої церкви.
Крім того, обіцяти і вимагати можна багато чого. Але як це зробити? Той прес-аташе посилається на болгарський приклад, але Болгарська церква, яка відділилася від патріарха Максима, невелика, її не можна порівняти з Київським патріархатом. А як він 14 мільйонів віруючих Київського патріархату загонить в російську церкву? Нехай подумає.
Я, наприклад, читав одного дослідника з Інституту філософії при Академії наук України, то він сказав, що Київський патріархат не знищить будь-яка влада і навіть якщо, не дай Боже, була б війна, то й війна не знищить Київський патріархат. І ми вже це проходили. Був Леонід Данилович, який спочатку недобре ставився, а потім зрозумів, що Київський патріархат ніхто знищити не може.
– Але ось дивіться, президент Росії видав указ, відповідно до якого День хрещення Київської Русі буде державним святом Росії. Але в цьому указі ми не знайшли слова «Київська Русь». Тобто, «Русь» є, «Київської» немає.
–Справа в тому, що коли хрестили Київ, то Москви як такої взагалі ще не існувало. І це просто приєднуються до нашого свята. Ми радіємо, що й вони святкують хрещення Київської Русі.
Чому Київська Русь виникла? На початку, коли хрестили, Київської Русі не було, а була просто Русь. Але потім, коли виникла Московська Русь, то тоді вже виникла і Київська Русь.
– Чи означає те, що Ви сказали, що Ви не вбачаєте певної послідовності у діях, скажімо, влади Росії, у тому, що говорить і що проповідує патріарх Кирило в України, і у певних таких, як Ви сказали, провокаціях окремих представників УПЦ МП?
–Я вбачаю, що російське керівництво використовує церкву в своїх намірах. Причому, якщо порівняти візит Кирила в 2009 році, який був охрещений, як політичний візит, то йому зараз дали вказівку не дратувати українців. Тому будуть його виступи більш м’якими. Але все-таки будуть бити в одну точку: «русский мир, единый народ».
– Цей «русский мир» десь на межах України завершується, чи він поширюється десь у Європу і далі - на весь світ?
–Він не обмежується Росією, Україною і Білоруссю. Вони зараз включають і Молдову. Молдова – це теж «русский мир», з їхньої точки зору. Але і це не межа. Весь світ є «русский мир». Де тільки є українці, росіяни та білоруси – все це «русский мир».
– Або люди, які розмовляють російською мовою. Або думають, що розмовляють російською.
– Так.
Патріарх Кирило нагородив Президента України орденом Святого рівноапостольного князя Володимира І ступеня, зазначивши, що ця нагорода найвища у РПЦ, якою відзначають лише патріархів і глав держав.
Цю нагороду Янукович, як було сказано Кирилом, отримав за увагу до трудів зі зміцнення православ’я в Україні і в зв’язку з 60-річчям від дня його народження.
Також було повідомлення у газеті «Київ Пост» про те, що 9 липня, на день ювілею, Президент України отримав спеціальний подарунок від українського православного духовенства Московського патріархату. У цій статті зазначено, що Януковичу було дароване високе звання «предстоятеля» за його заслуги перед країною і церквою.
Ваше святосте, прокоментуйте, будь ласка. Ми не зовсім розуміємо, як це можливо? І що це за звання, і що це за нагороди?
– Я переконаний, що ніякого підвищення Президента України до звання «предстоятеля» церкви не було і не може бути, тому що президент не може бути предстоятелем церкви. Це пишуть люди, які не знають ні церковної структури і не розуміють, що таке церква.
Справа в тому, що церква може нагороджувати і президента, і прем’єр-міністра, і міністра, і бізнесменів, і патріархів, і архієреїв, і священиків, і мирян церковними орденами за церковні заслуги. Але ці нагороди зовсім не пов’язані з предстоятельством у церкві.
– А як Ви ставитеся до таких ось нагород з боку церкви до представників держави? Чи не свідчить це про те, що церква переходить якусь межу і занадто тісно поєднується чи контактує з державною владою?
–
Привід і підстави для нагороди є – 60 років від дня народження. Всі знають, що Віктор Федорович підтримує Московський патріархат, тому все це не випадково.
Тому не треба дивуватися і бачити в цій нагороді щось особливе, тому що привід і підстави для нагороди є – 60 років від дня народження Віктора Федоровича Януковича, з одного боку, а з другого боку, всі знають, що Віктор Федорович підтримує Московський патріархат, тому все це не випадково.
