Один із прихильників теорії, за якою Дніпропетровськ веде своє коріння саме від Нового Кодака, – місцевий краєзнавець Валентин Старостін. Він вивчає історію міста з початку 1990-х років і каже: імперський Катеринослав постав не на порожньому місці.
«Кодак два роки був повітовим містом, і саме його, власне, перетворили на Катеринослав. Тобто Катеринослав постав на вже існуючій базі. Є знаменитий проект, який довгий час вважався фантастичним, його називали „гігантоманією Потьомкіна“ і таке інше – місто Катеринослав від Старого до Нового Кодаку, від Дніпра до Сури. А виявилося, що це й є межі Новокодацької городової округи, яка й стала Катеринославською городовою округою».
Чи стане довшою історія Дніпропетровська?
Свої аргументи краєзнавець Валентин Старостін разом із однодумцями, істориком Олегом Репаном та архітектором Олександром Харланом, виклав у книзі-дослідженні «Палімпсест». Вона наприкінці цього місяця має вийти друком у Києві. Старостін каже, що хоча сама ідея передатування початків міста не така вже й нова, ця праця має викликати резонанс у наукових колах.
Вплине вона й на самоідентифікацію мешканців, переконаний краєзнавець. «Кожне місто хоче зробити свою історію якомога довшою. Можливо, Дніпропетровськ нарешті перестане бути вічно молодим містом. Ви знаєте, цей постійний юнацький максималізм і відсутність мудрості… Якщо ми станемо старші, ми, можливо, станемо мудріші», – каже дослідник.
Щоб альтернативна теорія походження Дніпропетровська вийшла поза рамки суто наукових кіл, її прихильники збираються організувати широке громадське обговорення у Києві. Вони передбачають, що буде багато й опонентів, звиклих рахувати вік Дніпропетровська від Катерини Другої, а не від козаків, і не виключають і політичних спекуляцій.
Ентузіасти вірять, що їхню ідею сприймуть
А втім, один із редакторів книги «Палімпсест», дніпропетровський письменник Семен Заславський вважає: суспільство нову версію заснування Дніпропетровська сприйме. «Багато людей підтримують нас. Дзвонили депутати, дзвонили прості люди. Це вже в повітрі носиться. Ми віримо, що це буде здійснено», – каже він.
Наразі авторів альтернативної теорії походження міста підтримали в одному з місцевих доброчинних фондів. Його фундатор Олексій Лазько організував встановлення меморіального знаку на місці Нового Кодака, фінансував дослідження і видання наукових праць.
Лазько переконаний – приклад дніпропетровців можуть наслідувати і в інших містах: «Як фундатор цього проекту, я хотів би дати ініціативу мешканцям інших міст, небайдужих до історії, з’ясувати справжнє походження своїх міст. Адже, не знаючи минулого, ми не можемо планувати майбутнє».