– Але те, що Ви зараз кажете, не дуже збігається з тим баченням, яке прописане в Конституції України. Оскільки Основний Закон каже, що кожна людина має бути абсолютно вільною у своїй вірі, і всі конфесії мають рівні права в Україні.
Якщо представник влади виділяє якусь одну конфесію, то тим самим це може означати, що права інших конфесій або їхні інтереси ущемляються. Чи я помиляюся?
– Я думаю, що трошки помиляєтеся. Віктор Федорович заявив, що він буде ставитися рівно до всіх християнських церков, до всіх конфесій, тому що всі конфесії для нього рівні, тому що він є Президент України.
Це є декларація, яку ми підтримуємо, схвалюємо, тому що це стосується і нас. Це значить, що і до Київського патріархату Президент буде ставитися так, як і до Московського патріархату. Але декларація є декларацією. Ми побачимо, як це буде у житті: чи буде це рівне ставлення, чи рівного ставлення не буде.
– Наразі маємо запитання від слухача.
Слухачка: Ваша святосте, як Ви ставитеся до того, що перейменували вулицю Мазепи на Лаврську?
–
Перейменування вулиці Івана Мазепи на Лаврську це втручання у політичне, громадське життя, зокрема Києва. У нас є інформація, що лист патріарха Кирила до київської влади був.
Але щодо перейменування вулиці Івана Мазепи на Лаврську ми негативно ставимося, тому що ми в цьому вбачаємо політичне втручання патріарха Кирила у справи київської влади, тому що про це можуть звертатися громадські організації, окремі політичні діячі, народні депутати. А коли про перейменування вулиці Івана Мазепи піднімає питання патріарх Кирило, то це вже є втручання у політичне, громадське життя України, зокрема міста Києва. У нас є інформація, що лист патріарха Кирила до київської влади був.
Тим більше, що для нас має важливе значення ім’я Івана Мазепи, тому що це герой України – він відстоював незалежність нашої української держави.
– Ваша святосте, ця тісна співпраця, це майже злиття держави і церкви, яке ми бачимо у сусідній державі, чи не впливає воно на те, що відбувається в Україні, на Вашу думку?
Тим більше, що Московський патріарх Кирило приїжджає до України доволі часто, він багато спілкується з керівництвом держави, з простими людьми, він відвідує якісь підприємства, він освячує храми. Його коло спілкування дуже широке.
– Ми в цьому бачимо виконання РПЦ політичного завдання Кремля. У чому ми бачимо? В тому, що патріарх Кирило, хоч і займається чисто пасторськими справами: зустрічається з єпископами, проповідує, проводить тут синоди, відправляє Богослужіння – все це пасторська діяльність, але поруч з цією пасторською діяльністю відбувається інша діяльність.
У чому ця інша вже політична діяльність? Це зустрічі з Президентом, з Прем’єр-міністром, з міністрами, з губернаторами, з громадськістю, з громадськими організаціями, з молоддю. І мова вже йде не про Бога і не про спасіння душі. А йде мова про що? Про те, що ми - єдиний народ. Українці і росіяни – це єдиний народ. А це вже справа не пасторська, а це вже справа чисто політична. Хто з українців скаже, що він не українець, а він належить до якогось аморфного народу?
Коли був СРСР, нас переконували, що є єдиний радянський народ. І росіяни, і українці, і білоруси, і грузини, і таджики, і узбеки, і естонці - все це було «радянський народ». Але проти такої ідеології повстали ці народи, яких залучили до єдиного радянського народу. Так от цю ідею «єдиний народ» і пропагує патріарх Кирило.
– Тепер це інакше називається.
–
Під цим «русским миром» ховається ідея імперії. Нас знову хочуть повернути в імперію. Як вона буде називатися? Не має значення. Але це буде єдине політичне утворення.
– На Вашу думку, хто кого використовує: влада Росії для реалізації своїх інтересів чи якраз московська церква використовує позиції сильні Кремля для того, щоб пропагувати свою ідею?
– Я переконаний, що використовує російська влада церкву. І тому в Росії зараз йде зростання церкви з державною владою.
– Наразі ми маємо запитання від слухача.
Слухач (переклад): Я, по-перше, хочу висловити підтримку патріарху Філарету. Дай, Боже, йому сил усе це витримати, той натиск, який зараз відбувається на УПЦ.
Ті заяви, які робить Кирило, не допомагають об’єднанню церков, а навпаки, ми можемо опинитися взагалі на межі війни, тому що всі конфлікти, громадянські війни відбувалися тільки із-за двох причин – мова, віра.
Я, хоча й розмовляю російською, але я повністю підтримую УПЦ КП. Мені здається, що саме зараз треба задуматися над об’єднанням з УАПЦ, УГКЦ для того, щоб всім разом нам захиститися від цього московського натиску. Адже якщо ми його зараз не витримаємо, то не буде і нас, і копійка ціна всім нам, українцям, незалежно від того, чи російською, чи українською розмовляємо.
– Я дякую Вам за Вашу позицію патріотичну. Нам дійсно треба об’єднуватися, всім православним церквам. Це я маю на увазі Київський патріархат, Московський патріарха, УАПЦ.
– І 9 вересня минулого року Священний синод УПЦ МП ухвалив рішення започаткувати діалог з УПЦ КП і УАПЦ. Чи можливий тепер цей діалог? Чи він розвивається?
Натиск, який іде з боку Московської патріархії на УПЦ МП, буде мати зворотній результат. Чим сильніший тиск на цю церкву, тим більше буде її тяжіння до Єдиної помісної православної церкви.
– Ваше святосте, от Ви кажете, що той натиск, який відбувається на Московський патріархат в середині українського православ’я, отримає спротив певний. Але от буквально вчора ми почули про те, що в Одеській єпархії УПЦ МП була озвучена така позиція, що для подолання розколу треба просто ліквідувати Київський патріархат.
– Я думаю, що це чиста провокація, тому що це прес-аташе Одеської єпархії – це не представник УПЦ, яку очолює митрополит Володимир. І він просто говорить безвідповідально.
– Одеська єпархія – це взагалі якась окрема річ всередині Московського патріархату.
– Вона думає, що вона якась окрема. Вони навіть не називають себе «Україною», а «Новоросією». І там багато чого такого, що підпадає під кримінал. Тому що всяка людина, яка виступає проти держави, вона повинна каратися законом. Тому в Одесі дуже багато говорять проти України як держави. А закони України за це карають.
Тому я не надаю ніякого значення цьому виступу прес-аташе Одеської єпархії, тому що і представник центру цієї церкви спростував, що це не є позиція самої церкви.
Крім того, обіцяти і вимагати можна багато чого. Але як це зробити? Той прес-аташе посилається на болгарський приклад, але Болгарська церква, яка відділилася від патріарха Максима, невелика, її не можна порівняти з Київським патріархатом. А як він 14 мільйонів віруючих Київського патріархату загонить в російську церкву? Нехай подумає.
Я, наприклад, читав одного дослідника з Інституту філософії при Академії наук України, то він сказав, що Київський патріархат не знищить будь-яка влада і навіть якщо, не дай Боже, була б війна, то й війна не знищить Київський патріархат. І ми вже це проходили. Був Леонід Данилович, який спочатку недобре ставився, а потім зрозумів, що Київський патріархат ніхто знищити не може.
– Але ось дивіться, президент Росії видав указ, відповідно до якого День хрещення Київської Русі буде державним святом Росії. Але в цьому указі ми не знайшли слова «Київська Русь». Тобто, «Русь» є, «Київської» немає.
–
Коли хрестили Київ, то Москви як такої взагалі ще не існувало. І це просто приєднуються до нашого свята. Ми радіємо, що й вони святкують хрещення Київської Русі.
Чому Київська Русь виникла? На початку, коли хрестили, Київської Русі не було, а була просто Русь. Але потім, коли виникла Московська Русь, то тоді вже виникла і Київська Русь.
– Чи означає те, що Ви сказали, що Ви не вбачаєте певної послідовності у діях, скажімо, влади Росії, у тому, що говорить і що проповідує патріарх Кирило в України, і у певних таких, як Ви сказали, провокаціях окремих представників УПЦ МП?
–
Російське керівництво використовує церкву в своїх намірах. Йому зараз дали вказівку не дратувати українців. Але все-таки будуть бити в одну точку – «русский мир, единый народ».
– Цей «русский мир» десь на межах України завершується, чи він поширюється десь у Європу і далі - на весь світ?
–
Він не обмежується Росією, Україною і Білоруссю. Молдова – це теж «русский мир», але і це не межа. Весь світ є «русский мир».
– Або люди, які розмовляють російською мовою. Або думають, що розмовляють російською.
– Так.